De Online Marketingmachine: boekrecensie

Laatst had ik een leuk gesprek met een klant. Hij wist alleen niet dat ik Erkend Merkengemachtigde ben. “Zo lang ben ik nog niet geabonneerd op je nieuwsbrief,” verontschuldigde hij zich. Maar het lag niet aan hem. Wel aan hoe consistent ik ben met de marketing voor Charlotte’s Law. Daarom lees ik ook graag marketingboeken, om weer op nieuwe ideeën te komen. Zoals ik onlangs ook De Online Marketingmachine (aff.) las. Why? Klanten kunnen alleen voor jouw ondermening kiezen als ze weten waar je voor staat. Zorg voor een duidelijk kader: Waarom bied je deze dienst of product aan en waarom denk je dit zo goed te kunnen? Dat doet ook denken aan de ‘Golden Cirkle’ van Simon Sinek, die vindt dat je in de marketing ook moet beginnen met de Why van je onderneming. Sterk merk Volgens auteur Bart van den Belt bouw je een sterk merk door te weten waar je wel en niet voor staat. Dat maakt je herkenbaar en die herkenbaarheid is belangrijk voor je (potentiële) klanten. Met een sterk merk kun je beter: klanten aantrekken die je wil afscheid nemen van hoofdpijnklanten (of kutklanten) zorgen dat je merk wordt onthouden Je moet daarom dus keuzes […]
.

Welke afspraken moet je maken bij samenwerkingen?

Samenwerken kan heel leuk zijn en het kan je verder brengen. ‘Two know more than one, three know more than two‘, zei een docent Engels van mij vroeger altijd. Ofwel: werk samen. De basis moet bij een samenwerking natuurlijk wel goed zijn. Maar net zoals bij een huwelijk: de ruzies en scheiding voorzie je nog niet aan de start. Toch moet je er al rekening mee houden dat het kan gebeuren. Vertrouwen is belangrijk Misschien wat gek advies van een jurist, maar ik meen het wel: ga op je gevoel af. Is het gevoel bij de start van de samenwerking wat wankel of gewoon helemaal niet goed? Ga dan de samenwerking niet aan. Je kunt alles juridisch nog zo goed hebben dichtgetimmerd, je gaat er dan toch gedoe van krijgen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Gewoon niet aan de samenwerking beginnen werkt dan het beste. Vertrouwen is dus belangrijk. Dat wil alleen nog niet zeggen dat je niets op papier zou hoeven zetten. Juist als je elkaar kunt vertrouwen, kun je het ook schriftelijk vastleggen. Als iemand dat niet wil doen, moet je onraad ruiken? Waarom zou iemand het niet vast willen leggen? Wil die persoon zich niet aan […]
.