Zijn do-follow links verplicht bij samenwerkingen en advertenties?

Do-follow links zijn belangrijke links voor adverteerders of samenwerkingpartners om hoger in Google te komen. Ze varen mee op de autoriteit van de website die de do-follow link plaatst. Veel adverteerders eisen zo’n link. Tegelijkertijd gaan de geruchten dat Google je website negatief indexeert als ze merken dat het een do-follow link is waar voor betaald werd. Dan heb je ook nog de Reclamecode die eist dat elke advertentie duidelijk herkenbaar is. What to do?

Do-follow is nodig voor SEO en linkbuilding

Kom maar door met die linkjes! Ik wil graag een do-follow link naar mijn website, in elk geval als het van grote websites komt met veel autoriteit in dezelfde branche of een aanverwante branche. Dan krijg ik namelijk wat mee van de autoriteit van die website en dat is goed voor de SEO van mijn website. Ze geven link juice weg.

No-follow links helpen me helaas niet voor mijn SEO en de linkbuilding in die zin. Maar ach, mijn naam wordt genoemd en mensen kunnen doorklikken, dus waardeloos is het zeker niet! Bovendien is het eigenlijk wel goed voor een meer natuurlijk linkprofiel. Google hecht waarde aan natuurlijke linkprofielen. Als je alleen maar do-follow links zou ontvangen, denkt Google dat je probeert vals te spelen en dat waardeert het bedrijf beslist niet. Ze willen de beste zoekresultaten bieden, niet die van de pagina die het beste vals weet te spelen.

Adverteerders die vooral geinteresseerd zijn in linkbuilding, willen daarom graag een gewone, do-follow link ontvangen.

Google geeft panelty’s bij do-follow links

Do-follow links geven dus waarde aan die link en daarmee aan de website waar naartoe gelinkt wordt. Veel do-follow links zorgen daardoor voor een rijk linkprofiel waardoor je gemakkelijker hoog in Google scoort. Toen mensen dit ontdekten kwam er een handel in links. Links werden gekocht en geruild en door links in comments te plaatsen kwam je gemakkelijk aan do-follow links.

In 2005 werden daarom de no-follow links geintroduceerd en stelde Google de regel in dat alle betaalde links, dus alle links waar op de een of andere manier een vergoeding of voordeel tegenover staat, een no-follow link moet zijn. Doe je dat niet, dan werk je in strijd met de richtlijnen van Google.
Dat je via dofollow-links linkjuice doorgeeft naar een andere website is niet nadelig voor jouw website. Je hoeft het daarom niet te laten. schrijft Letterzaken

Richtlijnen van Google schenden

In de basis is het dus geen probleem als je wel do-follow links gebruikt, omdat vooral de adverteerder hier last van zal krijgen.

Alhoewel, ook partijen die links weggeven kunnen in de problemen komen, waarbij juist de websites die voor die links betaald hebben geen negatieve effecten hebben ervaren. Letterzaken schreef in 2014 al over Get Indexed en hoe dat fout ging.

Betaalde links niet no-follow maken gaat in tegen de richtlijnen van Google. Daar heb je niet automatisch last van, maar Google kan je wel handmatig een ‘penalty’ geven en lager gaan indexeren, wanneer ze het idee hebben dat je de richtlijnen niet volgt.

Betaalde links moeten no-follow zijn

Volgens de richtlijnen van Google moeten alle betaalde links no-follow zijn. Zijn ze dat niet, dan schend je de richtlijnen en kan Google een van de partijen lager indexeren.

Wanneer is een link dan een ‘betaalde’ link? Eigenlijk bijna hetzelfde als wanneer je ook volgens de reclamecode social media moet vermelden dat het reclame is. Het gaat om elk voordeel. Google is misschien zelfs nog wel net iets strenger:

  • Alle advertenties
  • Links in advertorials
  • Affiliate links
  • Links naar de bouwer van de website

Juridische verplichtingen voor een no-follow link

Ben je ook juridisch verplicht om juist een do-follow of no-follow link te plaatsen? Hier bemoeit het recht zich niet mee. Zolang reclame maar als reclame herkenbaar is, is het prima. De wet is hier dus iets minder streng dan Google. Een vermelding wie de website gemaakt heeft, mag gewoone. Een advertentie ziet er al uit als advertentie, dus daar hoef je niets extra’s bij te vermelden.

Het kan echter wel een juridisch tintje krijgen, wanneer het niet de affiliate links zijn waar je zelf voor kiest, maar wanneer je met een adverteerder afspraken hebt gemaakt over het plaatsen van links.

Soort link is afhankelijk van de afspraak

Wellicht plaats jij het liefst alleen maar no-follow links bij alles wat maar kan neigen naar iets van een samenwerking, advertentie of advertorial. Better safe than sorry, toch?

Als je een deal hebt gesloten voor een linkruil of waarbij het voor de adverteerder duidelijk draait om de links, dan moet je daaruit eigenlijk al wel op kunnen maken dat je een do-follow link moet plaatsen.

Als niet zo duidelijk is aangegeven dat het om de links draait, maar de inhoud van de content belangrijker lijkt te zijn, Dan is het een ander verhaal. Dan kun je het niet uit de deal afleiden.

Belangrijk is daarom om er duidelijke afspraken over te maken. Vraag door. Aan welke kant je ook staat. Het is immers lastig om iemand aan te spreken op het niet naleven van een afspraak, als de afspraak niet voldoende duidelijk was. Aan die duidelijkheid, kunnen alle partijen wat doen.

Heb jij vragen over de afspraken? Weten wat je kunt doen? Kom een kopje koffie drinken!

Boek een Oploskoffie

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Interessant onderwerp. Maar eigenlijk waardeloze onformatie voor diegenen die het verschil tussen deze links niet kennen. 🙂

Speak Your Mind

*