Webwinkels moeten voldoen aan strenge (Europese) regels. Lees hier wat die regels zijn en hoe je daaraan kunt voldoen.
Waarom moeite doen om mijn webshop juridisch op orde te hebben? Ik los alles op met service.
Service bied je ook door je aan wet- en regelgeving te houden. Het schept vertrouwen. Wist je bijvoorbeeld dat 71% van de bezoekers voor de aankoop het herroepingsbeleid van een webwinkel bekijkt? Behalve dat het een juridische verplichting is, zijn veel van jouw klanten dus ook op zoek naar die informatie. Hoe inzichtelijk is jouw bestelproces? Weten bezoekers vooraf welke stappen ze moeten doorlopen en hoeveel de verzendkosten zullen bedragen? Ook dit is een juridische verplichting èn een service waar Nederlandse consumenten om vragen. Ze willen graag weten waar ze aan toe zijn. Twee vliegen in een klap.
Neem je een webshop over of wil je hem juist verkopen? Ik help je graag bij de overdracht en het contract.
Juridische hulp voor webwinkels
Een Webshop is veel werk
Een webshop beginnen en hebben is leuk, maar ook hard werken. Inkopen doen, verkopen, leveren. Je hebt met zoveel verschillende partijen te maken. Daarnaast krijgen consumenten van de wet extra bescherming, terwijl consumenten door bijvoorbeeld de Consumentenbond of programma’s als Kassa en Radar steeds mondiger worden. Daar wil jij je goed tegen kunnen beschermen. Je zult je website en webshop op een juridisch juiste manier ingericht moeten hebben, maar je kunt ook je eigen kennis verbeteren en jezelf op die manier beter verweren. Het webwinkelrecht is een ingewikkeld stelsel van meerdere rechtsgebieden. Weet jij waar je allemaal aan moet denken?
Checklist Webwinkelrecht
- Voldoet jouw webshop aan alle informatieplichten?
- Staat er een cookie- en privacyverklaring op de website?
- Zijn de totale kosten en leveringstermijn duidelijk?
- Voldoen de algemene voorwaarden aan de regels?
- Kunnen de algemene voorwaarden gedownload worden?
- Ken je de kwaliteit en levensduur van de producten?
- Geef je voldoende informatie en mogelijkheden voor ontbinding/retour?
- Staat informatie over conformiteit op je website?
- Is de naam van de webwinkel goed beschermd?
- Heb je het beeldrecht goed geregeld?
- Heb je duidelijke afspraken gemaakt met leveranciers?
Website van je Webshop
Voor elke webshop en webwinkel is de website van essentieel belang. Je hebt er veel tijd en moeite in gestoken om deze zo optimaal mogelijk te krijgen. Naast het uiterlijk en de marktingzaken zijn er echter ook een aantal juridische verplichtingen.
Of koop het webwinkelrecht boek Wetboek voor Webwinkels als je geen risico wilt lopen en op de hoogte wilt zijn van je rechten en plichten.
Liever een kant-en-klare to-do list om je webwinkel op orde te krijgen? Laat dan een juridische website scan doen.
Privacy
In mei 2018 veranderen de regel rondom privacy. Wees voorbereid!
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is al in werking getreden, maar is pas van kracht vanaf mei 2018. Er gaat het een en ander veranderen, waardoor elke website een veel uitgebreidere privacyverklaring nodig heeft en je met iedereen waarmee je de gegevens van je klanten deelt een bewerkersovereenkomst moet sluiten.
Lees alle artikelen over Privacy
[slideshare id=73902319&doc=privacyvoorwebwinkelsecommerceessentials-170329193234]
Handelsnaam of Merk
Je handelsnaam en logo zijn onderdeel van je marketing. Je moet vindbaar en herkenbaar zijn. Verwarring met een andere onderneming wil voorkomen of aanpakken.
To Do
- Schrijf je handelsnaam in bij de KvK.
- Registreer belangrijke domeinnamen. Denk aan gelijkende namen of verkeerde spelling van jouw handelsnaam. Ook als je ze niet actief wilt gebruiken.
- Logo beschermen, ruimere bescherming voor je bedrijfsnaam en/of bescherming in België erbij, laat het dan inschrijven als merk!
Lees de artikelen over Merkenrecht en Handelsnamen.
