Zijn ‘openbare tweets’ fair game?

“Het zijn openbare tweets, neem ik aan?” schreef een webcare medewerker van de NS. Met de beste bedoelingen dacht de webcare medewerker een antwoord te geven op de vraag waarom tweets in treinen vertoond worden en of dat wel kan. ‘Het is openbaar’ of ‘Het staat op internet’, zijn echter geen redenen om auteursrechtelijke werken te mogen kopieëren. Auteursrecht op tweets Allereerst is natuurlijk de vraag of er überhaupt auteursrecht rust op tweets. Een tweet moet een werk zijn. Het moet een eigen en oorspronkelijk karakter hebben en het stempel van de maker dragen. Ofwel, het moet voldoende origineel zijn en mag niet te banaal en triviaal zijn. Alle gewone, gebruikelijke zinnen zijn over het algemeen te banaal en triviaal. Denk bijvoorbeeld aan slogan van Bavaria ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’, die te banaal en triviaal werd gevonden. Nu tweets meer dan 140 tekens kunnen bevatten, is het makkelijker geworden om van een tweet een auteursrechtelijk werk te maken. In 280 tekens kun je immers veel meer kwijt. Het hangt natuurlijk nog steeds van de specifieke tweet af of er auteursrecht op rust. Dat zal per tweet bekeken moeten worden. Een eenvoudig zwart-wit antwoord is er niet. Op een foto […]
.

Auteursrecht: Kopieert de VVD een kerstspotje van de EO?

In 2017 maakte de EO een reclamespotjes om leden te werven: voor iedereen. Goed idee, dacht de VVD en zij maakte dit jaar een reclamespotje: voor de doeners. NPO Radio 1 maakte een mooie vergelijking. Een inbreuk op auteursrecht of een toegestane kopie? Wat zijn de overeenkomsten? In beide gevallen lijkt het alsof er mensen van straat geplukt worden. Vervolgens worden ze op een podium gezet, met de doeken nog gesloten. Aan de andere kant zit een publiek. Zodra de doeken open gaan, staat de spotlight op het podium en wordt er geklapt. Ze worden in het zonnetje gezet. Dat de VVD het idee van de EO heeft overgenomen is wel duidelijk. Dat geeft Rutte eigenlijk ook toe tijdens het programma ‘Dit is de Dag’. “Wees blij dat als jullie iets goeds bedenken, dat het ook weer anderen inspireert. Het zou pas diefstal zijn als het spotje geheim zou zijn,” zegt Rutte daar. Kun je alleen geheimen stelen? Je zou bijna denken dat Rutte alleen maar denkt aan de nieuwe Wet Bedrijfsgeheimen. Dan moet het echt een geheim zijn, economische waarde hebben en je moet ook je best doen om het geheim te houden. Nu gaat het echter om het […]
.

Schenken van 61 biertjes kost ondernemer €1200,-

Het had een gezellig bruiloftsdiner voor 214 gasten moeten worden. Alcoholvrij. Terrasstoelen met vogelpoep, banken aan tafel en alcoholvrij bier gooide roet in het eten. Het bruidspaar meldde dat pas achteraf, heeft het restant van de factuur (€ 3.445,76) niet betaald en wil zelfs de volledige factuur van €16.000,- niet betalen en gaat naar de rechter voor de ontbinding van de overeenkomst. Voor €16.000,- de fout in? Het is natuurlijk goed zuur als je als ondernemer een dag of in elk geval een avond hard hebt gewerkt en veel kosten hebt gemaakt. Voorbesprekingen, voorbereidingen, personeel, inkoop van al het eten en drinken en dan nog opruimen. Vervolgens betalen je klanten de laatste factuur niet. Dat is al zuur genoeg. Maar dat je als ondernemer het volledig verpest zou hebben en de wanprestatie zo erg is dat een bruidspaar zelfs bereid is je voor de rechter te slepen, dan moet je het wel heel bont hebben gemaakt. De vraag is dan: wat was er afgesproken, waren de klachten terecht en wat is dan de schade? Klachten Wat waren de klachten? Er was maar 30cm ruimte over tussen de tafels en stoelen, waardoor het bruidspaar niet langs de tafels kon lopen en […]
.

