Ontbindingsrecht bij abonnement op maaltijdboxen?
Je komt er nooit meer vanaf. De abonnementen van maaltijdboxen zoals HelloFresh, kunnen namelijk niet via het ontbindingsrecht weer beëindigd worden. Het zijn tenslotte verse producten, is de redenering van HelloFresh. Onder druk van de ACM worden de voorwaarden aangepast. Twee regelingen uit het consumentenrecht botsen hier.
Klachten
Er waren vele klachten over de maaltijdboxen. Vooral dat het lastig is om een abonnement op te zeggen. En als je dan al opgezegd hebt, blijven ze maar bellen, mailen en kaartjes sturen. ‘Erg opdringerig’, vinden de meeste (ex-)klanten. Of de meeste mensen ook steeds binnen twee weken alweer van het abonnement af wilden, is onduidelijk.
LawStories in je mailbox?
Uitzondering voor verse producten
Het klopt dat als je bederfelijke waar levert, je dit mag uitzonderen van het recht van ontbinding, mits je dat vooraf duidelijk meldt. Als je een vers product koopt, kan dat bederven. Terugsturen en opnieuw verkopen, is vaak niet mogelijk.
Zo is er ook een uitzondering voor kranten en sommige tijdschriften. Er is immers niemand die de krant van vorige week nog zou willen lezen.
Ook een uitzondering voor abonnementen?
Voor abonnementen is er geen uitzondering mogelijk. Dat is waarschijnlijk waar het mis gaat. HelloFresh gaat uit van de producten die ze leveren en niet van de dienst (het abonnement) waarmee ze die producten leveren. Voor de versproducten zelf mag het ontbindingsrecht worden uitgesloten. Ofwel: een box met producten kan niet meer teruggestuurd worden. Maar het abonnement kan wel binnen twee weken gestopt worden. Wat al geleverd is, daar moet dan gewoon voor betaald worden. Maar wat nog niet geleverd is, daarvoor hoeft ook niet betaald te worden. Ik kan me hooguit voorstellen dat er een voorwaarde is die zegt dat het abonnement nog twee dagen duurt nadat de mededeling van de ontbinding is aangekomen, omdat de verse producten wellicht al ingekocht zijn, op basis van het bestaande abonnement.
Kosten na ontbinding
Zoals gezegd moet de consument wel de kosten betalen voor wat er al geleverd is (en niet meer teruggestuurd kan worden). De leverancier/verkoper moet vooraf melden wat die kosten zijn. In het geval van de maaltijdboxen kan het zijn dat er per week of per maand een bepaald bedrag betaalt moet worden, maar wat als er halverwege wordt ontbonden? Bij HelloFresh krijg je bijvoorbeeld elke week een box voor 3 of 5 maaltijden. Stel dat je die voor 5 maaltijden hebt gekozen, maar na twee maaltijden bedenkt dat je wil ontbinden? In dit geval kunnen de producten niet meer teruggestuurd worden en zal er voor de hele box betaald moeten worden. Maar zijn dat dan de €34,- die je betaalt bij een abonnement of de €37,- die je anders had betaald bij een losse box? Dat moet van te voren duidelijk gemaakt worden.
Opzeggen en Spam
De klachten gingen echter helemaal niet alleen over het al dan niet binnen twee weken kunnen ontbinden. Ook na opzegging bleven er klachten bestaan. Zo was er geen eenvoudige mogelijkheid om af te melden voor de nieuwsbrief. Ongevraagd een nieuwsbrief sturen mag niet. Dat klanten in eerste instantie nieuwsbrieven krijgen is misschien niet gek, maar er moet wel een opt-out mogelijkheid zijn en die bood HelloFresh niet. Klanten werden vervolgens ook nog lang lastiggevallen met post en telefoontjes. Ook voor dat bellen geldt dat wanneer iemand heeft aangegeven niet meer gebeld te willen worden, een bedrijf dat moet respecteren.
Lees hierover ook bij AD / De Ondernemer / Twinkle