• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Het Bestsellerboek

Het Bestsellerboek

Nummer 1

bij

Maak je boek een succes

Leer hoe jouw boek een bestseller wordt en:

  • Kom hoog in de bestsellerlijsten
  • Verkoop aan jouw doelgroep
  • Vergroot je bekendheid
€25,-
Koop nu
of bekijk inkijkexemplaar

Vraag jij je wel eens af hoe het kan dat sommige boeken in de bestsellerlijsten komen, en vervolgens binnen no time weer weggezakt zijn? Hoeveel boeken verkopen bestsellerauteurs nou echt? Betekent een tweede, vierde of tiende druk dat er duizenden of tienduizenden boeken verkocht zijn? Wat levert die nummer 1-plek nou eigenlijk op, en is dat de enige manier om een bestseller te scoren? 

"Was dit boek er maar iets eerder!"
Bas Hakker
We interviewden Monique Bransen van uitgeverij Haystack, bestsellerauteurs Bart van den Belt, Elke Wiss, Robin Stevens, Cynthia Schultz, en de koning van de businessboeken, Jos Burgers, en vroegen hen het hemd van het lijf.
"Op sommige onderwerpen wordt zo gretig gereageerd, dat je gewoon voelt dat er vraag naar is.​"
Jos Burgers
Neem een kijkje in de keuken, bij ons, bij onze klanten en bij andere auteurs en uitgevers. In dit boek laten we de eerlijke cijfers zien, delen we de tricks of the trade, ontkrachten we de mythes rondom de bestsellerlijsten en geven we je de gouden formule om van jouw boek een bestseller te maken.

Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit hebben samen meer dan 25 jaar ervaring in het boekenvak. Ze gaven in totaal 9 boeken uit, waar meer dan 15.000 exemplaren van over de toonbank gingen. 

Koop nu
of bekijk inkijkexemplaar
Foto van Charlotte Meindersma, auteur van Het Bestsellerboek

Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte's Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.

Hanneke is schrijfcoach, redacteur, ontwerper en marketeer. Vanuit haar bedrijf Tangram Studio heeft ze al vele ondernemers geholpen om hun boek succesvol uit te geven.

Foto van Hanneke de Wit, auteur van Het Bestsellerboek

In de media

Artikel

“Hoeveel kun je zeggen over het schrijven van een bestseller? Heel wat, blijkt.“

Podcast

Luister hier naar de podcast van Advertising Heroes over Het Bestsellerboek

Artikel

“Voor wie altijd al bestsellerauteur had willen worden, dit boek vertelt je hoe dat moet“

Artikel

“Dit boek leert je hoe je een bestseller uitgeeft (en werd zelf ook een bestseller)”

Videopodcast

Kijk hier de videopodcast van Jelle Drijver over Het Bestsellerboek.

Podcast

Luister hier naar de podcast Eveline in Boekenland over Het Bestsellerboek

Artikel

Lib the mag schreef over Het Bestsellerboek. Lees het artikel via de link hier.

Podcast

Luister hier naar de podcast van Erno Hannink over Het Bestsellerboek

Artikel

“Verder leest dit boek als een trein, heb ik zelfs (in een businessboek!) een paar keer hardop gelachen en is het geschreven in gewonemensentaal.”

Artikel

“Het is een lekker handzaam en overzichtelijk vormgegeven boek bomvol praktische tips.”

Veel gestelde vragen

Hoe schrijf je een bestseller?

Bij een bestseller is het belangrijk dat deze fijn leest, een goede stijl heeft, met een overzichtelijke structuur. Wil je een businessboek of zakelijk boek schrijven en daar een bestseller van maken? Zorg dan dat je vragen van je doelgroep beantwoordt.

Wanneer is een boek een bestseller?

Dat is nu precies een van de vragen die wij ook hadden. We hebben het uitgezocht en je leest het in hoofdstuk 1 van Het Bestsellerboek. Gaat het om de aantallen, ongeacht je doelgroep? Of gaat het om meer relatief succes van het boek, binnen jouw branche?

Hoeveel boeken moet je verkopen voor een bestseller?

Hoeveel boeken je moet verkopen voor een bestseller, hangt af van je definitie van een bestseller. Bij Managementboek.nl krijgt je boek het label bestseller als je daar 1000 stuks hebt verkocht, maar je staat al met een lager aantal op nummer 1. Voor de jaarlijkse Bestseller Top 100 van CPNB moet je minimaal 23.000 stuks in een kalenderjaar hebben verkocht om onderaan de lijst te bungelen.

Hoe maak ik van mijn businessboek een succes?

Van je businessboek een succes maken, begint al voor het schrijven van je boek. Kies een onderwerp dat past bij je doel en je doelgroep. Als je een ondernemer bent, wil je vooral dat je boek aansluit bij je bedrijf. De klanten van jouw onderneming, zijn namelijk ook de kopers en lezers van je businessboek. Zorg voor goede copywriting en soms een call-to-action. Zo verkoop je niet alleen veel boeken, maar maak je er ook een zakelijk succes van.

Hoe kan ik mijn boek promoten?

Boekpromotie is een vak apart. In Het Bestsellerboek hebben we er daarom een volledig hoofdstuk aan besteed én je kunt een marketingplan en PDF met contentideeën downloaden. De QR-codes daarvoor staan in het boek. Kort gezegd gaat het bij het promoten van je boek vooral om herhaling, het delen van inhoud en het verzamelen van recensies.

Ik wil een boek schrijven, hoe doe ik dat?