AVG: Recht op inzage

De AVG geeft elke betrokkene (de persoon waarvan de persoonsgegevens zijn) het recht om in te zien welke persoonsgegevens een bedrijf of instantie over hem of haar verwerkt. Over het inzagerecht zijn in de eerste zes maanden na de invoering van de AVG de meeste klachten binnengekomen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Zelfs instanties waar je ongevraagd mee te maken krijgt, gaan op een bijzondere manier om met dit recht. Kijk maar naar het BKR. Hoe moet het dan wél? Gratis en binnen 30 dagen Het uitgangspunt van het inzagerecht is dat het een gratis recht is en dat uiterlijk binnen 30 dagen inzage gegeven moet worden. Alleen voor extra kopieën en excessieve verzoeken die als een misbruik van dit inzagerecht gezien kunnen worden, mogen administratieve kosten in rekening worden gebracht. Elektronisch inzageverzoek Op een inzageverzoek moet schriftelijk gereageerd worden. Bij een elektronisch verzoek, moet ook elektronisch inzage verschaft worden, tenzij de betrokkene zelf vraagt om een papieren afschrift. Veel belangrijker is dat een stap eerder mogelijk wordt gemaakt om een inzageverzoek ook elektronisch mogelijk te maken. Met name wanneer de verwerkingen ook elektronisch plaatsvinden. Er mag niet zonder meer verlangd worden dat het verzoek op papier wordt ingediend, zoals het […]
.

Kerstkaarten versturen, mag dat nog onder de AVG?

Kerstkaarten zijn een goed direct marketing middel. Maar mag je ze nog wel verzenden onder de AVG? Er moeten tenslotte persoonsgegevens op het adreslabel. Strikt privégebruik Kaarten versturen naar familie en vrienden doe je privé en niet vanuit je bedrijf. Dat je stiekem postzegels van je baas hebt gejat, de brieven op kantoor hebt geprint of de kerstkaarten op de zakelijke rekening hebt gekocht doet er niet toe. Omdat het jouw privé-adressenbestand is dat je privé gebruikt, val je buiten de AVG. Je kunt dus gerust kaarten sturen naar familie en vrienden. Naar zakelijke adressen Als je niks met de AVG van doen wil hebben, dan moet je de kaart niet naar een specifiek persoon sturen, maar gewoon naar het bedrijf waar je de kerstkaart heen wil sturen. Je verwerkt dan immers helemaal geen persoonsgegevens. Alleen een bedrijfsnaam en een postadres. Dat zijn meestal geen persoonsgegevens. Verwerk je geen persoonsgegevens, dan heb je niets te maken met de AVG. Je kunt de kerstkaarten gerust versturen. Let wel op bij eenmanszaken en VOF’s. Daarvan zijn de handelsnamen herleidbaar tot de eigenaar en vaak is het vestigingsadres en soms ook het postadres het huisadres van de eigenaar of een van de eigenaren. […]
.

Reclamerecht: een gratis product of samenwerking is ook reclame

Reclamerecht en de Reclamecode zijn sneller van toepassing dan je denkt. Althans, er zijn nog steeds zoveel mensen die zich er, bewust of onbewust, niet aan houden dat in elk geval lijkt alsof de regels nog niet voldoende bekend zijn. En wie moet zich nu eigenlijk aan de regels houden? De adverteerder en het merk, de influencer of allebei? Social Code: YouTube bestaat 1 jaar Ruim een jaar geleden werd de Social Code: YouTube gelanceerd. Een samenwerking tussen het Commissariaat voor de Media en een groep YouTubers die graag wat meer openheid en transparantie wilden. Sinds de lancering hebben we daar niets meer van vernomen. Naar verluid zouden zich in dat jaar wel enkele andere YouTubers nog hebben aangesloten. Helaas is dat niet op de site van de Social Code terug te vinden. Het Commissariaat voor de Media heeft aangegeven vooral te gaan kijken of de aangesloten YouTubers zich wel aan hun eigen regels houden. Wanneer we daar meer over horen, is onduidelijk. Het Commissariaat voor de Media vindt in elk geval niet dat er op dit moment meer aandacht besteed hoeft te worden aan deze code. De Social Code: YouTube gaat overigens verder dan de wet en gaat zelfs […]
.

Afbeeldingen zoeken in Word, maar je blijft aansprakelijk voor gebruik

Word biedt tegenwoordig de optie aan om afbeeldingen te zoeken voor in je document. Handig! Je kunt zelfs aangeven alleen creative commons beelden te willen zoeken. Nog handiger! Je blijft alleen wel zelf aansprakelijk voor het gebruik van dat beeld. Niet zo handig. Zoeken via Bing geïntegreerd in Word Praktisch is eigenlijk de zoekmachine Bing in Word geïntegreerd, waarbij er alleen gezocht wordt naar afbeeldingen. Er is wel een functie om alleen te zoek op foto’s met een creative commons licentie, maar de vraag is hoe betrouwbaar dat is. Google is eerder niet betrouwbaar gebleken als het ging om de creative commons aanduidingen. De persoon die daar wel op vertrouwde en het aan liet komen op een rechtszaak, moest daarom schadevergoeding betalen aan de fotograaf. Microsoft wil niet aansprakelijk zijn Microsoft wil binnen Word dus wel het gemak bieden om gemakkelijk afbeeldingen te zoeken en in te kunnen voegen, maar wil absoluut geen risico lopen en sluit dus alle aansprakelijkheid uit. De gebruiker van de afbeelding blijft daarmee zelf aansprakelijk. Als je niet kunt vertrouwen op de aanduidingen bij die afbeeldingen, heeft een functie als deze dan nog wel zin? Thuiskopie Word kun je uiteraard voor verschillende doeleinden gebruiken. De […]
.

