Het doet altijd weer een beetje pijn in mijn hart als een blogger me mailt, omdat er iets is misgegaan en dat hem of haar nu geld gaat kosten. Daarom heb ik hier de belangrijkste zaken op een rijtje gezet. Waar gaat het vaak fout?
1. Afbeeldingen
Ik kan er nog wel jaren over blijven praten. Zelfs grote bedrijven en merken gaan er met enige regelmaat mee de mist in. Het gebruiken van afbeeldingen die je niet zelf hebt gemaakt. Als je de afbeelding niet zelf gemaakt hebt, moet je zeker weten dat je het mag gebruiken. Bijvoorbeeld omdat je aan de auteursrechthebbende toestemming hebt gevraagd, omdat je een licentie hebt gekocht bij een beeldbank zoals istock, omdat je de afbeelding hebt embed, omdat je het op de correcte manier als citaat hebt gebruikt of omdat je de afbeelding van een bron hebt waarvan je zeker weet dat je die beelden zonder toestemming en zonder naamsvermelding mag gebruiken.
Let op! Google, Pinterest, WeHeartIt etc. zijn allemaal geen bron. Zij hebben niet het auteursrecht op de afbeeldingen. Zij kunnen jou geen toestemming geven om de afbeeldingen te gebruiken. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen die je op social media vindt. De auteursrechthebbende heeft de afbeelding er misschien zelf wel op geplaatst of misschien heeft iemand anders dat, al dan niet met toestemming, gedaan, maar daarmee is er nog geen recht voor anderen om die beelden te gebruiken.
Welke afbeeldingen mag je wel gebruiken op je blog? Afbeeldingen die je zelf gemaakt hebt en waar je dus zelf het auteursrecht op hebt. Of afbeeldingen met een creative commons licentie. En uiteraard de afbeeldingen waarvoor je toestemming hebt gevraagd om ze te mogen gebruiken.
2. Reclame
Reclame is best wel een dingetje. Het is waar bloggers, vloggers, YouTubers, influencers etc. hun geld mee verdienen. Maar aan die reclame zijn regels verbonden. Zowel door de wet als door de Reclamecode, met name de Reclamecode Social Media.
Kort gezegd moet je het vermelden wanneer je in een blog, filmpje of andere uiting iets vermeld dat jou enig voordeel heeft opgeleverd. Dat voordeel kunnen keiharde euro’s zijn, maar bijvoorbeeld ook een product dat je gratis gekregen hebt en waar je nu een bericht over publiceert. Of een affiliate link die je gebruikt, zodat je geld verdient wanneer iemand op die link klikt.
Het idee erachter is dat je potentieel beïnvloed kunt zijn geraakt door dat voordeel dat je hebt genoten. In een blogpost over reclame en blogs heb ik uitgebreid uitgelegd hoe het werkt en komen ook een aantal bloggers aan het woord over hun aanpak.
3. Content overnemen
Als grote blogs het doen, mag jij het ook, toch? Mag je groot worden met content van anderen? Nope. Ook grote blogs doen wel eens wat fout, maar zolang er niet gehandhaafd wordt, hebben ze nergens last van. De vraag is vooral, durf jij het risico aan en heb je de financiële middelen om je fout eventueel te compenseren?
Je mag niet zomaar teksten en afbeeldingen van een ander gebruiken. Het helpt niet om de volgorde net iets te veranderen of iets toe te voegen of weg te laten. Het komt erg vaak voor dat er lijstjes worden overgenomen. Laat je inspireren en maak vooral ook een leuk lijstje over dat onderwerp, maar schrijf je eigen teksten, verzin je eigen lijstje en zoek je eigen afbeeldingen. Embedden mag eventueel wel. Als je dan toch content van een ander wil gebruiken, doe het dan op die manier. Maak dus op een handige manier gebruik van content curatie.
Meer leren over wat er wel en niet mag bij het bloggen?
Deze artikelen vind je waarschijnlijk ook interessant:
– Welke afbeeldingen mag je gebruiken voor je blog
– Regels bij reviews op je blog
– Moet er een copyright notice op mijn website staan?
– Wanneer moet je je blog als bedrijf registreren
– Bloggen en het citaatrecht