Zoals de meeste ondernemers die een boek uitgeven en daar een funnel aan hangen, doen dat op een manier die helemaal niet mag. Het is dus niet zo dat een gratis training bij een boek weggeven, helemaal niet zou mogen, maar je moet het wel op de juiste manier doen. Wacht, ik leg het je uit.
Een gratis training om meer boeken te verkopen
Mag je nou een gratis training weggeven bij een boek?
Ja. Maar alleen als het hoort bij het boek. Dus dat iedereen die het boek koopt, ook die training krijgt of toegang krijgt tot digitale materialen. Vergelijk het met de CD-Roms die vroeger in de schoolboeken zaten.
Het was aanvullend materiaal bij het boek. Het boek en het digitale materiaal, zijn dus een geheel. Zo moet dat dus ook zijn met die training.
Een training onder voorwaarden
Let op dat je een training niet alleen maar aanbiedt aan mensen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen.
Je mag dus de training niet alleen maar geven, wanneer mensen het boek in een bepaalde periode gekocht hebben. Of alleen de personen die het boek via Managementboek hebben gekocht, mogen aan de training deelnemen.
Door die voorwaarde geef je namelijk verkapt een korting, aan alleen deze personen. Dat mag niet.
Mogelijkheid: Combinatieprijs
Een combinatieprijs geldt maximaal 6 maanden en moet je melden bij het Commissariaat voor de Media. Als je dat doet mag je het boek verkopen in combinatie met een ander door de uitgever aangewezen product. Dat kan natuurlijk ook een online/digitaal product zijn zoals een training.
De combinatieprijs mag ook de prijs hebben die hetzelfde is als van het boek alleen, waardoor je feitelijk het tweede product, zoals de training, gratis weggeeft. Op deze manier kun je alsnog urgentie creeëren.
Let wel op dat je deze combinatieprijs dus algemeen aan moet bieden en geldt voor iedereen die dit gecombineerde product koopt. Het product moet bovendien door de uitgever zijn aangewezen en de prijs moet gemeld worden bij het Commissariaat voor de Media. Je kunt dit als auteur dus niet op eigen houtje organiseren. Overleg met je uitgever!
Oplossing: deelnemen aan de opname
Een oplossing die wel zorgt voor urgentie, is dat je de training één keer live geeft en opneemt, waar mensen wel bij aanwezig kunnen zijn. Die aanwezigheid, online of offline, is voor veel mensen ook al veel waard. Of ze nu vragen kunnen stellen of niet.
De opname stel je vervolgens aan alle andere boekkopers beschikbaar.
Zo heb je toch die urgentie om in een bepaalde periode een boek te kopen, zonder dat het een verkapte korting is, omdat uiteindelijk iedereen de training krijgt.