Consumentenrecht
Het lastigste van een webwinkel is wel dat je te maken hebt met consumentenrecht. Daarbij moet een webwinkel nog veel meer rechten bieden dan een stenen winkel. Consumenten weten meer, of denken in elk geval meer te weten en worden mondiger door consumentenprogramma’s als Kassa en Radar. Tegen lastige klanten moet jij je wel kunnen verweren. Dat doe je door zelf goed op de hoogte te zijn van de regels en waar nodig je klant te informeren. Voordeel: als je eindelijk weet hoe het echt werkt kun je je werkwijze anders inrichten en geld besparen.
In 2014 zijn de regels veranderd. Nog niet elke webwinkel heeft zich daar op aangepast. De ACM is in de tussentijd wel gaan handhaven, met hoge boetes tot gevolg, ook voor kleinere webwinkels. Zorg daarom dat je aan de wet voldoet op de website én dat je hem naleeft?
Hoe? Dat lees je in Wetboek voor Webwinkels.
Keurmerk
Vraag jij je wel eens af of het slim is om jouw webwinkel aan te sluiten bij een keurmerk? Juridisch gezien is het overbodig. Je geeft vooral meer rechten aan je klanten, terwijl het voor je eigen webwinkel niets zal opleveren. Lees meer de overwegingen bij een keurmerk.
Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden zijn voor webwinkels essentieel. Daar kun je veel regels en informatie in kwijt. Regel je dit niet, lever je aan je klanten meer service dan nodig.
De regels rondom algemene voorwaarden zijn streng. Zeker ten opzichte van consumenten. Wanneer jouw algemene voorwaarden niet aan de regels voldoen, zorgt dit voor nog veel meer verplichten voor jou en nog meer rechten voor jouw klant.
* Koop de Basis Algemene Voorwaarden Webwinkel. Geen poespas, maar wel alle wettelijk vereiste regels.
* Laat Algemene Voorwaarden op maat en volledig naar wens opstellen.
Leveranciers
Van je leveranciers moet je op aan kunnen. Maak met hen goede afspraken omtrent leveringen en levertermijnen. Weet wat de kwaliteit van het product is en zorg dat je er van op aankunt dat zij problemen en gebreken voor je zullen oplossen, zodat het voor jou geen financiële strop zal worden.
Zorg voor een goed contract tussen beide en ken ieders verwachtingen en verantwoordelijkheden. Of laat het door de leverancier aangeboden contract controleren.
Auteursrecht
Jouw webwinkel zit voor met tekst en beeld. Niet gek, want anders verkoop je natuurlijk niets.
De vraag is hoe je aan tekst en beeld komt? Als je het niet zelf geschreven en gemaakt hebt is het noodzakelijk dat je de juiste licenties hebt om tekst en beeld te mogen gebruiken. Ookal heeft de leverancier het beeld aangeleverd, als je niet op papier hebt staan dat de leverancier eindverantwoordelijk is voor het gebruik ervan, kan het jou erg veel aan schadevergoeding kosten.
Veel webwinkeliers maken hun eigen tekst en beeld. Geweldig! Jij hebt dan het auteursrecht op die tekst en dat beeld. Als iemand inbreuk maakt wil je daar natuurlijk wel wat tegen kunnen doen.
Lees alle artikelen over Auteursrecht
Oploskoffie
Vind jij je webwinkel wel belangrijk, maar stel je liever eens wat specifieke vragen, zodat je met een concreet antwoord aan de slag kunt? Of leer je niet door te lezen, maar door te luisteren. Dan is een uur Oploskoffie op kantoor of via (video)bellen wat voor jou!
Trakteer jezelf op een kopje oploskoffie.
Handige documenten
Als webwinkel heb je bepaalde informatie en documenten nodig. Download of koop ze hier:
Algemene Voorwaarden
Een webwinkel of webshop kan niet zonder algemene voorwaarden. Maar slechte voorwaarden is vaak erger dan geen voorwaarden. Consumenten hebben al genoeg rechten. Geef ze er niet nog meer door mogelijkheden te laten liggen of zaken niet of slecht te regelen.
Goede basisvoorwaarden kun je snel en goedkoop hier downloaden. Liever algemene voorwaarden die alle risico’s afdekken en afgestemd zijn op jouw werkwijze, producten en diensten? Laat ze dan op maat maken door Charlotte.
Cookies
Lekker joh, cookies. Tot ze je blijven achtervolgen. Voorkom een boete en wordt geen irritante webwinkel. Informeer je klanten goed met deze cookieverklaring voor webwinkels.
Voor een op maat gemaakte cookie- en privacyverklaring (met humor) kun je contact opnemen met Charlotte.