RAW-bestanden afstaan als fotograaf, wanneer moet dat?

RAW-bestanden afstaan. Het wordt fotografen vaak gevraagd te doen. Soms na een klacht, vaak ook omdat klanten denken er recht op te hebben. Maar wanneer ben je nu verplicht om je RAW-bestanden echt af te staan? Leveren wat is afgesproken In de basis is het heel eenvoudig: je hoeft alleen te leveren wat je ook bent overeengekomen. Dat betekent dat er in je offerte, contract en/of algemene voorwaarden iets moet staan over de foto’s die je levert. Daarom spreek je bijvoorbeeld WEL af: Dat je alleen .jpg bestanden levert Alleen door jou bewerkte bestanden levert Alleen de door jou geselecteerde bestanden levert Dus spreek je NIET af: Dat je alle bestanden levert Dat je onbewerkte bestanden levert Er zijn immers wel eens wat mislukte foto’s die je echt niet wil leveren aan je klant en soms wil je een foto eigenlijk alleen in zwart/wit leveren, omdat het in kleur niet goed uitkomt. Hebben ontevreden klanten recht op RAW-bestanden? Ook ontevreden klanten hebben niet direct recht om de RAW-bestanden te ontvangen. Bekijk altijd eerst wat de klacht is en hoe je die op kunt lossen. Het leveren van de RAW-bestanden of van de mislukt bestanden, lost het probleem niet altijd op! […]
.

Gratis weggever en salesfunnels: hoe bouw je legaal een maillijst op?

De e-maillijst is een belangrijk marketinginstrument. De ontvangers vragen immers zelf om die mails. Althans, dat is het idee. De communicatie is bovendien directer. Het komt altijd binnen in de mailbox van de ontvanger en je bent niet afhankelijk van de algoritmes van social media. Die maillijst kun je vervolgens gebruiken voor nieuwsbrieven en salesfunnels. Je moet mensen alleen nog éven overtuigen zich in te schrijven. Dat doe je natuurlijk met een gratis weggever, want dat blijkt effectief. Toch gaat niet lang niet juridisch correct. Wil je ongeveer elke twee weken onze digitale oploskoffie ontvangen? Schrijf je in! Privacy Juist omdat je met een e-mail direct bij iemand binnenkomt, mag je mensen niet zomaar e-mailen. Of het een persoonlijk e-mailadres is of een zakelijk e-mailadres van een persoon, doet er niet toe. We hebben hierbij te maken met twee verschillende wetten: De AVG (ook bekend als GDPR) en de Telecommunicatiewet (die voortkomt uit de Europese e-Privacy richtlijn). De Telecommunicatiewet gaat over de vraag of je personen wel mag mailen en of je andere vormen van direct marketing op ze toch mag passen. Daar staat onder meer dat je alleen maar ongevraagde communicatie mag versturen, wanneer je daar vooraf toestemming voor […]
.

Je tweets in de trein en in dagblad Metro, mag dat wel?

Zo vaak reis ik niet met de trein, maar als ik het doe en er is iets waar ik over wil tweeten, zet ik daar altijd #treinleven bij. Dan is het maar weer duidelijk dat het in de trein gebeurd is en je kunt via die hashtag meeleven met andere treinreizigers. Superleuk! Dat vindt de NS zelf dus ook, wanneer het positieve tweets zijn. Net als dagblad Metro. Ze volgen de hashtag op de voet en publiceren de leukste tweets in de trein en in de krant. Zonder toestemming. #treinleven gaat over de NS De tweets met #treinleven gaan vooral over treinreizen met de NS. Er zijn wel wat meer aanbieders van treinreizen, maar niet veel en altijd lokaal. Daar komen de tweets niet zozeer vandaan. Toch is de hashtag niet van de NS. De hashtags is van alle twitteraars die het gebruiken om te vertellen wat ze doen, zien of meemaken terwijl ze in de trein zitten. Of om te klagen over de NS. Dat ook. Dat de tweets meestal over de NS gaan, wil nog niet zeggen dat de NS die tweets ook mag gebruiken, buiten twitter. Retweeten binnen Twitter mag natuurlijk wel, want daar bestaat de retweetknop […]
.