Ontbinding op bestelling
Voorraad hebben kost ruimte en geld. Als ontwerper/webwinkelier maak je daarom soms de keuze om producten pas te gaan maken wanneer deze besteld worden. Op die manier kun je ook nog eens een grotere variatie aan mogelijkheden bieden. Of je biedt gepersonaliseerde producten aan. Daar kun je per definitie alleen het basisproduct van op voorraad hebben. Niet voor al deze producten heeft de consument het recht te ontbinden en het product terug te sturen.
Op bestelling gemaakte producten
Producten die je wel standaard aanbiedt in je webwinkel, maar pas maakt nadat deze gekocht is, is gewoon een product dat consumenten terug mogen sturen. Zelfs als je hen de keuze geeft in het formaat.
Stel dat je tafels verkoopt. Deze ga je pas maken wanneer ze besteld worden. Je laat mensen in je webwinkel een vorm en een formaat kiezen. Je hebt mooie drop-down menu’s gemaakt en door alle mogelijke keuzes zijn er wel 100 verschillende mogelijke combinaties ontstaan. Daardoor maak je bijna nooit dezelfde tafel. Trots meld je op de website dat alle tafels met de hand gemaakt worden en dat ze pas gemaakt worden nadat de bestelling geplaatst is, zodat het altijd naar de wens van de consument wordt gemaakt. Dat is dan een tafel die je op verzoek van en naar specificaties van de consument hebt gemaakt, toch? Dus valt dit product buiten de ontbindingsregels, denk je.
Toch vallen deze producten niet onder een van de uitzonderingen van het herroepingsrecht. De consument mag dus ontbinden en het product terugsturen.
Dat komt omdat de aangeboden keuzes, wel standaard keuzes zijn. Het zijn daardoor niet producten gemaakt volgens de specificaties van de consument, zoals de wet dat bedoelt.
Pas als de consument zelf gevraagd heeft om iets anders te maken dan anders, is het een product dat volgens de specificaties van de consument is gemaakt.
LawStories in je mailbox?
Gepersonaliseerde producten
Producten die bijvoorbeeld wel volgens specificaties van de consument worden gemaakt, zijn gepersonaliseerde producten. Bijvoorbeeld omdat er een specifieke naam op geplaatst moet worden of omdat de consument gevraagd heeft om andere kleuren te gebruiken, dan standaard aangeboden worden.
Dit zijn producten die je op deze manier niet standaard in je webwinkel aanbiedt.
Je biedt bijvoorbeeld een tas aan die in 8 verschillende kleuren te krijgen is, waarbij je aangeeft dat je er ook nog een naam of tekst op kunt borduren. De consument moet zelf aangeven of ze überhaupt zo’n naam of tekst geborduurd willen hebben en wat dan die exacte naam of tekst zal zijn. In jouw webwinkel is dus niet een rode tas met naam Jan te koop, maar een rode tas met de mogelijkheid om er een naam op te laten borduren. Als de tas teruggestuurd zou worden, kun je deze niet meer in je webwinkel verkopen. Het is tenslotte geen product dat standaard in jouw webwinkel staat.
Deze producten zijn uitgesloten van het ontbindingsrecht.
Informeren over uitzonderingen
Valt jouw producten wel onder een van de uitzonderingen, waaronder dus gepersonaliseerde producten, zul je wel de consument hier nog goed over moeten informeren.
Dat wil zeggen dat je vooraf aan de consument duidelijk maakt welke producten niet teruggezonden mogen worden. Dit is belangrijke informatie voor een consument bij het maken van de beslissing om iets al dan niet te kopen. Het mooiste is natuurlijk als je dit bij het product zelf plaatst, maar op een aparte pagina mag ook. Het is dan wel belangrijk dat die pagina heel eenvoudig te vinden is. Bijvoorbeeld op de FAQ pagina, waarvan een link in de footer of andere menubar op de website te vinden is.
Lees ook:
– e-book Webwinkelrecht Checklists
– Laatste 6 tips over het nieuwe webwinkelrecht
– Herroepingsrecht – de nieuwe regels
– Herroepingsrecht, maar dan leuk
– Wanneer regels klantenservice worden
foto: Mijnes.com Gepersonaliseerde naambuttons.