Webwinkelrecht: het verkeerde product geleverd, wat nu?

3 minuten

Radar belde me om een vraag te beantwoorden. Een mevrouw had voor haar man heel specifieke boxershorts, met pijpjes en zwarte rand, voor haar man besteld. De webwinkel wilde de boxers niet terugnemen, “vanwege hygiĆ«nische redenen”, omdat de verpakking al geopend was. Niet helemaal onlogisch gedacht, maar wat zijn werkelijk de regels als het verkeerde product is geleverd?

Webwinkelrecht Verkeerd product geleverd

Conformiteit

Eigenlijk is het heel simpel: een consument moet het product geleverd krijgen dat hij/zij besteld heeft. Klopt het product niet, dan moet de consument dat natuurlijk wel tijdig melden, maar vooral moet de webwinkel het product gratis omruilen.

Het product is anders niet conform de verwachtingen, dus moet het wel omgeruild worden. Geld terug mag de consument pas eisen wanneer het product niet omgeruild kan worden, omdat dat wat besteld is niet leverbaar is.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Mag het product uitgepakt worden?

Als het nodig is om een product uit te pakken om te zien of het wel het juiste product is of de consument komt er simpelweg na het uitpakken pas goed achter, dan doet het er niet meer toe dat het is uitgepakt. Het was immers het verkeerde product.

Alleen als je van buitenaf al kunt zien of het product het juiste product is Ć©n een zogenaamd ‘hygiĆ«nisch product’ met een verzegeling is, dan mag de verpakking niet geopend zijn. Dat was dan immers niet nodig geweest om te controleren of het wel het juiste product is.

Hygiƫnisch product

Alleen producten met een verzegelde verpakking, waarvan het onhygiƫnisch is als dat al is uitgepakt, waardoor het niet meer opnieuw verkocht kan worden, mogen voor een gewone ruil geweigerd worden.

Als het voor deze producten ook niet nodig is om ze uit te pakken om te zien of wel het juiste product is ontvangen, dan mag dit ook een reden zijn om het product niet (gratis) retour te nemen om vervolgens alsnog het juiste product te leveren.

Maar als door de verpakking heen of aan de verpakking zelf niet te zien is of het wel het juiste product is, dan kan het argument over hygiƫne niet slagen. Dan zou een consument dus nooit een onjuist geleverd product mogen retourneren. Zo werkt dat niet.

Verplichting van de webwinkel

De consument heeft gewoon recht op het juiste product. Het uitgangspunt is dat de consument het product uiterlijk 30 dagen na bestelling ontvangt. Na melding moet het omruilen dus ook wel binnen 30 gedaan zijn.

Bovendien mag de consument hier geen extra kosten aan hebben. Natuurlijk mag je verwachten dat ze met de oude producten nog naar het postkantoor rijden, maar ze mogen geen kosten hebben aan die verzending. Adviseer ze daarom bijvoorbeeld om het terug te sturen in de oorspronkelijke verzendverpakking, zoals een doos of envelop. Of je er vervolgens voor kiest om ze een verzendlabel te sturen dat ze zelf uit moeten printen of dat je geld teruggestort voor het bedrag dat ze bij PostNL kwijt zijn oid, dat is aan jou als webwinkelier.

Overige rechten blijven bestaan

Let op, alle overige rechten blijven gewoon bestaan.

Sterker nog, het ontbindingsrecht (voorheen ook wel herroepingsrecht genoemd), gaat pas in de dag nadat de consument het juiste product heeft ontvangen. Dan gaan de 14 dagen bedenktermijn pas in.

 21,05

Koop: Wetboek voor Webwinkels


Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder ā€œVooraf stukken bestuderenā€ erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)
(max. 30 minuten)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die ƩƩn week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

265

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)
0