Branding en Afbeeldingen – Gesprek met Mariko Naber
‘Elke week een nieuwsbrief, met één groot beeld en een klein beetje tekst. Dat is wat je moet doen!’ Dat zie Mariko Naber van Sell Your Stuff Online tegen me. En ze heeft gelijk. Want beeld is heel erg belangrijk! Mariko is branding expert. We spraken over beeld. Welk beeld is geschikt, hoe kom je eraan en hoe zorg je dat het ook nog eens rechtmatig is?
Zijn stockfoto’s een goed idee?
Nu er veel bronnen zijn waar je gratis foto’s kunt krijgen, zie je ook dat deze bronnen steeds meer gebruikt worden, zegt Mariko. Erg authentiek is het natuurlijk niet, maar iedereen heeft wel eens tijd te kort, waardoor zo’n stockfoto gebruiken toch wel even heel praktisch is. Nog gratis ook, handig als je geen budget hebt.
Blijf doorzoeken naar unieke afbeeldingen.
Goede tip van Mariko: als je dan toch stockfoto’s wil of moet gebruiken, neem dan geen genoegen met de eerste foto’s die je ziet. Veel te veel mensen gebruiken die foto’s al en juist dat is het probleem. Blijf doorzoeken, zodat je een mooie foto vindt, die unieker is dan wat al veel gebruikt wordt.
LawStories in je mailbox?
Creative Commons
De foto’s die je het meest ruim kunt gebruiken, zijn die met een zogenaamde CC0 licentie. Deze foto’s worden zogenaamd in het publiek domein gebracht. Je mag er eigenlijk alles mee, zonder aan naamsvermelding te doen, je mag ze alleen niet doorverkopen. Unsplash en Pexels werken met de licentie.
Wil je afbeeldingen ergens anders vandaan halen? Denk bijvoorbeeld aan Flickr, zoek dan op een CC BY-SA licentie. Je mag de afbeeldingen dan gratis gebruiken, mits je zorgt voor naam- en bronvermelding en je jouw, eventueel aangepaste afbeelding, ook weer onder deze licentie vrijgeeft.
Laat er branding op los
Ok, het liefst maak je afbeeldingen zelf of laat je ze maken, maar al je dan toch stockfoto’s gebruikt, maak ze dan uniek. Laat je branding er op los, zegt Mariko. Snij de afbeelding bij, spiegel hem, gooi er een kleurfilter overheen. Op die manier maak je de afbeelding dan toch een beetje meer eigen.
Doet Mariko stiekem ook. Zij heeft een eigen roze-naar-geel, unicorn/instagram achtig kleurfilter dat ze gebruikt. Wel lekker consistent!
Afbeeldingen voor je webwinkel
Heb je een webshop, dan is het verstandig om in elk geval duidelijke productfoto’s te hebben. Deze kun je soms van je leverancier krijgen, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf maken. Zorg wel dat ze van goede kwaliteit zijn, zegt Mariko.
Let op dat foto’s met een witte achtergrond, de zogenaamde packshots, niet door het auteursrecht beschermd zijn. Er zit misschien wel veel werk in, maar geen creativiteit. Je kunt een ander niet verbieden om jouw packshots te gebruiken en als jij ze van de producent, fabrikant of andere leverancier aangeleverd krijgt, weet je zeker dat je ze veilig kunt gebruiken.
Voor sfeerbeelden is dat anders. Hierop rust wel auteursrecht. Dit soort afbeeldingen kun je daarom niet zomaar van de site van een andere verkoper halen. Als je de afbeeldingen aangeleverd krijgt door je leverancier, check dan wel even of zij jou ook werkelijk die licentie mogen verlenen. Dat de producten erop staan wil namelijk nog niet zeggen dat de foto’s ook gebruikt mogen worden. Controleer daarom altijd de bron van een sfeerfoto.
Meer weten of de rechten en plichten van een webshop? Lees dan Wetboek voor Webwinkels!