Miljoenenbedrijf BALR. weigert producten retour te nemen
BALR. het kleding- en lifestylemerk van voormalig voetballer Demy de Zeeuw, weigerde om producten die via de webwinkel waren besteld, retour te nemen. Reden: de producten waren met 60% korting verkocht.
Consumenten hebben een Ontbindingsrecht
Consumenten hebben bijna altijd het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van het product, hun ontbindingsrecht in te zetten. Dit wil zeggen dat de consument binnen 14 dagen moet melden het product retour te willen sturen, om vervolgens het product weer binnen 14 dagen na die melding daadwerkelijk retour te sturen.
Er zijn wel enkele uitzonderingen, maar het verlenen van korting is daar niet een van.
LawStories in je mailbox?
14 dagen of 12 maanden
Je moet als webwinkel zelf op de website al duidelijk vermelden dat een consument het ontbindingsrecht heeft. Voorheen werd dit ook wel het herroepingsrecht genoemd. Daarbij vermeld je de consument dat recht heeft binnen 14 dagen na ontvangst van het product. Of langer natuurlijk, als je graag meer service levert en het prima vindt dat consumenten langer nadenken of ze het product willen houden of niet.
Vermeld je dit niet, dan wordt het herroepingsrecht of ontbindingsrecht wel tot 12 maanden verlengd. Dat is met seizoensproducten, zoals kleding, niet zo prettig.
Lees ook: 5 onmisbare tips over het ontbindingsrecht
BALR. op de vingers getikt
In dit geval had BALR. een kortingscode gemaakt voor 60% korting. Deze was kennelijk bedoeld voor medewerkers en hun vrienden, maar werd op een openbare website geplaatst. Daardoor bestelden veel meer mensen producten met deze korting dan eigenlijk de bedoeling was.
Omdat het een eenmalige actie was, zou het retourrecht niet gelden, volgens BALR.
De ACM heeft BALR. hierop aangesproken en klanten mogen de producten nu alsnog terugsturen.
Lees hierover meer in het nieuwsbericht van de ACM
Sale? Ook dan geldt het ontbindingsrecht
BALR. had nooit mogen zeggen dat het retourrecht niet geldt vanwege de eenmalige actie of sale. Vervelend voor webwinkels wellicht, omdat uitverkoop artikelen twee weken later natuurlijk nog slechter verkopen of voor nog minder geld aangeboden moeten worden om nog te verkopen dan nu.
Het is echter niet een van de uitzonderingen van het ontbindingsrecht.
Die uitzondering geldt alleen voor bijvoorbeeld gepersonaliseerde producten, versproducten, kranten en tijdschriften, downloads en meer van dat soort zaken. Dit staat keurig in de wet opgesomd.
Lees ook: Retourrecht: hoe bescherm je de webwinkel het beste
Fout voorkomen?
BALR. heeft nu van de ACM kennelijk de tijd gekregen om de fout recht te zetten. Sommige andere webwinkels werden voor het verkeerd uitvoeren van de retourregels door de ACM beboet.
In Wetboek voor Webwinkels leg ik alles over het ontbindingsrecht uit, zodat je als webwinkel dit goed kunt toepassen en tevreden klanten houdt.