• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Masterclass Bloggen: 7 belangrijkste regels voor Bloggers

9 oktober 2017 door Charlotte

Voor Annic van Wonderen geef ik tijdens haar Masterclass B(v)loggen een lezing over de belangrijkste juridische zaken waar je rekening mee moet houden als blogger of vlogger. De belangrijkste zaken zet ik graag voor je op een rij. Ben je een blogger of wil je gaan bloggen? Er zijn een aantal juridische zaken waar je rekening mee moet houden.

Masterclass Bloggen 7 belangrijkste regels voor bloggers

1. Eerlijk over auteursrecht

Als blogger heb je auteursrecht, maar dat hebben andere mensen net zo goed. Gebruik daarom niet zomaar afbeeldingen die je op Google, Pinterest of LinkedIn kunt vinden. Kies altijd voor een veilige bron of embed foto’s of video’s vanaf een andere, betrouwbare (!), website.

Lees ook de blogpost: Welke foto’s mag je gebruiken

Ook op teksten rust auteursrecht. Op een korte, heel normaal Nederlandse zin misschien niet altijd, maar op alinea’s, gedichten of hele blogposts meestal wel. Deze mag je dus niet zomaar gebruiken of overnemen. Ook niet als je veel andere mensen dit ziet doen.

€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


2. Gastbloggen

Ga jij samenwerken met een andere blogger? Maak afspraken over het gastbloggen. Wie is er verantwoordelijk voor de content als iemand zegt dat het onrechtmatig is? Hoe lang staat de content online en wie mag bepalen wanneer het offline gaat? Wat spreken jullie af over naamsvermelding en hergebruik? Zo zijn er nog veel meer zaken om over na te denken. Probeer vooral zo ver mogelijk vooruit te denken.

3. Bescherm je naam

Ben je een blogger maar (nog) geen ondernemer, dan is de naam van je blog niet automatisch beschermd. Een ondernemer heeft nog een beperkte bescherming via het handelsnaamrecht. Wil je meer en bredere bescherming of is je blog nog geen bedrijf, dan doe je er verstandig aan om een merk te deponeren om te voorkomen dat anderen een naam gaan gebruiken die hetzelfde is of heel veel lijkt op de naam die jij aan je blog hebt gegeven.

4. Privacyverklaring

Bijna elke blog heeft een privacyverklaring nodig. Als mensen persoonsgegevens, zoals een naam en e-mailadres, kunnen achterlaten, dan heb je al een privacyverklaring nodig.
Dat kan dus al het geval zijn als er een reactie onder je blog achtergelaten kan worden, wanneer mensen zich in kunnen schrijven voor een nieuwbrief of wanneer je een contactformulier aanbiedt.

5. Inschrijven bij de KvK: Ben je een ondernemer?

Wanneer ben je als blogger een ondernemer? Nog niet per se bij de eerste keer dat je geld verdient. Je hoeft je dus niet meteen bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Verdien je al regelmatig geld met je blog of ben je dat op korte termijn van plan, dan is inschrijven bij de KvK wel nodig.

6. Gegevens op de website

Ben je eenmaal een ondernemer, dan moet er opeens bepaalde informatie op de website komen te staan.

  • Bedrijfsnaam
  • Vestigingsadres (geen postbus)
  • KvK nummer
  • BTW nummer
  • Contactmogelijkheden

7. Reclamerecht

Werk je samen met adverteerders? Of krijg je wel eens spullen toegestuurd? Elke (kans op) voordeel moet je vermelden op je blog en ook op je social media kanalen. Waar en hoe je dat precies doet maakt niet uit, zolang het maar duidelijk is. Dus niet in té verdekte termen en je moet het gewoon bij elke blogpost vermelden.

Lees hier meer over in de blogpost over de nieuwe reclameregels.

Wist je trouwens dat uit onderzoek blijkt dat je beter duidelijk kunt zijn over reclame dan dat je er vaag over bent? Juist door de duidelijkheid blijft je geloofwaardigheid en reputatie (en dat van het merk) in stand. Als je vaag bent kan dit juist je geloofwaardigheid en reputatie schaden en dat is niet goed voor jou en ook niet voor het merk.

€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Ga je beginnen met influencermarketing en heb je een contract nodig tussen adverteerder en influencer? Download dan het influencercontract en regel alle zaken meteen goed.

Koop het influencercontract

Categorie: Marketing, Publicatierecht Tags: copyright, influencers, reclame

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Postadres:
Postbus 111
2501 CC Den Haag

Bezoekadres:
Zoutmanstraat 94
2518 GT Den Haag


KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2022 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.