Philips gaat een B2B webwinkel beginnen. Winkeliers kunnen op die manier eenvoudig online producten bekijken en kopen. Zo wil Philips ook de kleinere winkels bereiken. Deze ‘pappa- en mammawinkels’ zijn gewend als consument online spullen te kopen. Dat kunnen ze nu als bedrijf ook doen. Maar een webshop voor B2B verkoop is aan andere regels gebonden dan die voor verkoop aan consumenten (B2C).
Groothandel Webshop
Veel webshopeigenaren die ook eigen ontwerpen verkopen, bieden hun ontwerpen vaak graag ook als wholesale item aan ter verkoop aan andere (web)winkels. Meestal laat je tenslotte graag veel tegelijk produceren, omdat dat erg veel geld scheelt. Als je toch al een webwinkel hebt, organiseer je de wholesale verkoop waarschijnlijk ook graag via een online groothandel. Een groothandel webshop dus. Maar ja, een grote doos met 100 stuks opsturen en vervolgens na een paar dagen horen ‘we vinden ze toch niet mooi’ en alles terug moeten nemen, daar zit je natuurlijk niet op te wachten.
Koop op afstand
Ik kan je meteen al geruststellen. De koop op afstand regels gelden alleen voor webwinkels die aan consumenten verkopen. Dus veeg het zweet maar van je hoofd en start je eigen online groothandel!
Er zijn natuurlijk wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Je wilt als groothandel andere algemene voorwaarden hanteren, die voor jou wat gunstiger zijn. Daarnaast wil je misschien andere afspraken maken over levering of aanvullende afspraken over garantie op het product, aansprakelijkheid voor producten die te vroeg stuk gaan of op een andere manier niet goed blijken te zijn, etc. Een ondernemer hoef je namelijk minder service te bieden dan een consument. Dus zul je online ook een duidelijk onderscheid moeten maken.
2 Webshops
In feite ga je zorgen voor 2 webwinkels. Een voor de consumenten en 1 voor andere ondernemers.
Je zorgt tenslotte ook voor twee prijspeilen en twee algemene voorwaarden.
Voor een erg groot deel ben je vrij om afspraken te maken, zonder last te hebben van de wet die in de weg zit. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je al die vrijheid ook maar moet nemen. Voor een goede relatie met je afnemers is het verstandig duidelijk te zijn in de service die je biedt. Hoe snel kun je leveren bijvoorbeeld? Ben je bereid de afnemer te ontzien, wanneer jouw producten sneller dan verwacht stuk gaan. De (web)winkel heeft deze verantwoordelijkheid namelijk wel naar consumenten toe. Wellicht dat jij de (web)winkel enigszins tegemoet wil komen daarin.
Hoe pak jij wholesale aan? Bied jij ondernemers graag dezelfde rechten als consumenten of houd je alles liever wat meer zelf in de hand?
Lees ook:
– Mag ik annuleringskosten rekenen?
– Garantie op elektronische apparatuur?
– Algemene Voorwaarden: wat zijn het en hoe schrijf je ze?
– Importeren uit China leidt tot taakstraf