Recht voor Webshops

Waarom moeite doen om mijn webshop juridisch op orde te hebben? Ik los alles op met service.

Service bied je ook door je aan wet- en regelgeving te houden. Het schept vertrouwen. Wist je bijvoorbeeld dat 71% van de bezoekers voor de aankoop het herroepingsbeleid van een webwinkel bekijkt? Behalve dat het een juridische verplichting is, zijn veel van jouw klanten dus ook op zoek naar die informatie. Hoe inzichtelijk is jouw bestelproces? Weten bezoekers vooraf welke stappen ze moeten doorlopen en hoeveel de verzendkosten zullen bedragen? Ook dit is een juridische verplichting èn een service waar Nederlandse consumenten om vragen. Ze willen graag weten waar ze aan toe zijn. Twee vliegen in een klap.

Neem je een webshop over of wil je hem juist verkopen? Ik help je graag bij de overdracht en het contract.

Juridische hulp voor webwinkels

Een Webshop is veel werk

Een webshop beginnen en hebben is leuk, maar ook hard werken. Inkopen doen, verkopen, leveren. Je hebt met zoveel verschillende partijen te maken. Daarnaast krijgen consumenten van de wet extra bescherming, terwijl consumenten door bijvoorbeeld de Consumentenbond of programma’s als Kassa en Radar steeds mondiger worden. Daar wil jij je goed tegen kunnen beschermen. Je zult je website en webshop op een juridisch juiste manier ingericht moeten hebben, maar je kunt ook je eigen kennis verbeteren en jezelf op die manier beter verweren. Het webwinkelrecht is een ingewikkeld stelsel van meerdere rechtsgebieden. Weet jij waar je allemaal aan moet denken?

Checklist

– Voldoet jouw webshop aan alle informatieplichten?
– Staat er een cookie- en privacyverklaring op de website?
– Zijn de totale kosten en leveringstermijn duidelijk?
– Voldoen de algemene voorwaarden aan de regels?
– Kunnen de algemene voorwaarden gedownload worden?
– Ken je de kwaliteit en levensduur van de producten?
– Geef je voldoende informatie en mogelijkheden voor herroeping/retour?
– Is de naam van de webwinkel goed beschermd?
– Heb je het beeldrecht goed geregeld?
– Heb je duidelijke afspraken gemaakt met leveranciers?

Website van je Webshop

Voor elke webshop en webwinkel is de website van essentieel belang. Je hebt er veel tijd en moeite in gestoken om deze zo optimaal mogelijk te krijgen. Naast het uiterlijk en de marktingzaken zijn er echter ook een aantal juridische verplichtingen.

Blog
Het Online Visitekaartje Over verplichte bedrijfs- en contactinformatie.
informatieplicht voor Webwinkels Informatie (over rechten) die jij aan je klanten moet bieden.
10 belangrijke veranderingen in de consumentenrichtlijn Veranderingen in de regels vanaf 2014.

Of koop het webwinkelrecht boek Eerste Hulp Bij Online Gedonder als je geen risico wilt lopen en op de hoogte wilt zijn van je rechten en plichten.

Liever een kant-en-klare to-do list om je webwinkel op orde te krijgen? Laat dan een juridische website scan doen.

Privacy

Je hebt een website bezocht en een product bekeken. Op elke volgende website die je bezoekt zie je een advertentie voor het product dat je net bekeken hebt. Komt door de cookies die geplaatst werden. Ongevraagde e-mails en nieuwsbrieven omdat je ooit ergens informatie hebt opgevraagd of 1 product hebt gekocht. Reclamefolders die je thuisgestuurd krijgt omdat de KvK je adresgegevens heeft verkocht. We vinden het allemaal irritant en het heeft te maken met privacy. Voorkom dat jij ook zo’n irritante webwinkel wordt waar niemand meer wil kopen.
Zorg daarom voor een goede cookie- & privacyverklaring. Voorkom je nog een hoge boete mee ook.

Privacyvklaring
– Uitleg over cookies. Voor je webwinkelmandje, analytics en andere cookies die jouw webwinkel gebruikt.
– Nieuwsbrieven – je slaat namen en e-mailadressen op. Gebruik je ze echt alleen voor de nieuwsbrief?
– Klantgegevens heb je nodig om producten te kunnen verzenden. Vertel dit aan je klant en geef uitleg hoe lang je het zult bewaren en waar je het nog meer voor wilt gebruiken.

* Koop een eenvoudige cookieverklaring
* Laat een cookie- én privacyverklaring in één op maat maken

Handelsnaam of Merk

Je handelsnaam en logo zijn onderdeel van je marketing. Je moet vindbaar en herkenbaar zijn. Verwarring met een andere onderneming wil voorkomen of aanpakken.

To Do
– Schrijf je handelsnaam in bij de KvK.
– Registreer belangrijke domeinnamen. Denk aan gelijkende namen of verkeerde spelling van jouw handelsnaam. Ook als je ze niet actief wilt gebruiken.
– Logo beschermen, ruimere bescherming voor je bedrijfsnaam en/of bescherming in België erbij, laat het dan inschrijven als merk!

Blog
handelsnaam en merk
Hoe kies je een slechte bedrijfsnaam?
Waarom zou je voor een merk kiezen?
Handelsnaamrecht in het kort
Verwarring door domeinnamen
Copycat? Niet zo snel.
Copycat? WOEF!

Of lees er meer over in Eerste Hulp Bij Online Gedonder of vraag Charlotte om hulp of advies.

