Wanneer is iets ‘reclame’?

We weten inmiddels allemaal wel dat reclame gemeld moet worden. Niet alleen in blogposts of in video’s, maar ook op social media. De vraag is alleen, wat valt er onder de noemer reclame?

Wanneer is iets reclame?

Elk(e) (kans op) voordeel

Elk voordeel en zelfs elke kans op voordeel is reclame die je moet melden. Dat kan wel eens veel breder zijn dan je denkt.

Natuurlijk, alles waar je direct voor betaald krijgt valt onder reclame. Ook wanneer je producten gratis krijgt valt dat hieronder.

Ook een kans op voordeel moet gemeld worden. Denk aan affiliate links, meedoen aan een wedstrijd en meer van dat soort zaken.

Zelfs als je producten alleen maar te leen hebt gekregen, gratis toegang kreeg tot een event of mee mocht op persreis zijn dat voordelen die gemeld moeten worden.

Voorbeeld: betalen voor een feature op Instagram

Er bestaan Instagram accounts die werk van anderen publiceren. Voorheen waren dat vooral accounts die, al dan niet met toestemming (meestal zonder) werk reposten. Nu bestaan er ook accounts die groot zijn en die graag bijvoorbeeld werk van makers, zoals illustratoren, ontwerpers en fotografen laten zien en zich daarvoor laten betalen.

Dat mag natuurlijk gewoon. Niets dat hen dat verbiedt. Maar het moet wel duidelijk zijn dat het account voor die posts betaald krijgt. Vergelijk het met een advertorial in een tijdschrift.

Als alle content betaald is kan het in de bio vermeld worden. Kan per post verschillen of de persoon er zelf voor gekozen heeft om iets te publiceren of dat ervoor betaald werd, dan is het ook beter per post aan te geven of ervoor betaald is.

Is er niet voor een post betaald en zit er geen ander voordeel aan, dan hoeft dat uiteraard niet vermeld te worden.

Hoe kun je reclame vermelden?

Als de reclame als zodanig duidelijk is, dus als iedereen het als reclame herkent, hoef je er niets specifiek bij te vermelden. Probleem is alleen wanneer reclame met gewone content vermengd raakt, het niet altijd even duidelijk is.

Er is gelukkig niets verplicht gesteld over hoe je reclame moet vermelden, alleen maar dat je het moet doen.

Dat kan en mag met hashtags, zoals #spon, #ad of #gekregen, maar het kan ook gewoon in zinnen. Ben je op persreis geweest en zeg je in je blogpost, video of social update ‘Tijdens de persreis gingen we dit en dat doen’, dan is duidelijk dat je gratis op persreis bent geweest.

Lees ook: Reclameregels voor Bloggers en Vloggers verduidelijkt.

Of je iets aan het begin of einde vermeld maakt zelfs ook niet uit. Let wel op dat bij geschreven tekst het juist in de tekst zelf het meest op zal vallen. Dus als je wil dat het minder opvalt, kun je het beter helemaal bovenaan of juist helemaal onderaan je tekst plaatsen.

Lees ook: Social Code: YouTube

Voorbeeld: #natureliswelzolekker

Als je ‘naturel is wel zo lekker’ hoort of leest, waar denk je dan aan? Misschien wel nergens aan. Het is een slogan van Rivella. Doutzen Kroes publiceerde eens een post op Instagram met deze hashtag. Was dat voldoende duidelijk als reclame?

De Reclame Code Commissie vond van wel. Want als je door zou klikken op de hashtag, zou alsnog wel duidelijk worden dat het van Rivella was.

Wat vind jij? In de blogpost over dit voorbeeld kun je er meer over lezen.

Strengere regels voor reclame gericht op kinderen

Richt je reclame op kinderen, dan zijn de regels nog net iets strenger. Sowieso mag je niet alle content op kinderen richten en het idee is dat kinderen nog minder snel begrijpen wanneer iets reclame is, waardoor het nog duidelijker vermeld moet worden.

Lees hierover ook de blogpost ‘Reclameregels voor Kinderen’

Wil je meer leren over reclame en wat er wel en niet mag? Uitleg over de regels en een aantal voorbeelden staan in Wetboek voor Bloggers.

 28,25 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Miranda Maasman says:

    Hallo Charlotte, prima blog weer. #AD is alleen iets minder handig vanwege het dagblad dat ook zo heet. Daarom staat in de Reclamecode Social Media geen #ad maar #adv als voorbeeld

Speak Your Mind

*