• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Social Code: YouTube – over duidelijke reclame op YouTube

21 november 2017 door Charlotte

Heb je het al meegekregen van de Social Code: YouTube? Het zijn nieuwe regels waar je als YouTuber vrijwillig aan deel kunt nemen, om reclame nog duidelijker te maken. Voldoe je aan deze regels, dan voldoe je automatisch aan de Reclamecode Social Media. Handig toch?


Dit zegt de Social Code over zichzelf



Ook meedoen? Aanmelden kan via desocialcode.nl

Zorg dan wel dat je in de eerstvolgende video vermeld dat je meedoet aan de Social Code: YouTube en natuurlijk moet je vanaf dat moment de regels precies naleven.

Meer over de Social Code: YouTube

Wil je meer lezen over de nieuwe Social Code: YouTube? Lees dan deze artikelen:

  • 4 nieuwe regels voor YouTubers
  • Frankwatching – Nieuw: 4 regels voor het vermelden van #spon op YouTube
  • Marketingfacts – Nieuwe regels voor YouTubers, de Social Code
€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers

Reclame in Cijfers

Veel klachten over reclame op social media worden er niet ingediend. In 2015 waren het er 6, in 2016 maar 2. Terwijl een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie in vijf minuten gebeurd is.

Überhaupt ging maar 2% van de klachten over reclame op social media. 37% van alle klachten gaat over oneerlijke reclame en maar 2% over de herkenbaarheid van reclame.

Klachten onder video’s, onder Instagram posts en onder andere social media updates zijn er genoeg. Mensen trekken in twijfel dat iets niet gesponsord is, verdenken influencers ervan dat een post soms toch wel gesponsord is of zijn juist boos over het aantal gesponsorde posts. Toch wordt er niet echt geklaagd bij de Reclame Code Commissie. Misschien is het daarom wel dat er ook weinig verandering te bespeuren valt en initiatieven als deze nodig zijn.


Wil je meer weten over de regels voor influencers, bloggers, vloggers en content creators? Lees dan Wetboek voor Bloggers.


€ 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Categorie: Marketing, Publicatierecht Tags: influencers, reclame, social media, video, YouTube

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.