Consumentenrecht

Het lastigste van een webwinkel is wel dat je te maken hebt met consumentenrecht. Daarbij moet een webwinkel nog veel meer rechten bieden dan een stenen winkel. Consumenten weten meer, of denken in elk geval meer te weten en worden mondiger door consumentenprogramma’s als Kassa en Radar. Tegen lastige klanten moet jij je wel kunnen verweren. Dat doe je door zelf goed op de hoogte te zijn van de regels en waar nodig je klant te informeren. Voordeel: als je eindelijk weet hoe het echt werkt kun je je werkwijze anders inrichten en geld besparen.

Blog
Herroepingsrecht
Als de postbode het pakje liever zelf wilt houden.
Meer klachten over webwinkels. Zo voorkom je ze!
De offline webwinkel
10 Belangrijkste veranderingen in de Consumentenrichtlijn

In 2014 gaan de regels veranderen. Alles daarover lees je in Eerste Hulp Bij Online Gedonder.

* Volg deWorkshop Webwinkelrecht.
* Koop het boek Eerste Hulp Bij Online Gedonder.

Keurmerk

Vraag jij je wel eens af of het slim is om jouw webwinkel aan te sluiten bij een keurmerk? Juridisch gezien is het overbodig. Je geeft vooral meer rechten aan je klanten, terwijl het voor je eigen webwinkel niets zal opleveren. Lees meer de overwegingen bij een keurmerk.

Algemene Voorwaarden

Algemene Voorwaarden zijn voor webwinkels essentieel. Daar kun je veel regels en informatie in kwijt. Regel je dit niet, lever je aan je klanten meer service dan nodig.
De regels rondom algemene voorwaarden zijn streng. Zeker ten opzichte van consumenten. Wanneer jouw algemene voorwaarden niet aan de regels voldoen, zorgt dit voor nog veel meer verplichten voor jou en nog meer rechten voor jouw klant.

Blog
Valkuilen bij algemene voorwaarden voor Webwinkels
Zijn algemene voorwaarden verplicht?
Algemene Voorwaarden. Wat zijn het en hoe schrijf je ze?

* Koop de Basis Algemene Voorwaarden Webwinkel. Geen poespas, maar wel alle wettelijk vereiste regels.
* Laat Algemene Voorwaarden op maat en volledig naar wens opstellen.

Leveranciers

Van je leveranciers moet je op aan kunnen. Maak met hen goede afspraken omtrent leveringen en levertermijnen. Weet wat de kwaliteit van het product is en zorg dat je er van op aankunt dat zij problemen en gebreken voor je zullen oplossen, zodat het voor jou geen financiële strop zal worden.
Zorg voor een goed contract tussen beide en ken ieders verwachtingen en verantwoordelijkheden. Of laat het door de leverancier aangeboden contract controleren.

Auteursrecht

Jouw webwinkel zit voor met tekst en beeld. Niet gek, want anders verkoop je natuurlijk niets.
De vraag is hoe je aan tekst en beeld komt? Als je het niet zelf geschreven en gemaakt hebt is het noodzakelijk dat je de juiste licenties hebt om tekst en beeld te mogen gebruiken. Ookal heeft de leverancier het beeld aangeleverd, als je niet op papier hebt staan dat de leverancier eindverantwoordelijk is voor het gebruik ervan, kan het jou erg veel aan schadevergoeding kosten.
Veel webwinkeliers maken hun eigen tekst en beeld. Geweldig! Jij hebt dan het auteursrecht op die tekst en dat beeld. Als iemand inbreuk maakt wil je daar natuurlijk wel wat tegen kunnen doen.

* Volg dan de workshop Auteursrecht.
* Volg de workshop Webwinkelrecht, hier komt het auteursrecht ook aan bod.

Is er sprake van een inbreuk? Laat Charlotte je dan adviseren.

Reclame en Marketing

Zelfs aan reclame en marketing zijn regels verbonden. Daar valt veel te veel over te vertellen.

Blog
Regels in de Marketing
De wet voor Nieuwsbrieven
Eerlijke blog of reclame?

Oploskoffie

Vind jij je webwinkel wel belangrijk, maar stel je liever eens wat specifieke vragen, zodat je met een concreet antwoord aan de slag kunt? Of leer je niet door te lezen, maar door te luisteren. Dan is een uur oploskoffie op kantoor of via Skype wat voor jou!
Trakteer jezelf op een kopje oploskoffie.

Handige documenten

Als webwinkel heb je bepaalde informatie en documenten nodig. Download of koop ze hier:

Algemene Voorwaarden
Een webwinkel of webshop kan niet zonder algemene voorwaarden. Maar slechte voorwaarden is vaak erger dan geen voorwaarden. Consumenten hebben al genoeg rechten. Geef ze er niet nog meer door mogelijkheden te laten liggen of zaken niet of slecht te regelen.
Goede basisvoorwaarden kun je snel en goedkoop hier downloaden. Liever algemene voorwaarden die alle risico’s afdekken en afgestemd zijn op jouw werkwijze, producten en diensten? Laat ze dan op maat maken door Charlotte.

Cookies
Lekker joh, cookies. Tot ze je blijven achtervolgen. Voorkom een boete en wordt geen irritante webwinkel. Informeer je klanten goed met deze cookieverklaring voor webwinkels.
Voor een op maat gemaakte cookie- en privacyverklaring (met humor) kun je contact opnemen met Charlotte.

Modelformulier voor Herroeping
Het herroepingsrecht ofwel, recht van retour, is een belangrijk recht dat jij als webwinkel aan consumenten moet bieden. Vanaf 2014 moet je als webwinkel daar een formulier voor aanbieden om de retour makkelijk aan te kunnen melden. Download hem alvast.