Het Bestsellerboek
Nummer 1
bij
Maak je boek een succes
Leer hoe jouw boek een bestseller wordt en:
- Kom hoog in de bestsellerlijsten
- Verkoop aan jouw doelgroep
- Vergroot je bekendheid
Vraag jij je wel eens af hoe het kan dat sommige boeken in de bestsellerlijsten komen, en vervolgens binnen no time weer weggezakt zijn? Hoeveel boeken verkopen bestsellerauteurs nou echt? Betekent een tweede, vierde of tiende druk dat er duizenden of tienduizenden boeken verkocht zijn? Wat levert die nummer 1-plek nou eigenlijk op, en is dat de enige manier om een bestseller te scoren?
Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit hebben samen meer dan 25 jaar ervaring in het boekenvak. Ze gaven in totaal 9 boeken uit, waar meer dan 15.000 exemplaren van over de toonbank gingen.
Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte's Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.
Hanneke is schrijfcoach, redacteur, ontwerper en marketeer. Vanuit haar bedrijf Tangram Studio heeft ze al vele ondernemers geholpen om hun boek succesvol uit te geven.
In de media
Videopodcast
Kijk hier de videopodcast van Jelle Drijver over Het Bestsellerboek.
Artikel
Veel gestelde vragen
Hoe schrijf je een bestseller?
Wanneer is een boek een bestseller?
Hoeveel boeken moet je verkopen voor een bestseller?
Hoe maak ik van mijn businessboek een succes?
Hoe kan ik mijn boek promoten?
Ik wil een boek schrijven, hoe doe ik dat?
Volg hier het verhaal van idee tot boek
Hieronder zie je de belangrijkste vorderingen tot nu toe. Van idee tot en met schrijfproces. Wil je meer weten, meedenken en kans maken op een gratis boek als het af is? Schrijf je dan hier in.
2 februari 2022
Dat éne appje
Hanneke en Charlotte zijn wat aan het appen, zoals ze dat wel vaker doen. Over foute marketingtrucjes, misleiding en hoe sommige mensen hun boeken verkopen of zelfs zelf inkopen om hoger in de ranglijsten te komen.
Tot Hanneke schrijft: “Wij gaan samen een boek schrijven. Over boeken als marketingtool.”
Ze is nog niet klaar met tikken of Charlotte antwoordt: “Ik doe mee!!!”
3 februari 2022
Brainstormen
We spraken eigenlijk af dat we nog wel zouden bellen. Maar we bleven appen.
Charlotte deed ‘s nachts nog wat onderzoek. Hanneke levert in de ochtend al een concept inhoudsopgave aan. Ze appen verder, brainstormen en tweaken wat.
We gaan het echt doen!
En we willen transparantie, dus moeten we ook zelf transparant zijn. We besluiten zo veel mogelijk over het proces te gaan delen en al zo vroeg mogelijk.
De eerste uitingen op social media worden gedeeld en we halen binnen twee uur al 20 inschrijvingen voor de nieuwsbrief binnen. Dat is onverwacht veel.
4 februari 2022
Welke titel?
De eerste nieuwsbrief is de deur uit. Naar 43 mensen maar liefst en de inschrijvingen blijven binnenstromen. Voor ons doen nu al een groter succes dan ooit.
Het werktempo van Charlotte (die geen kinderen heeft) ligt voor Hanneke wat hoog, maar Hanneke wil wel al graag aan de slag met de omslag!
Dus slaan we aan het brainstormen voor de titel. Elke keer weer een van de lastigste klussen van een boek. Maar wel een belangrijke!
9 februari 2022
Videogesprek
We besluiten een videomeeting te houden. Halverwege bedenken we dat het ook wel leuk is om deze op te nemen, zodat we fragmenten kunnen delen. We zouden tenslotte zou transparant mogelijk zijn.
We bespreken onder meer de prijs van ons boek, maar daar zijn we nog niet uit.
15 februari 2022
100 inschrijvers
Er staan al 100 mensen op onze e-maillijst! Dat ging veel sneller dan bij de boeken van Charlotte. De tweede mail gaat daarom de deur uit. Over het belang en het bouwen van een e-maillijst.
We delen het eerste videofragment in de mail.
22 februari 2022
Stilte
Het is een beetje stil. We hebben tenslotte ook gewoon nog klanten waar we voor moeten werken en dit boek staat nog niet zo lang op onze planning. Het moet dus even wachten.
Inmiddels staan er meer dan 120 mensen op onze lijst en gaat mail nummer 3 de deur uit.
Over ons schrijfproces, want Hanneke gaat weer schrijfdagen inplannen, terwijl Charlotte graag als een contentkanon in bursts schrijft.
2 mei 2022
200 inschrijvers
We schrijven gestaag door, appen over de titel, een eerste schets voor de cover komt voorbij en word bestanden gaan over en weer. Wekelijks versturen we de nieuwsbrief en dit keer naar 200 personen! Een mooie mijlpaal.
9 mei 2022
Akkoord offerte
We hebben een offerte opgevraagd voor het drukken van de boeken.
We besluiten er 2000 te laten drukken en geven akkoord op de offerte, zodat het papier en de plek op de machines voor ons gereserveerd wordt bij de drukker.
The point of nu return, want wat er ook gebeurt, dit bedrag moeten we betalen!
We kunnen nu niet anders meer dan van ons businessboek een succes maken.
10 mei 2022
Cover!
Hanneke had al eens een schets gemaakt. Over een paar zaken waren we het zeker eens. Zelfs over de kleur, alhoewel we die allebei vreselijk vinden!
Maar ja, je weet: mensen tussen covers laten kiezen werkt gewoon heel goed! Dus dat doen wij ook en we bespraken dat er dan wel wat extra schetsen moesten komen.
Wat schetste onze verbazing? We vonden zo’n nieuwe schets, in een totaal andere kleur, eigenlijk veel beter! Die kleur zou het echt nooit geworden zijn als we het gewoon besproken zouden hebben.
Nou ja, konden we toch eerlijk de keuze voorleggen. Ook in de nieuwsbrief. Uitslag daarvan volgt.
31 mei 2022
ISBN en Prijs
Tijd voor het serieuze werk!
ISBN werd aangevraagd en de gewone prijs en de actieprijs werden gemeld bij het Commissariaat voor de Media. Nu kunnen we niet meer terug als het om de prijs gaat.
16 juni 2022
Naar de drukker!
Het boek is af!
We hebben 16(!) (bestseller)auteurs bereid gevonden ons boek te lezen en er al een recensie over te schrijven.
Die staan dus ook al in het boek.