Nog even akkoord gaan met de algemene voorwaarden door het hokje voor de link naar de algemene voorwaarden nog even aan te klikken. Het is een enorme conversiekiller. Om twee redenen: het is een extra handeling, dus ook een extra moment waarop mensen nadenken of ze dit wel willen. Ze kunnen nu nog terug. Daarnaast: je legt extra de nadruk op die algemene voorwaarden, terwijl de aandacht naar je product of dienst moet gaan!
Akkoord op algemene voorwaarden wel nodig
Kijk, die algemene voorwaarden moeten natuurlijk wel onderdeel zijn van je aanbod. Je klant moet er wel mee akkoord gaan. Maar daarvoor hoeven ze absoluut geen vakje aan te vinken!
Wat je wel moet doen:
- Algemene voorwaarden van toepassing verklaren
- Algemene voorwaarden ter hand stellen
De makkelijkste manier: zet bij je aanbod, bij het product of in het bestelproces zoiets als ‘op dit aanbod zijn onze algemene voorwaarden van toepassing’. Vervolgens maak je van het woord algemene voorwaarden een link naar de algemene voorwaarden als PDF, zodat je klant die kan downloaden.
Klaar is Kees!
Bewijs akkoord en ontvangst
Je klant gaat al akkoord met de algemene voorwaarden door later op de bestelknop de klikken. Alles wat daarboven of daarvoor in het bestelproces is gemeld is onderdeel van de overeenkomst. Omdat je hebt medegedeeld dat de algemene voorwaarden ook onderdeel zijn van dat aanbod én je een link naar de algemene voorwaarden hebt bijgevoegd, is dat akkoord genoeg.
Dat is waarom toch vaak voor dat aanvinkvakje gekozen wordt. Door te registreren dat het is aangevinkt (en zonder aanvinken mensen het bestelproces niet kunnen afronden) zou je dan aantonen dat ze het hebben kunnen downloaden. In elk geval verklaart je klant daardoor het te hebben ontvangen. Veel ondernemers zorgen dat de algemene voorwaarden ook nog eens, al dan niet als link, met de bestelbevestiging worden meegestuurd. Dat is eigenlijk te laat, maar alles is beter dan niets.
Lees meer over algemene voorwaarden