Recht voor Ondernemers met Annic van Wonderen

Gisteren was ik op bezoek bij Annic van Wonderen. Ik schrijf gastblogs voor haar Online Business Platform Annicvw.com en gisteren namen we ook een video voor haar YouTube-kanaal op. Vandaag kun je hier deel 1 bekijken van het interview dat ik met haar hield. Hoe heeft zij haar juridische zaken geregeld? Wie is ondernemer Annic van Wonderen? Misschien ken je Annic nog van haar website I Love Fashion Nieuws, waar ze miljoenen bezoekers per maand mee trok. Massa is kassa was haar adagium … [Read more...]

How to: 7x je beeld beschermen

Online is het kopiëren van werk makkelijk. Eén klik op de knop en het is gebeurd. Voor mensen reden om te denken dat, omdat het nu eenmaal kan, het ook wel zou mogen. Fotografen krijgen bovendien te horen dat ze hun werk maar beter moeten beschermen. Om werk te verkopen moet je het echter wel online publiceren, al is het maar om een portfolio te kunnen laten zien. Hoe moet dat beschermen dan? 1. Copyright Notice Een copyright notice is in de meeste landen gelukkig niet meer nodig. Je … [Read more...]

How To: Klacht indienen bij de Reclame Code Commissie

De roep om handhaving van de reclameregels wordt steeds groter. Ook vanuit de branche zelf. Op dit moment wordt alles overgelaten aan zelfregulering. Dat wil zeggen dat we op basis van de Nederlandse Reclame Code en de Reclamecode Social Media moeten gaan klagen bij de Reclame Code Commissie, wanneer een influencer, blogger, YouTuber, Instagrammer of een ander zich niet aan de regels houdt. Dat lijkt voor veel mensen een drempel te zijn, maar het is veel eenvoudiger dan je denkt. Dus erger jij … [Read more...]

Beeldmerk Limburg vs Unilever: zoek de 7 verschillen

Weet je het nog van vroeger? De zoekplaatjes met de 7 verschillen? Je mag nu weer aan de slag. Zoek de 7 verschillen tussen het nieuwe logo van de provincie Limburg en het oudere beeldmerk van Unilever. En nee, het zijn niet de 7 (of meer of minder) verschillen die zorgen dat de gelijkenis geen probleem is. linker logo ontwierp Daan de Haan voor de provincie Limburg. rechter logo werd in 2004 door WolffOlins voor Unilever ontworpen. Stijl: Assemblage logo's Lijken de twee bovenstaande … [Read more...]

Video: Waarom jij nog geen merk hebt, maar dit wel nodig hebt

Je blog is bekend. Misschien ben je een ontwerper en kennen mensen je naam al. Hoe jouw situatie ook is, jij hebt je branding goed geregeld. Je hebt een merk. Zo makkelijk zit dat echter niet in elkaar. Je hebt niet de bescherming die je denkt te hebben. Branding vs Merk Naamsbekendheid, personal branding, een goed logo. Je kunt het allemaal je merk noemen. Je zet het ook in de markt als een merk. Juridisch is het dat echter nog niet. Dat betekent dat je nu misschien wel de bescherming … [Read more...]

Instagram helpt reclameregels na te leven

Ja, je moet écht alle reclame-uitingen die je doet melden. Zelfs als je alleen maar een gratis product krijgt of kans op voordeel hebt. Dat mag je melden op een manier die jij wil, zolang het voor je lezers of volgers maar duidelijk is. Op Instagram doen veel mensen dat met een hashtag. Al dan niet 'verstopt' tussen andere hashtags. Al mag het met ook in gewone, vriendelijke tekst, zoals een aantal Instagrammers dat met een Daniel Wellington post deden. Instagram maakt het vermelden nu veel … [Read more...]

Pirate Bay maakt inbreuk op Auteursrecht

Alhoewel Pirate Bay niet zelf de auteursrechtelijk beschermde werken op hun website zet, faciliteren ze wel dat anderen dit doen. Ze zijn een belangrijke schakel in het openbaar maken en beschikbaar maken van de content. Omdat Pirate Bay bovendien een winstoogmerk heeft en ze ook nog op het forum aanmoedigen om beschermde werken via Pirate Bay ter beschikking te stellen, maakt ook Pirate Bay inbreuk op auteursrecht. Wat is Pirate Bay De Hoge Raad heeft aan het Hof van Justitie een … [Read more...]

3 tips bij B2B wanbetalers

Wanbetalers. Ja, zelfs als jurist heb ik daar last van. Te vaak denk ik wel eens 'we zijn te lang lief geweest'. Dan stuur ik herinnering op herinnering, maar horen we niets, wordt er ook niets gestort. Totdat ik maatregelen tref. Een aantal van mijn tips om toch betaald te krijgen, deel ik hier graag met je. NIEUW: Maximaal 60 dagen betalingstermijn Kijk. Voor alles geldt dat je gewoon goede afspraken moet maken. Dus ook over de betalingstermijn. Tot nu toe was de wettelijke regeling … [Read more...]

Video: Wat moet je doen bij een inbreuk op je handelsnaam?

Als iemand inbreuk maakt op jouw handelsnaam kan jou dat klanten kosten. Concurrentie is prima, maar dan moet het spel wel eerlijk gespeeld worden. Hoe zorg je ervoor dat je concurrenten niet een naam gebruiken die hetzelfde is als die van jou of die er erg op lijkt. (Behalve dan door het als merk in te schrijven, zoals Wendy's deed). Alleen voor ondernemingen Een handelsnaam beschermt alleen de naam van een onderneming. Van een persoon handelend in uitoefening van beroep of bedrijf. Van … [Read more...]

Net zoals Wendy’s moet elke ondernemer een merk hebben

Wendy's ken ik van de triple burger. Een voorbeeld uit de marketing. Maar het is ook gewoon een snackbar. Nee, ik bedoel niet die grote Amerikaanse keten met dat meisje met rode haren. Ik bedoel de snackbar uit Goes, waarvan de eigenaar de snackbar naar zijn dochter Wendy vernoemde. Wendy's wil terug naar Nederland De Amerikaanse keten Wendy's wil weer voet aan de grond krijgen in Nederland. In de jaren 80 van de vorige eeuw had de Amerikaanse keten enkele filialen in de Benelux, waarvan … [Read more...]