Steeds meer ondernemers schrijven een boek, om deze vervolgens ‘gratis’ weg te kunnen geven en mensen zo hun funnel in te trekken. Van de Wet op de vaste boekenprijs mag je gerust je boek gratis weggeven. Maar gratis moet wel écht gratis zijn, anders is het weer misleidende reclame. Verzendkosten mag je wel doorberekenen.
Gratis ≠ kostprijs
Gratis is echt gratis. Kostprijs is dus niet gratis.
Wat wel mag is het doorberekenen van de verzendkosten. De kosten die gemaakt moeten worden om het gratis product bij iemand te krijgen. Dit worden ook wel de ‘onvermijdelijke kosten‘ genoemd. De verwerkingskosten, kosten die verder gemaakt moeten worden om de bestelling in orde te maken, zoals administratiekosten, verpakkingskosten en wellicht arbeidskosten, mogen dus niet in rekening worden gebracht. Alleen het bedrag dat je als bedrijf aan bezorger, zoals PostNL of DHL moet betalen, mag je doorberekenen.
Dat betekent dus ook dat je bijvoorbeeld drukkosten en andere kosten die je nu eenmaal moet maken, toch niet mag doorberekenen. Dan is het immers niet meer gratis, maar vraag je gewoon een bijdrage in de kosten. Elk product en elke dienst kost geld. Als je het wil verkopen als gratis, moet het dus ook echt gratis zijn.
Alleen klanten mogen je funnel in
Als iemand iets gratis van je krijgt, is die persoon dan wel klant geworden? Want alleen dan mag je iemand nog ongevraagd mails sturen en dus je funnel in trekken.
In alle gevallen moet je overigens wel vooraf het recht van verzet hebben geboden. Dus je moet vooraf al een opt-out hebben geboden, niet pas in de funnel zelf. Uiteraard moeten mensen van hun bestelling wel een bevestigingsmail krijgen, dus je kunt ze ook in die mail nog een opt-out mogelijkheid bieden.
Om er zeker van te zijn dat iemand wel klant is, kun je beter een klein bedrag voor het boek laten betalen. Dat kan dus ook maar enkele centen of euro’s zijn. Probleem is natuurlijk dat je het dan niet meer gratis mag noemen.
Kostprijs als actieprijs
Van de Wet op de vasteboekenprijs moet je boek overal voor hetzelfde bedrag verkrijgbaar zijn. Daarnaast mag je het boek dus wel nog gratis weggeven, als het maar echt gratis is.
Wil je dus toch een klein bedrag rekenen voor je boek? Dan zijn er twee opties:
- Je geeft het boek een permanente lage prijs die je meldt bij het Commissariaat voor de Media.
- Je hanteert een hoger bedrag als vaste prijs, maar voert een tijdelijke actieprijs in. Ook die moet je melden bij het Commissariaat voor de Media en mag maximaal één keer per jaar voor een maximale periode worden ingezet.
Wil je tijdelijk een training gratis weggeven bij je boek? Ook dat moet dan via alle verkoopkanalen mogelijk zijn. Hiervoor stel je een zogenaamde combinatieprijs in.