Voorkom deze fouten bij Auteursrecht en Social Media

5 minuten

Hoe werkt auteursrecht op social media? De auteursrecht regels zijn op social media niet anders dan daarbuiten. Er is namelijk maar één auteurswet die geldt voor alle soorten content op alle soorten kanalen. Natuurlijk moeten we ook rekening houden met de voorwaarden en community guidelines van de social mediakanalen zelf. Hun eigen regels dus, waar we mee akkoord zijn gegaan toen we een account aanmaakte.

Uitgangspunt: het auteursrecht

Het auteursrecht rust op alles wat we als ‘werk‘ kunnen bestempelen. Dat mag niet te gewoontjes zijn. Niet te banaal en triviaal, zoals wij juristen dat graag zeggen. Aan de andere kant hoeft het ook niet heel creatief te zijn. De drempel is relatief laag.

Op dat werk heb je vervolgens het auteursrecht. Dat geeft je het recht te mogen verveelvoudigen, kopiëren en wijzigen en het geeft je het recht je werk openbaar te maken of dat juist niet te doen. Aan jou de keuze. Het geeft je daarmee ook meteen het recht anderen te verbieden op te verveelvoudigen of openbaar te maken, tenzij iemand gebruik kan maken van een uitzondering op de wet

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Uitzonderingen op het auteursrecht

Iedereen mag gebruikmaken van de uitzonderingen in de Auteurswet zijn geregeld. Veel gebruikers zijn daar juist blij mee, de makers soms niet altijd. De uitzonderingen die je op social media goed kunt gebruiken, zorgen ervoor dat je werk van een ander gratis, zonder toestemming en zonder naamsvermelding mag gebruiken.

Belangrijke uitzonderingen op het auteursrecht zijn:

Embedden

Embedden is strikt genomen geen uitzondering op het auteursrecht. Het idee is dat je helemaal geen gebruik maakt van de rechten van de maker en dus ook niet van dat wat de maker je kan verbieden te doen.

Je verveelvoudigt namelijk niet, omdat de content blijf staan waar het al stond. En je maakt niet opnieuw openbaar, omdat je alleen openbare content kan en vooral mag embedden dat al voor iedereen met een internetverbinding openbaar toegankelijk is.

Iets op social media embedden kan meestal niet. Maar niets vanaf een social media kanaal naar je eigen website embedden kan wel. In de VS zijn ze daar strikter in dan in de EU, lijkt het.

Voorkom daarom dat jij denkt te embedden, maar de content eigenlijk op een CDN van je webhoster terechtkomt. Check dit dus bij je hostingpartij.

Lees ook mijn blogpost over wat embedden is en hoe je dat doet.

Je geeft een licentie aan het social media kanaal

Op het moment dat je een account aanmaakt bij een social media kanaal, ga je akkoord met de voorwaarden. Daarin staat dat zij een licentie krijgen om jouw content te gebruiken. Dat is gedeeltelijk al nodig om de content, zoals jouw afbeeldingen, teksten en video’s, überhaupt te kunnen vertonen.

Facebook wil daarnaast natuurlijk ook de mogelijkheid om andere Facebookgebruikers jouw content te laten delen via de share button. Facebook en ook de andere social media kanalen worden dus geen eigenaar van jouw content. En de licentie kun je niet terugtrekken door een verklaring te posten.

In die voorwaarden staat ook wat anderen met die content mogen doen. Zij geven geen (sub-)licenties om de content buiten het kanaal te mogen gebruiken, maar wel om de content binnen het kanaal te mogen gebruiken. Zoals Facebook de share button heeft en Instagram je posts in stories laat delen of stories waar je in getagd bent in stories laat delen. Op Twitter mag je met een knop retweeten of quote-tweeten zodat je nog je eigen opmerking bij de retweet kunt plaatsen. Linkedin geeft je ook de mogelijkheid om posts te delen of zelfs op te slaan. Daar kun je dus ook niets tegen doen. Dit mag en daar heeft iedereen via de algemene voorwaarden toestemming voor gegeven.

Content buiten social media gebruiken

Dat je knoppen op social media mag gebruiken en op die manier content mag delen, zegt nog niets over het delen daarbuiten.

Dat social media kanalen je de mogelijkheid geven om content te downloaden, betekent nog niet dat je het daarna ook weer mag delen op een ander platform of op je eigen social media kanalen. Dat het kan, betekent nog niet dat het mag.

Downloaden kan bijvoorbeeld als thuiskopie. Maar weer uploaden is een verveelvoudiging en nieuwe openbaarmaking en is daarmee een inbreuk op auteursrecht.

Social Media rechten bestaan niet

Op social media heb je dezelfde rechten en plichten als elders op internet en offline. Je mag op social media wel content van anderen delen, maar vooral door gebruik te maken van de deelknoppen binnen het social media kanaal of de deelknoppen op een website. Zelf iets uploaden mag dus niet, tenzij het content van jezelf is, natuurlijk. Downloaden zou als privékopie mogen, maar dan mag je het niet meer uploaden. Let op! Instagram heeft geen deelknoppen. Daardoor kun je niet iets binnen instagram delen.

Oplossingen

  • De meest eenvoudige oplossing is: toestemming vragen.
  • Als je content die je op social media hebt gevonden op je website wil gebruiken, kan dat meestal door te embedden.
  • Heb je een afbeelding of een kort stuk tekst nodig voor het verhaal dat je wil vertellen in je blog of video, dan kun je het soms gebruiken als citaat. Dat is gratis en je hebt er geen toestemming voor nodig, zolang je maar aan de vijf criteria voldoet.
  • Daarnaast kun je bijvoorbeeld kiezen om samen te vatten en door te linken.

Wees creatief in je oplossingen, zodat jij werk van een ander kunt gebruiken, zonder inbreuk te maken op de rechten van een ander. Dan creëer je een win-win situatie.

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)