Passieve verdienmodellen zijn hip. Slapend rijk worden! Maar elk verdienmodel heeft andere juridische verplichtingen. Hieronder bespreek ik vier verschillende online verdienmodellen: affiliate, print on demand, dropshipping en online diensten en producten. Echt passief is het overigens nooit. Je moet er minimaal marketing voor doen. Maar schaalbaar is het wel en je hoeft zelf niet bij een verkoop aanwezig te zijn.
Affiliate
Je kunt geld verdienen met affiliatemarketing. In feite verkoop jij dan producten voor anderen of breng je leads aan en krijg je betaald wanneer er een product of dienst is verkocht. Je krijgt dus commissie.
Dit systeem werkt, omdat je een eigen, specifieke link moet gebruiken. Wie daar op klinkt en op de website van het bedrijf komt waar jij ze naartoe hebt gestuurd, wordt er een cookie geplaatst. Deze is een bepaalde tijd geldig. Bijvoorbeeld 14 of 30, maar soms ook 60 of 90 dagen. Als jij degene bent die de link deelt, hoef je daar niets over te vermelden, maar het bedrijf waar je ze naartoe stuurt moet dus wel de cookie- en privacyverklaring goed op orde hebben en zorgen voor toestemming voor het plaatsen van de cookie.
Zo’n affiliate link geeft jou voordeel, de commissie, of in elk geval kans daarop. Het gebruiken van die link is daarom reclame. Dat betekent dat je aan de reclameregels moet voldoen. Kort gezegd houdt dit in dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn. Aan een affiliatelink kun je niet per definitie herkennen dat het een affiliatelink is. Bovendien zal niet iedereen weten hoe je dat moet lezen. Daar moet je dus over informeren.
Dat kan bijvoorbeeld door achter een link (aff.) te plaatsen, eventueel met een disclaimer onderaan een pagina of door anderszins uit te leggen dat alle links of welke links affiliate links zijn.
Bijvoorbeeld zo:
Wil je meer leren over hoe je geld kunt verdienen met affiliate, lees dan het boek van Jacko Meijaard, genaamd De Laptop Lifestyle (aff.). Tegen kostprijs stuurt hij het naar je toe.
Dropshipping
Dropshipping is eigenlijk niets anders dan een webshop zonder voorraad, die de verzending laat uitvoeren door de producent of een andere partij waar de producten worden ingekocht. Er hoeft ook pas te worden afgerekend wanneer een product al is verkocht. Redelijk risicoloos ondernemen dus.
Wil je meer leren over hoe je kunt dropshippen en kunt verkopen via platformen zoals Amazon? Vraag dan het boek aan van de ondernemer op slippers, Bas Urlings: Nu of Nooit op Amazon (aff.)
Let wel op dat je in feite gewoon een webwinkel hebt. Je moet dus verder aan alle webwinkelregels voldoen. Dat is ook zo wanneer je je als partner aansluit bij bijvoorbeeld Bol.com. Denk aan onder meer de volgende regels:
- Recht van retour van 14 dagen, die je ook moet vermelden op de website
- Retouren afhandelen
- Informeren over conformiteit (wettelijke garantie) en problemen daarmee oplossen
- Goede algemene voorwaarden en privacyverklaring
- Eigen foto’s maken en omschrijvingen tikken, tenzij je toestemming hebt voor hergebruik
Lees hierover ook Wetboek voor Webwinkels.
Print on Demand
Ook met print on demand heb je gewoon een webshop. Je moet dan net zo goed aan het rijtje hierboven voldoen.
Bij print on demand wordt een product natuurlijk pas gemaakt wanneer het al besteld is. Let dus op dat je duidelijk bent over de levertijden. Deze is daardoor vaak langer dan bij producten die op voorraad zijn.
Soms wordt gedacht dat je met print on demand de regels rondom retouren kunt ontwijken en de consument geen ontbindingsrecht heeft. Dit is onjuist. Het moment van maken, heeft daar namelijk niets mee te maken.
Producten die echt maatwerk zijn en op aanwijzen van de consument zijn gemaakt, kun je wel uitsluiten. Dan gaat het niet om een paar standaard zaken die gekozen kunnen worden, zoals afmeting en kleur en maar om iets dat het product uniek maakt. Bijvoorbeeld omdat er een naam op gedrukt wordt of er een foto van het gezin op een mok geprint moet worden of er een 3D beeldje geprint wordt op basis van een 360 graden foto.
Online diensten en producten
Bied je downloads te koop aan of verkoop je online trainingen of cursussen, zoals een cursus via Instagram? Ook dan heb je eigenlijk een webshop.
Hier kun je overigens wel het herroepingsrecht of ontbindingsrecht uitsluiten.
Bij downloads moet je in het bestelproces de consument vooraf expliciet akkoord laten gaan met het feit dat het product direct gedownload wordt én dat daarmee afgezien wordt van het recht van ontbinding. Dat kan bijvoorbeeld met een knop of door een hokje aan te kruisen. Dit mag een verplichting zijn.
Voor een online cursus of andere dienst ligt het iets lastiger. Het ontbindingsrecht geldt tot 14 dagen na de koop. Dat betekent dat je ofwel de dienst pas na die 14 dagen uit zou moeten laten voeren, of dat je de dienst in één keer moet leveren (geen drip content), zodat er in de praktijk geen gebruik gemaakt kan worden van het herroepingsrecht. In dat laatste geval moet je de consument er weer expliciet mee akkoord laten gaan dat de cursus of dienst direct geleverd wordt én dat daarmee wordt afgezien van het ontbindingsrecht.
Lever je de dienst of cursus toch geleidelijk en wil iemand in de tussentijd het ontbindingsrecht inroepen, dan hebben ze recht op geld terug voor het deel van de dienst of cursus die ze nog niet hebben ontvangen.
Laat een ander jouw product verkopen
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen wel die cursussen te maken of producten als print on demand te koop aan te bieden, maar dat feitelijk niet zelf te doen. Je maakt gebruik van een platform dat ook meteen de verkoper is.
Denk aan Werk aan de Muur voor foto’s en afbeeldingen. Als maker zorg jij voor het werk dat je upload. Je bepaalt zelf de marge op het product. Werk aan de Muur verkoopt het. Als je zelf nog marketing voor het product doet, verkoop je natuurlijk meer, maar je bent in elk geval niet zelf de verkoper.
Cursussen kun je verkopen via Udemy of andere online cursusaanbieders. Je hoeft het cursusmateriaal alleen maar te uploaden. Zij zorgen voor de verkoop en het klantcontact en nemen het risico.