Dit zijn de affiliate marketing regels

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij de adverteerder een beloning geeft aan de affiliate partner, wanneer er via de affiliate link een aankoop is gedaan. Dit kun je op verschillende manieren inzetten. Daar zijn zowel voor de adverteerder als de affiliate partner regels aan verbonden.


Affiliate als passief inkomen

Passief inkomen zou ik het zelf niet echt willen noemen. Je moet er nog steeds hard voor werken natuurlijk. Het idee is dat je als affiliate partner links plaatst naar de website van de adverteerder. Dat kan in een tekst, als advertentie of op welke manier je maar wil. Iedereen die op de link klikt en vervolgens een aankoop doet, zorgt bij de affiliate partner voor inkomen. Omdat het idee is dat je alleen een link hoeft te plaatsen en daarmee al geld verdient, lijkt het alsof je er niets voor hoeft te doen. Maar je moet wel die bezoekers nog naar je eigen content trekken én ervoor zorgen dat mensen daadwerkelijk op die links klikken en het product kopen.

Je kunt affiliate links op meerdere manieren inzetten. Bijvoorbeeld:

  • Webwinkel
  • Links in je blogs en social posts

Een webwinkel van affiliate links

Wanneer je en soort webwinkel inricht met affiliate links, is het allemaal zo ingewikkeld niet. Een webwinkel ziet er immers al commercieel uit. Iedereen weet dat jij geld verdient, wanneer iemand op deze manier een product koopt.

Waar je hooguit even op moet letten is dat voor mensen duidelijk is waar ze nu precies het product kopen. Op de website met de affiliate links wordt immers niks gekocht. De links leiden iemand alleen maar naar een andere website waar het product wel meteen gekocht kan worden. Door de link meteen naar het bestelproces te leiden, kan het voor mensen wel lijken alsof ze een product kopen op de site met de affiliate links en niet bij de aanbieder van de producten zelf.

Dat is relevant, omdat bij non conformiteit van een product, de koper zich moet melden bij de werkelijke verkoper van het product. Ook bij andere klachten zal de consument zich bij de verkoper moeten melden en niet bij de affiliate partner. Zorg dus dat goed duidelijk is waar producten gekocht worden.



Wat is reclame?

Elk voordeel en elke kans op voordeel moet je vermelden of moet in elk geval duidelijk zijn:

  • Gratis producten of diensten
  • Korting
  • Commissie
  • Sponsoring
  • Barter deals
  • Betaalde samenwerkingen
  • Betaalde uitingen
  • Kans op korting, gratis producten/diensten of commissie
  • etc.

Affiliate link = reclame

Een affiliate link is altijd reclame. Je moet daarom voldoen aan de reclameregels. Als je een hele website als een soort van webwinkel inricht met affiliatelinks, dan ziet dat er vanzelf al voldoende uit als reclame.

Affiliate links in blogs, vlogs/video’s en social posts is anders.

Een link ziet er gewoon uit als een link. Als je sommige affiliate links goed weet te lezen, kun je daar wel uithalen dat het affiliate links zijn. Maar a) het is niet altijd zo duidelijk en b) niet iedereen kan dat lezen. Kortom, een affiliate link is niet altijd te herkennen als affiliate link, dus is het ook niet altijd herkenbaar als reclame.

Daar moeten we dus wat aan doen. Want reclame moet altijd als reclame herkenbaar zijn. Dat staat zo in ons Burgerlijk Wetboek én in de Reclamecode Social Media.

Hoe kun je reclame vermelden?

De manier waarop je duidelijk maakt dat het reclame is maakt niet uit, zolang het maar als reclame duidelijk is.

Dat kan bijvoorbeeld door de vormgeving. Omdat je er een advertentie van maakt waar een affiliate link achter zit. Of bijvoorbeeld door het toch al in te richten als een soort webwinkel. Er zijn ook veel bloggers die bijvoorbeeld in de sidebar van de website de laatst gelezen boeken plaatsen me links naar bol.com, vormgegeven door bol.com. Dat is allemaal prima.

Een link in een blogpost of video zou je kunnen vermelden door (aff.) achter de link te plaatsen of in de omschrijving van de link. Of je kunt onderaan een blogpost vermelden dat alle links affiliate links zijn. In een video kun je het ook kort even in beeld laten zien als het niet meer in de tekst bij de link past.

Bij social posts zou je het in de hashtags kunnen zetten of in de omschrijving of tekst op kunnen nemen.

Verplichtingen adverteerder

Nu klinkt het net alsof alleen de affiliate partner verplichtingen heeft. Dat is zeker niet zo. Ook de adverteerder heeft verplichtingen.

De adverteerder moet er namelijk voor zorgen dat de uiting, de link, voldoet aan alle regels. Als de adverteerder per partner afspraken maakt, kunnen de regels natuurlijk gemakkelijk overgebracht worden door het uit te leggen of de regels te mailen.

Maar hoe doe dat dan wanneer je een openbaar affiliate programma hebt? Uiteindelijk moet je iedereen daar natuurlijk voor goedkeuren, want als adverteerder moet je weten aan wie je uit moet betalen. In dat aanmeldproces of op de pagina met meer informatie over het programma, kunnen meteen de regels worden uitgelegd. Er kunnen aan de samenwerking ook algemeen voorwaarden verbonden worden. Dan kan daarin meten besproken worden wie het boetekleed aan moet trekken als er toch wat fout is gegaan.

Cookies

Heeft even helemaal niks met de regels rondom reclame te maken, maar meestal worden er door het plaatsen van affiliate links ook meteen affiliate cookies geplaatst. Deze volgen de bezoeker van de ene naar de andere website. De cookies hebben bovendien een bepaalde bewaartermijn. Ook als de bezoeker vandaag niet besluit het product te kopen, maar morgen direct weer naar de website gaat waar het product gekocht kan worden, zorgt de cookie ervoor dat er toch nog een vergoeding naar de affiliate partner gaat. Voor het plaatsen van deze cookies is vooraf toestemming nodig. Zorg daarom dat deze cookies ook benoemd worden in de privacyverklaring of cookieverklaring en dat de cookies niet eerder geplaatst worden dan er toestemming voor is gegeven.

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Als ik een affiliate link in een blog plaats zet ik inderdaad altijd onder de blog dat deze blog affiliate links bevat. Fijn om te lezen dat ik het goed doe 😀

  2. Nicolas says:

    Dag Charlotte

    Moet je dit ook aangeven in je privacy verklaring of cookiebeleid?

  3. Lizzy says:

    Hey Charlotte! Goed stuk! Ook goed om te vermelden dat het handig is om je affiliate links (indien mogelijk) een no-follow tag mee te geven. Op die manier geef je aan dat het om een commerciele link gaat en dat is belangrijk om geen eventuele “minpunten” te krijgen van google voor je vindbaarheid. Maar uit ervaring weet ik ook weer dat bepaalde affiliate advertisers dit niet willen helaas…

Speak Your Mind

*