Auteursrecht op interviews en persberichten

Als ondernemer ben je vaak op zoek naar publiciteit. Je geeft daarom interviews, stuurt persberichten en zorgt voor beeldmateriaal. Je bent dan natuurlijk erg blij wanneer er over jou en je bedrijf gepubliceerd wordt. Het liefst neem je die publicatie over op je eigen website. Mag je dat eigenlijk zomaar doen?

Auteursrecht

De basis van het antwoord ligt in het auteursrecht. Op de tekst die jij uitsprak tijdens het interview, op het persbericht en op het door jou gemaakte beeldmateriaal rust auteursrecht. Heb je zelf voor het werk gezorgd, ben jij de auteursrechthebbende. Heb je dat iemand anders laten verzorgen, dan ligt meestal het auteursrecht bij die persoon. De persoon die het auteursrecht heeft (de auteursrechthebbende) mag bepalen of het werk openbaar gemaakt wordt en mag worden gepubliceerd.
Wat nu als een ander, bijvoorbeeld een journalist, met jouw werk aan de slag gaat. Veranderen, verkorten, toevoegen. De journalist verkrijgt daardoor een eigen auteursrecht op het veranderde werk. Ook als het grootste deel alsnog van jouw hand komt. Jij zult dus niet zomaar het uiteindelijke artikel mogen overnemen op je eigen website.

Social Media

Ook wanneer je met je mobiele telefoon een foto maakt van het artikel is dit een kopie. Die foto op social media plaatsen is een nieuwe publicatie.
Hiermee maak je inbreuk op het auteursrecht van de journalist.
Een link plaatsen naar de content zelf is natuurlijk geen probleem! Een goede oplossing om toch je publicatie te delen.

Oplossing

Uiteraard is de meest eenvoudige oplossing om toestemming voor het overnemen van de publicatie. Het verstandigste is om dit te doen bij het tijdschrift of de krant waar de publicatie is verschenen. Het is tenslotte niet altijd duidelijk waar de auteursrechten liggen, bij de journalist zelf of dat deze zijn overgedragen aan het tijdschrift of de krant.
Het auteursrecht biedt ook nog een uitzondering waar gebruik van gemaakt kan worden: het citaatrecht. Je kunt dan in elk geval een deel van de publicatie gebruiken op je website. Van belang is wel dat je het artikel bespreekt in bijvoorbeeld een blog. Plaats het citaat dus in een context.
Een link naar de content zelf, indien mogelijk, is natuurlijk ook een goede oplossing. Dat mag geen link zijn die de content van de andere website op jouw eigen website laat zien, maar wel een ‘ouderwetse’ link waarbij je websitebezoekers naar de website worden geleid waar het artikel zelf te vinden is.
Uiteraard plaats je overal de vereiste naamsvermelding bij.

Lees ook:
Auteursrecht op toegezonden werken aan een journalist
Herpublicatie van een artikel, mag dat zomaar?

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Dag Charlotte,

    Als fotograaf wordt ik de laatste tijd geconfronteerd met een semi-overheidsorganisatie die in het verleden persberichten met foto’s verspreidde ter promotie van een bijzonder gebouw. Nu blijkt dat daarbij soms ook gebruik gemaakt wordt van een door mij gemaakte foto, die ik ooit aan deze organisatie beschikbaar heb gesteld voor intern gebruik.

    Nu blijkt dat toeristische ondernemers deze foto, die hen met de persberichten was toegezonden, op hun commerciële bedrijfswebsites gebruiken. Bijvoorbeeld ter promotie van een luxe vakantiewoning of een meerdaags arrangement.

    Wanneer ik deze ondernemers hierover benader en aansprakelijk stel voor het gebruik van mijn foto op hun bedrijfswebsite zonder mijn toestemming en zonder mijn naamsvermelding verwijzen zij steevast naar de betreffende semi-overheidsorganisatie die hen de foto ‘rechtenvrij’ met het persbericht hadden toegestuurd.

    In mijn ogen hebben zij hiermee niet het recht verworven om de betreffende foto(‘s) onbeperkt en naar eigen inzicht te gebruiken en soms ook – gratis of tegen vergoeding – zelf nog weer verder te verspreiden onder collega-ondernemers.

    Graag jouw visie hierin.

    • Foto’s die met een persbericht zijn meegestuurd worden meestal zonder expliciete licentie meegestuurd. Uit het feit dat het bij een persbericht zit, mag afgeleid worden dat het beeld voor perspublicaties en redactioneel gebruik ingezet mag worden. De lijn tussen redactioneel en commercieel is soms dun. Commerciële content kan tenslotte in een redactionele vorm gegoten worden. Een beeldredactie vindt dan vaak dat er sprake is van redactioneel gebruik – het gaat om de vorm, niet om het doel.

      Maar zoals jij het beschrijft klinkt het niet per definitie redactioneel.
      De foto’s mogen dus niet commercieel gebruikt worden. Als fotograaf heb jij een overeenkomst met zo’n (semi-)overheidsorgaan. Je hebt geen overeenkomst met de gebruiker van de foto. Als de foto niet volgens de afspraken is gebruikt, mag jij daar de gebruiker, in dit geval dus een ondernemer, op dat onjuiste gebruik aanspreken en daar schadevergoeding voor vragen. Zij kunnen eventueel de schade verhalen bij het (semi-)overheidsorgaan. Jij kunt op jouw beurt ook dat (semi-)overheidsorgaan nogmaals wijzen op jullie afspraken.

      Het is overigens wel verstandig om het niet alleen maar te hebben over ‘intern gebruik’, maar uit te schrijven wat daar wel en niet onder valt. Het orgaan heeft dit misschien ook wel intern gebruik gevonden, omdat het bij hun eigen persbericht zat. Alles is afhankelijk van verwachtingen en interpretaties. Dat kun je alleen maar ondervangen door zo veel mogelijk uit te spreken, vooraf.

Trackbacks

  1. […] hier aan gerelateerd is en misschien nog een beetje extra duidelijkheid biedt kun je hier vinden: https://www.charlotteslaw.nl/2012/04/auteursrecht-op-interviews-en-persberichten/ Over pinterest heb ik al eens een blog geschreven: […]

Speak Your Mind

*