Een webwinkel in digitale producten en diensten
“Gelden de regels voor webwinkels ook als ik er alleen producten aanbied om te downloaden of wanneer ik een dienst aanbied?” Ja, dan gelden de regels ook. Maar er is in de wet wel rekening gehouden met het feit dat downloadbare producten nu eenmaal niet retour gestuurd kunnen worden zonder dat er een kopie achterblijft en dat je met dienstverlening vaak eerder wil beginnen dan dat de ontbindingstermijn is verlopen.
Downloadbare Producten
Downloadbare producten of digitale producten of, nou ja, geef het beestje een naam, kun je meestal meteen na de ‘bestelling met betalingsverplichting’ downloaden. Zo’n product of digitaal bestand, is eigenlijk een kopie. Als je het zou willen ‘uitlenen’ aan iemand anders, doe je dat in principe ook door een kopie te sturen. Je verwijdert het bestand daardoor niet meteen vanaf je eigen computer, tablet of ander apparaat. Teruggeven gaat dus ook niet. Je kunt gelukkig het een en ander doen om te voorkomen dat ze het überhaupt onder het ontbindingsrecht terug mogen sturen:
Akkoord voor download
Laat je klant expliciet verklaren dat ze het product meteen willen downloaden. Je kunt simpelweg zo’n zin plaatsen in het besteloverzicht en je klant een vakje aan laten vinken dat ze akkoord zijn. Dat aanvinken maakt het expliciet.
Denk eraan: je mag het vakje niet vooraf al aangevinkt hebben!
Afzien van ontbindingsrecht
Daarnaast moet je klant er mee akkoord gaan dat ze afzien van het recht van ontbinding. Daarmee verklaren ze dat ze begrijpen dat ze het product niet retour kunnen sturen en dus ook geen geld meer terug kunnen ontvangen. Ook dit moet expliciet gebeuren en zou weer door middel van zo’n aan te vinken vakje kunnen.
LawStories in je mailbox?
Diensten
Diensten kunnen ook via een webwinkel worden gekocht. Ook daarvoor geldt het ontbindingsrecht. Diensten kun je natuurlijk al helemaal niet teruggeven.
Als de dienst al start voor het einde van de ontbindingstermijn (14 dagen), mag er toch nog ontbonden worden binnen 14 dagen na ‘aankoop’. Wordt het werk binnen 14 dagen volledig voltooid, hoeft er niet terugbetaald te worden. Na ontbinding, bij een niet voltooide dienst, hoeft niet al het geld teruggegeven te worden, maar slechts een deel. De consument betaalt dus wel voor zover er al werk is verricht en materialen zijn verbruikt. Voor wat er nog moet gebeuren, zal de webwinkel dus aan de consument terug moeten betalen.
Maar ook hiervoor is een oplossing mogelijk.
Akkoord met start van dienstverlening
Laat de consument er expliciet mee akkoord gaan dat de dienstverlening eerder start dan de ontbindingstermijn is verlopen. Dit schept onderling duidelijkheid, al is het niet noodzakelijk. Wederom mogelijk door een vinkje bij een verklaring.
Afzien van ontbindingsrecht
Wat je vooral af moet spreken met de consument is dat deze expliciet afziet van het ontbindingsrecht, wanneer de dienstverlening binnen 14 dagen na de koop start. Alleen zo kun je er voor zorgen dat de consument niet meer kan ontbinden en je met een gerust hart de dienstverlening kunt beginnen. Ze hebben dan geen recht meer op hun geld terug. (Tenzij je een wanprestatie levert natuurlijk, maar daar gaan we niet van uit).
B2B webwinkels
Veel dienstverleners met een webwinkel of online programma, bieden dit aan andere ondernemers aan. Het webwinkelrecht is een onderdeel van het consumentenrecht en geldt dus alleen voor consumenten. Ondernemers kunnen hier geen aanspraak op maken. Het is dan natuurlijk wel van belang dat je op een later moment kunt aantonen dat iemand het digitale product of de dienst als onderneming heeft gekocht. Bijvoorbeeld door een bedrijfsnaam en/of KvK nummer in te laten vullen.
Lees ook:
– Wat heb ik nodig om een webwinkel te starten?
– Ontbinding op bestelling
– Nuttige algemene voorwaarden voor webwinkels
– Webwinkel voor B2B verkoop
– Koop op afstand