Je hebt inmiddels vast wel eens gehoord van dropshipping. Dropshipping is een webshop die niet zelf een voorraad heeft, maar producten direct vanaf een producent, fabrikant of groothandel naar de consument laat versturen.
Wat is dropshipping?
Als je met dropshipping wil beginnen, begin je gewoon een webshop. Het grote verschil is dat je geen eigen voorraad hebt. Je hebt dus geen magazijn nodig en je hoeft geen fullfilment dienst in te schakelen.
Met dropshipping moet je als webshop het volgende organiseren:
- website/webwinkel
- marketing
- klantenservice
- retouren
Moet je dropshipping vermelden?
Moet je vertellen dat er sprake is van dropshipping? Nee, dat hoeft niet. Jij als webwinkel blijft namelijk overal voor verantwoordelijk richting de consument. Als er iets mis gaat met de verzending of er iets niet goed is met het product, mag de consument jou daarop aanspreken.
Je mag dus ook niet verwijzen naar de verzendende partij.
Wat natuurlijk wel mag is bij de instructies voor een retour, het adres van de verzendende partij vermelden, als je dat ook met die partij hebt afgesproken dat zij de retouren verder afhandelen.
Let wel op dat als het product daarmee retour gestuurd moet worden naar het buitenland, dat je op je website duidelijk vermeld wat dan de retourkosten zijn. Mensen moeten er vooraf op voorbereid zijn dat de retourkosten hoger zijn dan normaal.
Marketing en Dropshipping
De regels over reclame en marketing voor dropshipping zijn niet anders dan voor andere webwinkels. Per saldo gaat het er gewoon om dat je (voldoende) eerlijk bent.
Je hoeft niet te vertellen dat de producten via aliexpress komen. Dat is ook maar een verkoopplatform. Maar je mag ook niet doen alsof het een uniek product is dat nergens anders te verkrijgen is.
Natuurlijk moet je ook eerlijk zijn over de levertijd. Al helemaal wanneer de levertijd (mogelijk) langer is dan 30 dagen.