Wil je samenwerken met een uitgever? Wacht met schrijven en pitch eerst je idee. Samen met de uitgever en een redacteur schrijf je vervolgens je boek. Wil je zelf je boek schrijven en uitgeven? Zorg dan eerst voor een goede planning. Veel auteurs van zakelijke boeken of businessboeken plannen wekelijks een schrijfdag in.
Bestseller boek inschrijven

Volg hier het verhaal van idee tot boek

Hieronder zie je de belangrijkste vorderingen tot nu toe. Van idee tot en met schrijfproces. Wil je meer weten, meedenken en kans maken op een gratis boek als het af is? Schrijf je dan hier in.

2 februari 2022

Dat éne appje

Hanneke en Charlotte zijn wat aan het appen, zoals ze dat wel vaker doen. Over foute marketingtrucjes, misleiding en hoe sommige mensen hun boeken verkopen of zelfs zelf inkopen om hoger in de ranglijsten te komen. 

Tot Hanneke schrijft: “Wij gaan samen een boek schrijven. Over boeken als marketingtool.” 

Ze is nog niet klaar met tikken of Charlotte antwoordt: “Ik doe mee!!!”

2 februari 2022

3 februari 2022

Brainstormen

We spraken eigenlijk af dat we nog wel zouden bellen. Maar we bleven appen. 

Charlotte deed ‘s nachts nog wat onderzoek. Hanneke levert in de ochtend al een concept inhoudsopgave aan. Ze appen verder, brainstormen en tweaken wat. 

We gaan het echt doen!

En we willen transparantie, dus moeten we ook zelf transparant zijn. We besluiten zo veel mogelijk over het proces te gaan delen en al zo vroeg mogelijk. 

De eerste uitingen op social media worden gedeeld en we halen binnen twee uur al 20 inschrijvingen voor de nieuwsbrief binnen. Dat is onverwacht veel. 

3 februari 2022

4 februari 2022

Welke titel?

De eerste nieuwsbrief is de deur uit. Naar 43 mensen maar liefst en de inschrijvingen blijven binnenstromen. Voor ons doen nu al een groter succes dan ooit. 

Het werktempo van Charlotte (die geen kinderen heeft) ligt voor Hanneke wat hoog, maar Hanneke wil wel al graag aan de slag met de omslag!

Dus slaan we aan het brainstormen voor de titel. Elke keer weer een van de lastigste klussen van een boek. Maar wel een belangrijke!

4 februari 2022

9 februari 2022

Videogesprek

We besluiten een videomeeting te houden. Halverwege bedenken we dat het ook wel leuk is om deze op te nemen, zodat we fragmenten kunnen delen. We zouden tenslotte zou transparant mogelijk zijn. 

We bespreken onder meer de prijs van ons boek, maar daar zijn we nog niet uit.

9 februari 2022

15 februari 2022

100 inschrijvers

Er staan al 100 mensen op onze e-maillijst! Dat ging veel sneller dan bij de boeken van Charlotte. De tweede mail gaat daarom de deur uit. Over het belang en het bouwen van een e-maillijst. 

We delen het eerste videofragment in de mail.

15 februari 2022

22 februari 2022

Stilte

Het is een beetje stil. We hebben tenslotte ook gewoon nog klanten waar we voor moeten werken en dit boek staat nog niet zo lang op onze planning. Het moet dus even wachten. 

Inmiddels staan er meer dan 120 mensen op onze lijst en gaat mail nummer 3 de deur uit. 

Over ons schrijfproces, want Hanneke gaat weer schrijfdagen inplannen, terwijl Charlotte graag als een contentkanon in bursts schrijft. 

22 februari 2022

2 mei 2022

200 inschrijvers

We schrijven gestaag door, appen over de titel, een eerste schets voor de cover komt voorbij en word bestanden gaan over en weer. Wekelijks versturen we de nieuwsbrief en dit keer naar 200 personen! Een mooie mijlpaal. 

2 mei 2022

9 mei 2022

Akkoord offerte

We hebben een offerte opgevraagd voor het drukken van de boeken. 

We besluiten er 2000 te laten drukken en geven akkoord op de offerte, zodat het papier en de plek op de machines voor ons gereserveerd wordt bij de drukker. 

The point of nu return, want wat er ook gebeurt, dit bedrag moeten we betalen!

We kunnen nu niet anders meer dan van ons businessboek een succes maken. 

9 mei 2022

10 mei 2022

Cover!

Hanneke had al eens een schets gemaakt. Over een paar zaken waren we het zeker eens. Zelfs over de kleur, alhoewel we die allebei vreselijk vinden!

Maar ja, je weet: mensen tussen covers laten kiezen werkt gewoon heel goed! Dus dat doen wij ook en we bespraken dat er dan wel wat extra schetsen moesten komen. 

Wat schetste onze verbazing? We vonden zo’n nieuwe schets, in een totaal andere kleur, eigenlijk veel beter! Die kleur zou het echt nooit geworden zijn als we het gewoon besproken zouden hebben. 

Nou ja, konden we toch eerlijk de keuze voorleggen. Ook in de nieuwsbrief. Uitslag daarvan volgt. 

10 mei 2022

31 mei 2022

ISBN en Prijs

Tijd voor het serieuze werk!

ISBN werd aangevraagd en de gewone prijs en de actieprijs werden gemeld bij het Commissariaat voor de Media. Nu kunnen we niet meer terug als het om de prijs gaat. 

31 mei 2022

7 juni 2022

Voorverkoop gestart

Een week eerder hadden we de voorverkoop al open gezet voor onze nieuwsbrieflezers, maar nu ook voor alle anderen!

Let the games begin!

7 juni 2022

16 juni 2022

Naar de drukker!

Het boek is af!

We hebben 16(!) (bestseller)auteurs bereid gevonden ons boek te lezen en er al een recensie over te schrijven. 

Die staan dus ook al in het boek. 

16 juni 2022

Nummer 1

bij

Nummer 1

bij

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.