Bloggen met Curated Content

Curated content is als een verzamelwerk. Mooie content die je vindt op Pinterest, Facebook, bij andere bloggers, op leuke websites of bij webwinkels. Je plukt ze er vandaan, stopt ze in een eigen blog of artikel, schrijft er twee zinnen bij en klaar is kees. Toch?

Bloggen met Curated Content

© BeeldigBeeld / living4media / People Pictures

Auteursrecht en Merkrecht

Ik denk wel eens dat ik overal over geblogd heb, maar dat is natuurlijk helemaal niet waar. Curated content is daar een voorbeeld van. Ik heb wel eens wat verteld over auteursrecht, citaatrecht, social media, merkenrecht, maar ja, plak dat maar eens aan elkaar om te weten hoe dat werkt in het geval van curated content.
Vanwege het auteursrecht mag de maker in beginsel beslissen wat er met het werk gaat gebeuren. Of het op internet mag verschijnen en op welke pagina’s dan. Of het nagemaakt mag worden of bewerkt mag worden. Zonder toestemming van de maker, mag je dus eigenlijk niets. Tenzij je een beroep kunt doen op het citaatrecht.

Waarover je wél mag bloggen

Nou kan ik wel weer uit gaan leggen wat er niet mag en waar je op moet letten, maar veel nuttiger is om te weten wat wel mag.
Alle content waar je toestemming voor hebt gekregen om te herpubliceren en te gebruiken. Spreek wel goed af of je ook wat aan het werk mag veranderen en zorg voor naamsvermelding.
Je mag ook alle content gebruiken waarvoor iemand vooraf een licentie heeft gegeven. Sommige bloggers geven in een disclaimer aan wat je over mag nemen en anderen maken gebruik van creative commons. Zorg wel dat je bewijs bewaart van de licentie in combinatie met de content, zodat je niet in de problemen kunt raken als iemand de licentie later wijzigt.
Stockfotografie en stock content die je soms gratis of voor weinig geld kunt downloaden. Wil je exclusiever beeld, betaal je daar uiteraard ook meer voor. Lees de licenties goed, zodat je de juiste kiest.
Over merken mag je bloggen wanneer je deze bespreekt of parodieert. Maar let op dat je het niet gebruikt puur als aantrekkingskracht voor meer bezoekers.
En uiteraard mag je content gebruiken wanneer het een citaat is, bijvoorbeeld omdat je een boek of film bespreekt of producten reviewt. In veel gevallen zijn tweets zo kort dat je ze in hun geheel als citaat kunt gebruiken. Foto’s kun je ook in hun geheel gebruiken, zolang je maar niet meerdere foto’s uit een serie gebruikt. Denk wederom aan naamsvermelding, dat is erg belangrijk.
Bovendien kunnen tweets soms zo kort en algemeen zijn dat er niet eens auteursrecht op rust, maar dat het bijzonder wordt door de persoon die het gezegd heeft of omdat het een bijzondere reactie is op een bepaalde gebeurtenis. Dat laatste maakt nog niet dat er auteursrecht op een tweet rust. Soms kun je dus zelfs tweets gebruiken, zonder dat je ze als citaat inzet.
Embedden lijkt inmiddels ook te mogen. Zolang de content maar rechtmatig openbaar gemaakt was, vrij toegankelijk is en niet uit illegale bron komt.

De Don’ts

Voor wie toch verder heeft gelezen en wat meer wil weten over de grenzen, nog een paar laatste tips.
Vergeet nooit en te nimmer aan naamsvermelding te doen. Dit is in alle gevallen een recht van de maker. Zelfs als je een (betaalde) licentie hebt. Slechts in enkele gevallen geeft een maker aan niet te zullen handhaven.
Haal geen content van social media af. Ook op die content rust auteursrecht. De voorwaarden van social media zijn vaak zo ingericht dat beeld dat rechtmatig op social media is geplaatst, binnen dat medium mag blijven circuleren, maar zegt niets over het gebruik, kopiëren en wijzigen ervan door derden en buiten social media.

Afgelopen dinsdag gaf ik bij G+J Uitgevers in Amsterdam een presentatie over Curated Content.
Hieronder kun je de slides daarvan bekijken.

Speak Your Mind

*