Webwinkelrecht: te weinig productinformatie, dan is consument niet gebonden aan de koop

Meestal gaat het natuurlijk goed. En als het niet goed gaat, valt het met service vaak wel op te lossen. Maar dat we niet te lichtzinnig moeten denken over de verplichtingen van webwinkels blijkt wel uit een uitspraak van de Rechtbank Limburg. De webwinkel had te weinig productinformatie geleverd en leverde die ook niet op een later tijdstip alsnog, waardoor de consument niet gebonden was aan de koop.

consument stuurt product te laat retour, moet toch geld terugkrijgen

Product zonder productinformatie

Bralex Webshops B.V. levert aan de consument het product Forskolin Naturals + Detox Plus. Daar zit geen bijsluiter of andere productinformatie bij. Die wordt ook bij navraag niet alsnog geleverd. De consument stuurt na ongeveer een maand het product terug naar Bralex. Te laat, zou je zeggen, want het ontbindingsrecht duurt in principe maar 14 dagen. Van een retourmelding binnen deze 14 dagen blijkt niets uit het vonnis. De retournering was volgens het vonnis eenvoudigweg te laat.

Omdat de consument het product te laat had teruggestuurd, vorderde de webwinkel alsnog de betaling.

Tijdlijn Ontbindingsrecht Webwinkel

Consument niet gebonden aan de overeenkomst

Consumenten worden goed beschermd. Veel regels in de wet zijn daarom van zogenaamd dwingend recht. Daar kan en mag je als webwinkel dus niet van afwijken.
Een van die regels is dat voor de koop de ‘voornaamste kenmerken van het product’ vermeld moeten worden. De productinformatie moet dus goed en volledig zijn. Dat zou hier niet het geval geweest zijn. Althans, de webwinkel toont niet aan dat die informatie wel geleverd zou zijn. Het kan dus zijn dat de webwinkel eigenlijk wel voldoende informatie had geboden, maar dit gewoon niet heeft bewezen in deze procedure.

Omdat niet de nodige informatie is geleverd, terwijl dit wel had gemoeten, is de consument überhaupt niet gebonden aan de koopovereenkomst. Dat het product te laat is teruggestuurd doet er dan al niet eens meer toe. De consument hoeft dus niet te betalen.

Eenvoudig te voorkomen fout

Dit is een eenvoudig te voorkomen situatie. Als webwinkel moet je gewoon zorgen dat je zorgt voor alle nodige informatie. Dat betekent dus ook dat de productinformatie in de webshop goed moet zijn, maar bijvoorbeeld ook dat je op de website duidelijk moet informeren over het ontbindingsrecht en mogelijke kosten die daarmee gepaard gaan en dat je ook de conformiteitsregels duidelijk uit moet leggen.

Wil jij je webshop ook goed op orde hebben en rechtszaken als deze voorkomen (zelfs als je het uit zult besteden aan een incassobureau), lees dan Wetboek voor Webwinkels.

 21,65 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Webwinkels


About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Bedankt voor deze handige tips. Ook haar wetboek voor Webwinkels was heel verhelderend.

Speak Your Mind

*