Wetboek voor Bloggers: Hoe Monique van Loon omgaat met Auteursrecht

Voor Wetboek voor Bloggers hebben we 21 bloggers en experts geïnterviewd. Een daarvan was Monique van Loon van het bekende Culy.nl. Op Culy.nl worden véél artikelen geplaatst. Zowel zelfgeschreven artikelen als artikelen die door anderen worden geschreven. Als er zo ontzettend veel gepubliceerd wordt, hoe organiseer je dan de auteursrechten nog goed? Onderstaand kort interview staat ook in Wetboek voor Bloggers.

Zo gaat Culy.nl met auteursrecht om

Even voorstellen: Monique van Loon – Culy.nl

Monique van Loon (1988) is online ondernemer, culinair schrijver en sinds 2011 mede-oprichter en hoofdredacteur van het succesvolle culinaire online magazine Culy.nl, dat maandelijks ruim 700.000 bezoekers trekt. In 2013 publiceerde ze het boek The culy way of life.

Auch, dat ging niet altijd goed met Auteursrecht

In 2011 ging Culy.nl niet altijd even netjes om met auteursrechten, hoe gingen jullie om met kritiek?
Toen we in 2011 startten met Culy.nl gingen we een korte tijd inderdaad helaas niet zo secuur met alle bronnen, met name qua beeld, om als we hadden moeten doen (en zoals we nu doen). Dit was te wijten aan het plotselinge onverwachtse succes en het tekort aan redactiekrachten, maar ook aan onwetendheid. Dat is geen excuus, maar wel de enige verklaring.

Leren van Fouten

Wat zijn de voornaamste lessen die je daarvan hebt geleerd?
Dat fouten maken menselijk is, maar dat je altijd het roer kunt omgooien. En dat je dat ook moét doen – en snel ook. Er is geen excuus om te blijven hangen in ‘jeugdige’ fouten waar je niets van geleerd hebt.

Zo regelt Culy.nl nu de auteursrechten

Hoe pak je het auteursrecht nu aan en welke goede raad wil je bloggers hier over geven?
Vrij gauw hebben we alle content (tekst en beeld) op Culy.nl duidelijk ‘gecleared’ en werken we alleen samen met bloggers en chefs die ons zelf benaderd hebben of nadrukkelijke toestemming hebben gegeven om hun recepten door te plaatsen. Foto’s maken we in huis, worden aangekocht via stock-databases, zijn rechtenvrij/creative commons of aangeleverd door een merk, chef of blogger zelf.

Hoe kun je het beste omgaan met negatieve publiciteit?

Hoe heb je de negatieve publiciteit om weten te buigen naar iets positiefs?
Er was niet echt negatieve publiciteit, af en toe een keer een tweet of een mail van een fotograaf. Maar dat was al erg genoeg, en ik schaamde me dood. Het beste wat je kunt doen is nederig zijn, je fouten toegeven, alles meteen aanpassen en je leven beteren.

Wat kunnen wij nog leren van Monique en Culy.nl?

Welke andere tips, adviezen of informatie zou je bloggers mee willen geven?
Begin direct met een ‘schone lei’ en zorg dat alle content op je site rechtenvrij is, zelfgemaakt, of met toestemming van de fotograaf geplaatst. Ook al betekent dit dat je minder mooi beeld kunt plaatsen. Oja: ‘Google’ of ‘Pinterest’ is geen bron!

Tips van Charlotte over Auteursrecht

In Wetboek voor Bloggers wordt uitgebreid ingegaan op het auteursrecht én hoe je zelf beeld kunt maken. Het interview met Monique staat bij hoofdstuk 14 ‘Rechten van Derden’, waarin ik uitleg wat het auteursrecht is en hoe je op een correcte manier gebruik kunt maken van content van derden én hoe je om moet gaan met schadeclaims.

Belangrijk is dat je niet zomaar content van een derde gebruikt. Op bijna alle afbeeldingen rust auteursrecht. Er is geen register waarin je kunt opzoeken of er auteursrecht rust op een afbeelding. Als het beeld enigszins creatief is, rust er al auteursrecht op. Pas 70 jaar na de dood van de maker vervalt het auteursrecht en kun je er echt alles mee doen wat je wil.
Vraag dus altijd om toestemming, maak afspraken of gebruik bronnen waarvan je zeker weet dat je daar de afbeeldingen van mag gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en andere werken met een Creative Commons licentie. Totdat het auteursrecht is komen te vervallen, rust er altijd een recht op een werk. ‘Rechtenvrij’ bestaat dus niet!

Meer interviews lezen?

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Boek hier jouw Oploskoffie

1
Dubbel of enkel
2
Datum en tijd
3
Laatste vragen

Wil je een enkele of een dubbele?

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Kies eerst je oploskoffie en vertel over je onderwerp en wie je bent. Daarna kun je een tijdstip uitkiezen.

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je tijdstip en of we elkaar zien.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)