Wanneer mag je korting geven op boeken?

Is het jou wel eens opgevallen dat je bijna nooit korting krijgt op boeken? De Wet op de vaste boekenprijs bepaalt wanneer je korting mag geven op boeken. De regels zijn er voor uitgevers en verkopers aan eindafnemers, ofwel de consument. Hierdoor kost een boek overal evenveel en maakt het niet uit of je het bij de lokale boekhandel koopt of bij bol.com in je winkelmandje gooit.

Wil je weten hoe je jouw boek wél kunt promoten?

Dan is Het Bestsellerboek iets voor jou. Behalve goede promotie ideeën leer je ook hoe je van jouw boek een succes maakt.

wanneer mag je korting geven op boeken?

Waarom een vaste boekenprijs?

De vaste boekenprijs, is de prijs die uitgevers en importeurs vaststellen en opleggen aan verkopers die deze boeken voor deze vaste prijs aan de eindgebruikers (de lezers dus) moeten leveren.

De vaste boekenprijs is oorspronkelijk bedacht om auteurs te beschermen en om het voor uitgevers rendabel te maken om ook minder populaire boeken uit te geven. Uitgevers financieren zo het uitgeven van minder populaire boeken van de winst die ze met bestsellers verdienen.

Door de vaste boekenprijs kunnen grote verkopers, zoals bol.com, niet opeens een boek tegen dumpprijzen verkopen. Kleinere boekhandels hebben zo minder last van concurrentie van grote verkopers. Bijzonder is natuurlijk wel dat ook uitgevers niet veel korting aan mogen bieden.

De vaste boekenprijs is sinds 2005 bij wet geregeld om prijsconcurrentie te voorkomen en daarmee een brede beschikbaarheid en een divers aanbod van boeken te bevorderen. Zonder prijsconcurrentie kunnen uitgevers ook minder winstgevende boeken uitgeven. Daarmee vormt de vaste boekenprijs een belangrijk cultuurpolitiek instrument.

Zo kun je lezen op de website van het Commissariaat voor de Media.

Prijzen van papieren boeken moet je melden bij het Commissariaat voor de Media. Ook speciale prijzen en actieprijzen moet je daar op tijd melden.

De vaste boekenprijs geldt niet voor e-books en audioboeken, omdat dit volgens de Wet op de vaste boekenprijs geen boeken zijn.

Wat is een boek?

Iedereen weet toch wat een boek is? Dat zou je wel denken. Maar de Wet op de vaste boekenprijs is niet op alle boeken van toepassing, daarom is er een definitie over wat een boek is, speciaal voor de toepassing van deze wet.

  • Een boek bestaat uit papieren pagina’s
  • Moet voornamelijk in het Nederlands of Fries geschreven zijn
  • Een boek heeft altijd een duidelijke titel
  • Een boek moet voldoende tekst bevatten. Een prentenboek met niet of nauwelijks tekst valt niet onder de Wet op de vaste boekenprijs.
  • Er moeten meerdere exemplaren (een oplage) van het boek gedrukt zijn, maar ook Printing on Demand (POD) valt hieronder, omdat daarvan wel de bedoeling is dat er meerdere stuks worden gedrukt en verkocht
  • De boeken bestemd zijn voor verkoop aan eindgebruikers

Er zijn ook uitzonderingen op deze definitie, zoals:

  • Regionale uitgaves
  • Regelmatige uitgaves, zoals kranten en tijdschriften
  • Brochures en catalogi
  • Tweedehands boeken

Let op! Ook zonder ISBN is een boek dus een boek voor de Wet op de vaste boekenprijs.

Vaste boekenprijs

Het voordeel van het verkopen van een boek, is dat je er maar 9% btw over hoeft te rekenen. Sinds 1 januari 2020 vallen ook e-boeken en audioboeken onder dit tarief, wanneer ze te vergelijken zijn met de papieren uitgave van een boek.


Voor elke uitgave van het boek moet een eigen prijs vastgesteld worden. Daarom zie je soms dat pocketedities of uitgaven die door een andere uitgeverij worden uitgegeven een andere prijs hebben. Overigens moet er ook voor geïmporteerde boeken, wanneer dit er meer dan 5 zijn, door de importeur een vaste prijs gesteld worden.


