Summer School: Als je 10 minuten de aandacht had van bloggers….
Als ik 10 minuten de aandacht had van bloggers, wat zou ik ze dan willen vertellen? Een mooie en lastige vraag. In een blogpost heb ik tenslotte al geen 10 minuten de tijd. Nou ja, tenzij ik een longread zou schrijven, maar daar schijn je dan weer heel veel goede plaatjes bij te moeten hebben. 10 minuten. Ik ga mijn best doen.
Geen verschil tussen amateur en commercieel
Waar veel bloggers zich in lijken te vergissen, is het verschil tussen amateur bloggers en professionele of commerciële bloggers. Natuurlijk is er verschil, in de zin dat de professional er geld mee verdient, maar de meeste regels zijn hetzelfde.
Het auteursrecht geldt voor zowel een amateur blogger als voor een professionele blogger. Beiden mogen geen foto’s of teksten van andere sites over nemen zonder toestemming, tenzij het een citaat is. Beiden mogen geen foto’s van social media, zoals pinterest, wehartit of tumblr plukken om in een blog te gebruiken. De regels voor vrijheid van meningsuiting gelden voor alle bloggers, al zal een artikel op een blog met veel bezoekers meer impact hebben dan op dat van een amateur blogger. De regels rondom reclame, zoals van de Reclamecode Social Media, gelden voor elke blogger die wel eens een product gratis heeft gekregen of betaald heeft gekregen voor een blogpost. Ook kleine blogs moeten zich aan de cookiewet houden. Dat wordt dus uitkijken met Google Analytics als je geen pop-up wilt gaan gebruiken. Piwik is dan een beter idee (ik ben ook bezig met overstappen).
LawStories in je mailbox?
Wees origineel
Origineel zijn is voor jou leuker, is voor alle andere bloggers leuker en is voor de lezers ook leuker. Het is een win-win-win situatie. Natuurlijk schrijf je gewoon over een onderwerp als dat nu interssant of populair is, ondanks dat anderen er ook over schrijven. Maar zorg alsjeblieft voor je eigen beelden en teksten. Blijf voldoende weg van wat er al is.
Je maakt het op die manier voor jezelf ook makkelijker. Hoe meer je eigen teksten schrijft en eigen beelden maakt, hoe minder problemen je kunt hebben met auteursrecht.
Bovendien kun je dan ook niet meer uitgemaakt worden voor copycat. Een copycat kan soms namelijk prima aan de juridische regels voldoen, maar toch veel ergernis veroorzaken door de grote gelijkenissen.
Ofwel: respecteer elkaars werk.
Copyright notice
Sommige bloggers vinden het prima als er wat teksten of beelden worden overgenomen. Zolang dat een citaat is, met naamsvermelding, mag dat natuurlijk ook. Maar de grens van een citaat bepalen kan lastig zijn. Je zou er daarom voor kunnen kiezen een copyright notice op je site te plaatsen. Geef je beelden of teksten eventueel een creative commons licentie mee. Of geef aan hoeveel tekst of beeld er overgenomen mag worden, zonder dat ze er contact over op hoeven te nemen. Natuurlijk wil je in ruil daarvoor wel naamsvermelding en een link terug.
Wees eerlijk
Er is niks mis met eerlijk zijn. Als je eerlijk bent, heb je meteen een hoop minder moeite om te voldoen aan bijvoorbeeld de reclamecode social media. Heel veel regels gaan namelijk eigenlijk uit van eerlijkheid, maar dat is een lastig criterium. Daarom zijn de regels objectiever opgesteld.
Eerlijk wil ook zeggen dat je bedrijfsgegevens op je site moet plaatsen, als je inmiddels commercieel aan het bloggen bent geslagen. KvK nummer, contactgegevens, vestigingsadres etc.
Eerlijk je mening uiten mag uiteraard! Probeer van je mening niet alleen een stelling te maken, maar je stelling ook uit te leggen en te onderbouwen.
Daarnaast is het verstandig (niet strikt noodzakelijk) om te melden wanneer je reacties zult verwijderen.
Als mijn 10 minuten op zijn
Als mijn tien minuten op zijn, zou ik de bloggers vertellen dat ze over nog veel meer onderwerpen zouden moeten lezen op mijn blog. Dat ik de belangrijkste blogs al voor ze op een rij heb gezet en dat ze deze hieronder kunnen vinden: