• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Re-grammen, ReTweeten en delen, waar ligt de grens?

20 november 2013 door Charlotte

Social Media gaat bij uitstek over delen. Het delen van content, teksten, foto’s, gebeurtenissen. Daar zijn twee problemen mee: het auteursrecht en privacy. In beide gevallen is de vraag of je de content wel mag delen.

Instagram

Instagram is een bijzonder sociaal medium. Je kunt er foto’s mee maken, bewerken en delen. Mensen kunnen dat liken door op een hartje te klikken en eventueel kan er commentaar gegeven worden. Instagram voorziet niet in de optie de foto’s ook te delen.
Dat lees je ook terug in de voorwaarden. Bij gebruik van Instagram geef je wel aan Instagram een licentie om het beeld te mogen verveelvoudigen en publiceren, maar dat moet ook haast wel, anders kunnen ze de foto’s niet op hun website en in de app laten zien. In de voorwaarden is echter niets opgenomen om er voor te zorgen dat beelden ook gedeeld mogen worden.
Regrammen, het downloaden van de foto of er een screenshot van maken en het vervolgens op je eigen instagram account weer uploaden, mag dus niet zonder toestemming van de maker van de foto.
Nieuw is om via Instagram wedstrijden te organiseren. Daarbij wordt soms gevraagd om een specifiek beeld te regrammen. Tsja, dat is natuurlijk wel duidelijk, dan is er toestemming gegeven en mag je regrammen. Vervelend dat ze ook nog vragen om naamsvermelding? Helemaal niet! Dat ben je eigenlijk zelfs verplicht. Het is tenslotte een verveelvoudiging van het werk, daar hoort naamsvermelding wel bij.

Twitter en Facebook

Twitter en Facebook zijn een ander verhaal. Zij voorzien in speciale knoppen om iets opnieuw te delen. De voorwaarden zijn ook zo geschreven dat derden jouw content mogen delen. Tenzij jij je account zo hebt ingericht of op slot gezet, dat anderen niet via de knoppen mogen delen. Content achter slot en grendel, ofwel ‘privé’, mag niet gedeeld worden, ookal is het heel eenvoudig om de knoppen te negeren en daar omheen te werken.
Is het een openbaar profiel en kun je de knop gebruiken om te delen? Dan is er toestemming gegeven om te delen. In alle andere gevallen zul je toestemming moeten vragen. Let er wel op dat je bij het delen ook hier weer voldoet aan naamsvermelding.

Lees ook:
– Hoe blijf ik anoniem op Facebook?
– Rust er Auteursrecht op Social Media Content?
– Auteursrecht: Fotografie en Social Media
– Gebruik van foto’s, geplaatst op social media, rechtmatig?

Categorie: Auteursrecht Tags: beeldrecht, copyright, Instagram, social media

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.