De prijs van het boek mag de uitgever of importeur zelf vaststellen. Deze prijs moet vervolgens een week voor uitgave gemeld worden bij het Commissariaat voor de media. De prijs mag elk half jaar aangepast worden.

Korting op boeken

Geef nooit korting! Dit lijkt bijna wel het adagium van de Wet op de vaste boekenprijs. Toch zijn sommige kortingen en prijsaanpassingen wel mogelijk, al zijn ze aan strikte regels gebonden.

  • Op beschadigde boeken, als de beschadiging niet opzettelijk is aangebracht en de koper weet dat het een beschadigd boek is, mag korting worden gegeven.
  • Stopt de uitgever of een specifieke verkoper met het bedrijf, dan mag de voorraad die er nog is ook met korting worden uitverkocht.
  • Een winkel mag ook een uitverkoop organiseren met boeken die al minimaal twee jaar op de markt zijn en die al minimaal een jaar niet door de boekhandel zijn ingekocht.
  • Een uitgever mag korting geven aan de auteur die het boek ter promotie wil kunnen gebruiken.
  • Verder zijn kwantumkortingen mogelijk: maximaal 5% bij afname van 10 of meer exemplaren van eenzelfde boek, maximaal 10% bij verkoop van minimaal 30 exemplaren of een zelf vast te stellen korting bij afname van 100 of meer exemplaren van eenzelfde boek.
  • Een uitgever (dus niet de verkoper!) mag bovendien tijdelijk een actieprijs voor een boek bepalen. Deze actieprijs mag maximaal 3 aaneengesloten maanden geldig zijn en er moet minimaal 12 maanden tussen twee actieperiodes zitten.
  • Een combinatieprijs voor gelijktijdige aanschaf van verschillende boeken kan ook door de uitgever vastgesteld worden met een maximale termijn van 6 maanden.
  • Ook is een vaste serieprijs toegestaan. Dat wil zeggen, een prijs wanneer alle boeken uit een bepaalde serie tegelijkertijd gekocht worden. Denk aan de serie van de 60-minuten Frankwatching boeken.

Let op dat een korting nooit een verkapte korting mag zijn. Je mag daarom ook niet zomaar iets weggeven bij je boek, zoals een training. Ook dat wordt als korting gezien.

Kortingen die vanuit de uitgever worden bepaald, moeten altijd gelden voor alle verkooppunten. Uiteraard ben je als uitgever niet verplicht om aan elk verkooppunt te leveren.

Gratis is geen korting

Een boek gratis weggeven mag in principe wel. Als je het dan maar niet gratis weggeeft bij een ander boek. Ook moet je uitkijken met het gratis weggeven van een boek bij een dienst of product dat een lagere waarde heeft dan de verkoopprijs van een boek, omdat het dan als verkapte korting gezien kan worden.

Let bovendien op dat je bij het gratis weggeven van een boek mensen niet zomaar allerlei mailfunnels in mag slingeren.

Lees meer in de blogpost: marketing met een gratis boek

Zelf uitgeven en verkopen

Zelf uitgeven en verkopen heeft dus veel voordelen. Je kunt daardoor makkelijker kortingen aanbieden, terwijl de verkoper zich steeds te houden heeft aan de prijs die door de uitgever aan het boek gegeven wordt. Bovendien houd je vaak meer over aan de verkoop van een boek, dan wanneer je dit via een traditionele uitgever doet.

Bij een traditionele uitgever krijg je vaak maar 10% van de verkoopprijs van je boek. Alleen bestsellerauteurs krijgen op een gegeven moment een hoger percentage. Er bestaan ook nieuwe vormen van uitgevers, waarbij je als auteur ook meer financieel risico draagt, maar dus ook meer overhoudt aan de verkoop van je boek.

Kies je voor een uitgever, dan staat er een goed team voor je klaar en denken zij ook aan de administratie, zoals het melden van de prijs bij het Commissariaat voor de Media en verspreiden ze het boek over boekhandels door het aan te melden bij CB.

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.