Publiceren in een Facebook groep is openbaar maken?

Een besloten of zelfs geheime Facebook groep, daar kan lang niet iedereen bij. Het is maar een select clubje dat wordt toegelaten, bijvoorbeeld na het beantwoorden van een aantal vragen. Toch kunnen deze groepen vol zitten met tientallen, honderden of zelfs duizenden gebruikers. Is er dan sprake van openbaar maken in de zin van het auteursrecht, wanneer je hier iets deelt?



Delen in besloten kring

Bij openbaar maken draait het erom dat een werk voor het publiek toegankelijk wordt gemaakt. Maar er is een ondergrens: de besloten kring.

Dit zijn bijvoorbeeld vrienden en familie of een groep mensen die je daaraan gelijk kunt stellen. Er moet daarom sprake zijn van een bepaalde persoonlijke band. Hoe groter en algemener de groep, hoe kleiner de kans dat er sprake is van een persoonlijke band.

De Facebook groep zal dus wel echt klein moeten zijn, waarbij er een bepaalde band tussen personen bestaat, zoals een kleine mastermind groep of misschien een studiegroepje, om te kunnen spreken van een besloten kring.

Openbaar maken

Het uitgangspunt is dat wanneer anderen de content kunnen zien (of ze dat nu doen of niet), bijvoorbeeld dus door het in een Facebook groep te plaatsen, er sprake is van openbaar maken.

Je komt dus niet onder het auteursrecht uit, door iets te delen in een Facebook groep. Het is juist het recht van een maker van een werk, om te mogen bepalen wie, wat, wanneer, hoe een werk openbaar gemaakt wordt.

Maar ik heb wel een oplossing!

Zó kun je toch content delen in een Facebook groep

Allereerst is natuurlijk de oplossing om aan de maker toestemming te vragen. Dat lost alles op. Maar die kun je niet altijd of niet snel genoeg bereiken en wat als het antwoord negatief is? Heb ik ook een oplossing voor:

Lees nog meer over het gebruiken van andermans werk op social media:

Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Thijs Visser says

    Hoi Charlotte,
    Begrijp ik nu goed dat ik bij het plaatsen op mijn openbare persoonlijke Fb pagina een linkje naar de desbetreffende pagina of de URL van de site voldoende (eventueel voorzien van een stukje inleidende tekst over de auteur) voldoende is om geen inbreuk op auteursrechten te maken.

    Ik neem soms letterlijk de url over en plaats deze op mijn Fb pagina, hetzelfde met een specifieke pagina uit dezelfde site, zie mijn voorbeeld hierbij over hersenletsel (mijn aandoening) op mijn fb pagina:

  2. Hallo Charlotte,
    Mag ik sportfotografie foto’s die ik op verschillende locaties zelf maak in een grote publieke FB-groep zetten? De namen noemen van de sporters? De foto’s zijn niet in opdracht gemaakt. Ik kan nergens bruikbare informatie vinden..

    Hoe zit het met reclame uitingen op de shirts bijv. van sporters, of reclame op auto’s ?
    Of moet ik de foto dan “hashtaggen” met de URL van de locatie, de sporter, de bedrijven van de reclame uitingen? …….

Speak Your Mind

*