Clubhouse is de nieuwe hype in social medialand. Zorgt voor lekker veel FOMO, maar ondertussen is het alleen een app voor de iPhone en kun je alleen via je contactenlijst andere mensen een uitnodiging sturen. Hoe zit het met de privacy, het opnemen van rooms om als podcasts te publiceren en de voorwaarden van Clubhouse? Heb ik voor je uitgezocht!
Privacy
“Charlotte, wat vind jij van clubhouse en privacy?”
Tsja, het is een Amerikaanse app. Nuff said. We hebben in Europa besloten dat de privacybescherming in de VS niet voldoende is. Al is het maar omdat de Amerikaanse overheid zichzelf te gemakkelijk het recht verschaft om persoonsgegevens op te vragen en in te zien. Ook als een bedrijf het dus wel allemaal zo netjes mogelijk wil regelen.
Met toestemming mag alles
Kijk, wat je zelf op Clubhouse doet, moet je zelf weten. Of jij daar een account aan wil maken en akkoord gaat met alle voorwaarden en hun privacybeleid prima vindt, dan moet je dat lekker doen. Met toestemming mag alles. Geen wet die jou tegenhoudt om je eigen gegevens lekker te verspreiden en data gratis aan sociale media te geven.
(Ja, ik heb gewoon een Clubhouse-account genomen)
Toegang tot je adresboek op je iPhone
Maar je kunt geen toestemming geven voor derden. En dat is precies wat zo lastig is aan het invite-systeem van Clubhouse. Om iemand een uitnodiging te kunnen sturen, moet je niet alleen het telefoonnummer van die persoon opgeven, maar je moet toegang geven tot je volledige contactenlijst van je iPhone!
Auch! Je verstrekt dan persoonsgegevens van derden aan Clubhouse. Sinds Privacy Shield van tafel is, mag je helemaal geen persoonsgegevens van derden meer delen met Amerikaanse bedrijven. Maar ook voor die tijd had het minimaal gemoeten op basis van een van de grondslagen van de AVG. En daar kan ik er nu even geen van verzinnen die je daarvoor in zou kunnen zetten.
Overigens rept Clubhouse hier verder met geen woord over in hun eigen privacy policy. Ze vertellen nauwelijks dat ze toegang willen tot je adresboek en zeggen al helemaal niet wat ze met die gegevens verder doen.
Persoonsgegevens die Clubhouse verzamelt
Eigenlijk verzamelt Clubhouse alles wat je op Clubhouse doet. Tsja, net zoals andere social media dat doen eigenlijk. Dus alles wat je zelf uploadt, de onderwerpen waar je over praat, wie je volgt, met wie je interactie hebt en ze kijken naar je adressenboek om te kijken wie ze je aanraden om te volgen. Het lijstje is natuurlijk nog wat langer, maar het is in elk geval niet verrassend. Ze volgen gewoon alles wat je binnen hun app doet en gebruiken dat ook om je bepaalde rooms of personen aan te raden.
Natuurlijk verzamelen ze ook data voor verdere analyse. Denk aan bezoekersaantallen, aantal minuten dat je de app gebruikt, welk apparaat je ervoor gebruikt en ga zo maar door. Daar gebruiken ze ook Google Analytics en allerlei cookies voor.
Overigens spreken ze nu al van advertentiecookies van derden die via Clubhouse geplaatst kunnen worden.
Persoonsgegevens delen en verkopen
Clubhouse belooft geen persoonsgegevens te verkopen.
Ze kunnen wel zonder toestemming of verdere inlichting je persoonsgegevens delen met bedrijven die ze inzetten voor de werking van de app en hun bedrijf. Zoals je zelf ook andere services inzet om mensen te kunnen mailen bijvoorbeeld. Misschien niet altijd gewenst omdat je niet weet wie dit dat zijn, maar dit is natuurlijk wel wat werkelijk elk bedrijf doet, dus gek is het niet.
