Social Code: YouTube – over duidelijke reclame op YouTube
Heb je het al meegekregen van de Social Code: YouTube? Het zijn nieuwe regels waar je als YouTuber vrijwillig aan deel kunt nemen, om reclame nog duidelijker te maken. Voldoe je aan deze regels, dan voldoe je automatisch aan de Reclamecode Social Media. Handig toch?
Dit zegt de Social Code over zichzelf
Ook meedoen? Aanmelden kan via desocialcode.nl
Zorg dan wel dat je in de eerstvolgende video vermeld dat je meedoet aan de Social Code: YouTube en natuurlijk moet je vanaf dat moment de regels precies naleven.
LawStories in je mailbox?
Meer over de Social Code: YouTube
Wil je meer lezen over de nieuwe Social Code: YouTube? Lees dan deze artikelen:
- 4 nieuwe regels voor YouTubers
- Frankwatching – Nieuw: 4 regels voor het vermelden van #spon op YouTube
- Marketingfacts – Nieuwe regels voor YouTubers, de Social Code
Reclame in Cijfers
Veel klachten over reclame op social media worden er niet ingediend. In 2015 waren het er 6, in 2016 maar 2. Terwijl een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie in vijf minuten gebeurd is.
Überhaupt ging maar 2% van de klachten over reclame op social media. 37% van alle klachten gaat over oneerlijke reclame en maar 2% over de herkenbaarheid van reclame.
Klachten onder video’s, onder Instagram posts en onder andere social media updates zijn er genoeg. Mensen trekken in twijfel dat iets niet gesponsord is, verdenken influencers ervan dat een post soms toch wel gesponsord is of zijn juist boos over het aantal gesponsorde posts. Toch wordt er niet echt geklaagd bij de Reclame Code Commissie. Misschien is het daarom wel dat er ook weinig verandering te bespeuren valt en initiatieven als deze nodig zijn.
Wil je meer weten over de regels voor influencers, bloggers, vloggers en content creators? Lees dan Wetboek voor Bloggers.