Ze delen gegevens mogelijk wel met affiliates, in de zin van zuster-, dochter- of moederbedrijven. Die zullen dan aan dezelfde privacyregels voldoen.
Clubhouse neemt zelf audio op
Clubhouse neemt zelf de audio op die te horen is in een room. Dus niet van mensen die hun microfoon uit hebben staan of alleen als luisteraar deelnemen. De audio wordt alleen opgeslagen voor de duur van de room. Het doel is om bij klachten de audio te kunnen beluisteren en te kunnen besluiten om de room te sluiten als het ingaat tegen wettelijke bepalingen of de voorwaarden of community guidelines van Clubhouse zelf. Als de room is geëindigd en het incident is opgelost, wordt ook het audiobestand verwijderd.
Eigen verantwoordelijkheid
Dan de Terms of Service van Clubhouse. De privacy policy en community guidelines maken hier onderdeel van uit. Ik ga ze hier niet vereenvoudigd uitleggen, maar haal er wel even uit wat ik interessant of opvallend vind.
Natuurlijk is alles je eigen verantwoordelijkheid. Wat je deelt met Clubhouse, beheren en bewaren van gedeelde content, het goed beheren van je account en inloggegevens, etcetera.
Auteursrecht
Alles wat je uploadt aan door intellectueel eigendom beschermd materiaal, dus ook je profielfoto, daar moet je zelf de auteursrechthebbende van zijn of een geldige licentie voor hebben. Je geeft ze hier vervolgens een zeer ruime licentie voor, zoals we dat van alle andere socialmediakanalen ook kennen. Alles wat je uploadt mag dus door Clubhouse gebruikt worden, gewijzigd worden en aan anderen in licentie gegeven worden. Nee, je bent je auteursrecht niet kwijt, maar de licentie is wel erg breed.
Je bent dus ook persoonlijk aansprakelijk wanneer dat wat je doet illegaal is of tegen de regels van Clubhouse ingaat. Denk aan content waarop auteursrecht rust, zoals het laten horen van muziek of andere audiofragmenten, waar je geen licentie voor hebt en die je niet kunt gebruiken als citaat en die ook geen incidentele verwerking zijn omdat het (tijdelijk) achtergrondgeluid is.
Reclame maken op Clubhouse
Volgens de Terms of Service mag je geen ‘unsolicited or unauthorised advertising, promotional materials, commercial activities and/or sales’ doen en ook geen wedstrijden houden of weggevers delen.
Je mag in zijn geheel niet adverteren of een aanbieding doen om iets te kopen of verkopen als dat niet geautoriseerd is. Kortom: daar zal in de toekomst nog wel een systeem voor komen.
Je mag overigens ook geen contactgegevens verzamelen via Clubhouse, om ongevraagde mails te sturen of anderszins ongevraagd contact op te nemen met deze personen. Dat klinkt als de gebruikelijke regels binnen onze Telecommunicatiewet over spam en ongevraagd (elektronisch) contact.
Mag je ook geen toegang tot een Clubhouse room verkopen?
Een besloten room die bij een training of programma hoort lijkt me geen punt. Daar doe je niet aan verkopen tenslotte. Je hebt als het goed is al verkocht wat je wilde verkopen.
Wat niet lijkt te kunnen is Clubhouse inzetten in plaats van een verkoopwebinar, omdat je dan aan het eind natuurlijk een ongelooflijk fantastisch zeer eenmalig aanbod doet dat echt waar nooit meer ooit terug zal komen en waar mensen dus nú op moeten reageren. Dat is zo commercieel als de pest en mag dus niet van Clubhouse.
Maar zou je het dan ook niet mogen inrichten zoals we bij een Instagramcursus doen? Dus dat je moet betalen om een room in te kunnen? Is dat een commerciële activiteit?
Clubhouse biedt geen plaats voor influencers
Wat in elk geval wel duidelijk is, is dat je voorlopig als influencer nog niet legaal gebruik kunt maken van Clubhouse. Je kunt mensen natuurlijk naar een ander platform of andere website leiden. Maar je mag geen producten of diensten aanprijzen, producten verloten, weggevers aanbieden of anderszins iets promoten of je laten sponsoren.
Clubhouse rooms opnemen
Mag je een Clubhouse room opnemen? Volgens Clubhouse zelf heb je daarvoor eerst schriftelijke toestemming nodig van de sprekers waarvan je de audio wil opnemen.
Als een spreker duidelijk heeft aangekondigd iets ‘off the record’ te zeggen, mag dat niet verder gedeeld worden. Dus niet alleen niet opgenomen, maar ook niet op een andere manier gedeeld.
Volgens de Community Guidelines mag je in zijn geheel niets transcriberen, opnemen of anderszins verveelvoudigen of informatie delen, zonder voorafgaande toestemming van de betreffende persoon. Daarna leggen ze dat uit met dat het toestemming moet zijn van Clubhouse en alle gebruikers die in de content voorkomen.
Screenshots zou je overigens wel mogen maken.
Neem je toch iets op of deel je toch iets zonder toestemming, dan kan dat leiden tot het verwijderen van je Clubhouse-account en krijg je mogelijk geen toegang meer tot de content.
Zo krijg je toestemming voor opname
Omdat Clubhouse eigenlijk maar in één zin zegt dat je toestemming van Clubhouse zelf nodig zou hebben, en verder vooral zegt dat je toestemming van de sprekers nodig hebt, valt daar natuurlijk wel een mouw aan te passen.
Ik denk namelijk dat die toestemming van Clubhouse zelf nog niet zo nodig is.
Belangrijk is dat ze zeggen dat de toestemming expliciet moet zijn. Dat wil zeggen dat de toestemming niet passief gegeven mag worden, maar dat hier actief iets voor gedaan moet worden.
De vraag is of een disclaimer of een (rec 🔴) in de titel dan wel genoeg is.
Een disclaimer in de omschrijving van de room of in je profiel misschien niet. Dat ziet niet iedereen. Dus kun je niet uitgaan van toestemming. Een beetje zoals het gebruik van een hashtag nog geen toestemming op hoeft te leveren.
Maar een (rec 🔴) in de titel, zou voldoende duidelijkheid moeten bieden. Het klikken op de knop om mee te doen, is dan al een toestemming. Bovendien neem je natuurlijk alleen maar op wat sprekers zeggen. Dus er is nog een stap extra te nemen. Je zou dus, voor je iemand het podium opvraagt of op laat het ook nog eens kunnen vragen en melden. Dat is dan alleen geen schriftelijke toestemming zoals de Terms of Service het voorschrijven.
Misschien toch maar met een overeenkomst
Als je toestemming alleen maar op basis van de AVG regelt, kan die ook weer worden ingetrokken. Dat betekent dat vanaf het moment van intrekken, de opname niet meer gebruikt mag worden. Dat is natuurlijk jammer.
Zorg daarom liever voor toestemming in de zin van afspraken of een overeenkomst. Dus niet op het laatste moment en met een disclaimer in de room, maar bespreek het vooraf met de sprekers.
Zorg vervolgens voor goede moderatie en goede inrichting van de room. Haal je iemand naar het podium die je niet vooraf gesproken hebt, dan heeft deze AVG-wise toestemming gegeven voor de opname en publicatie. Als je het gesprek goed regisseert, zou je de bijdrage van deze spreker weer uit je podcast kunnen knippen, als iemand de toestemming weer intrekt.
Om de inhoud niet te hoeven missen en te voorkomen dat er een gat ontstaat, vat je aan het eind de bijdrage van de spreker samen en ga je door met de room.
Wettelijke regels
De strengere regels van Clubhouse gaan vóór de algemene regels uit de wet.
Wil je meer weten over het recht om gesprekken op te mogen nemen en te mogen publiceren? Lees dan deze twee blogposts:
Wil je meer weten over de regels rondom podcasts, die natuurlijk ook van toepassing zijn op opgenomen rooms? Lees dan deze blogposts: