Nuttige Algemene Voorwaarden voor Webwinkels
Algemene voorwaarden. Als er iets is dat de meeste webwinkeliers graag lang uitstellen is het dat wel. Rotklus. Want tsja, ook als je gratis voorwaarden ergens vandaan plukt, wil je ze toch doorlezen om te begrijpen wat er bestaat. Aan voorwaarden die je zelf niet begrijpt, of erger, het er niet mee eens bent, heb je natuurlijk niets. Maar dan is het nog zaak de algemene voorwaarden goed te gebruiken. Anders zijn ze eigenlijk nutteloos.
Algemene voorwaarden worden vaak niet goed ter hand gesteld, waardoor ze nooit geldig zijn geweest. Dat is niet alleen zo bij kleine en startende webwinkels en webshops, maar ook bij grote, bekende webwinkels met keurmerken. Zonde! Is dit nieuw? Nee, maar juristen, ACM en consumentenbelangengroepen letten er steeds beter op. Daarmee wordt de kans op problemen veel groter. Bovendien zegt de ACM strenger te zullen optreden in 2014. Hoe moet het dan wel?
Ter hand stellen
Algemene voorwaarden moeten zogenaamd tijdig ter hand gesteld worden. Zijn de algemene voorwaarden niet, niet tijdig of niet juist ter hand gesteld? Dan zijn ze niet geldig. (In juristen taal: de algemene voorwaarden kunnen vernietigd worden en die vernietiging heeft terugwerkende kracht.)
Ter hand stellen is eigenlijk niets meer dan overhandigen. In de digitale wereld mag dat ook op een digitale manier. Allereerst moeten ze op tijd ter hand gesteld worden. Dat wil zeggen, nog voor de koop definitief is. Bijvoorbeeld door het bekende linkje met aanvinkhokje in het bestelproces. Ook moeten algemeen voorwaarden normaal leesbaar zijn. Voldoende contrast, letter groot genoeg etc. Daarnaast moeten ze op een juiste manier ter hand gesteld worden. Dat kan door een directe link en er voor te zorgen dat de voorwaarden gedownload en door de consument opgeslagen kunnen worden (als PDF).
LawStories in je mailbox?
Tijdig ter hand stellen
Je kunt op verschillende momenten de algemene voorwaarden ter hand stellen. Het is prima om ze op je website te hebben staan, dan zijn ze altijd beschikbaar. Dan zijn ze ook altijd tijdig ter hand gesteld, toch? Zo eenvoudig werkt het helaas niet.
Waar het om gaat is dat de algemene voorwaarden onderdeel moeten worden van de overeenkomst. Net zoals je met een klant afspraken maakt over het product, de prijs die zij er voor betalen en wanneer product geleverd zal worden. Zo spreek je ook af dat je algemene voorwaarden hanteert die de consument zal moeten accepteren. Het is daarom belangrijk om de algemene voorwaarden tijdens het bestelproces aan de consument aan te bieden. Net zoals je ook op enig moment zult moeten herhalen welke producten er voor welk bedrag gekocht gaan worden. Zolang je de voorwaarden maar aanbiedt vóór de consument op de koop of betaalknop heeft geklikt, zit je wel goed. Bijvoorbeeld in het winkelmandje, vlak voor gegevens ingevoerd moeten worden of in de overzichtspagina vlak voor de bestelling definitief is.
Normaal leesbaar
Normaal leesbaar kun je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren. Ga hierbij vooral uit van mensen met een gemiddeld zichtvermogen die geen zeer sterke bril of lenzen nodig hebben voor een gemiddelde tekst. Welke computer, tablet, smartphone en browser de consument ook gebruikt, de algemene voorwaarden moeten leesbaar zijn. Algemene voorwaarden in een flashanimatie zijn dus niet zo’n succes. Überhaupt is een filmpje niet handig, aangezien niet iedereen even snel leest. Letters moeten ook groot en contrastrijk genoeg zijn. Het wil ook zeggen dat ze normaal vindbaar moeten zijn. De algemene voorwaarden mogen geen vreemde naam hebben of ergens verstopt staan.
Algemene voorwaarden als link en te downloaden als pdf
Consumenten moeten de mogelijkheid hebben de algemene voorwaarden te lezen voor ze er mee akkoord gaan. De voorwaarden zelf in de overzichtspagina plakken is niet ideaal en neemt te veel ruimte in beslag. Je mag daarom een link naar de voorwaarden plaatsen. Zolang de link maar duidelijk is, zodat mensen weten dat ze er op kunnen klikken en daardoor bij de algemene voorwaarden terechtkomen. Kortom: het moet duidelijk zijn dat het een klinkbare link is, door bijvoorbeeld de andere kleur en een lijn eronder, maar een knop ervan maken mag uiteraard ook. Bovendien moet duidelijk zijn dat de link of knop leidt naar de algemene voorwaarden. Daar moet de consument de algemene voorwaarden kunnen lezen. De algemene voorwaarden moeten echter ook eenvoudig digitaal opgeslagen kunnen worden. Bij voorkeur als een bestand dat voor iedereen te lezen is. Meest gebruikelijk is als PDF. Daar zou je eigenlijk bij moeten melden dat daar een Adobe reader voor nodig is en waar deze gedownload kan worden, maar als je dat niet doet zal dat geen groot probleem opleveren.
Gevolgen niet juist ter hand stellen
Je hebt de algemene voorwaarden uiteraard zorgvuldig samengesteld of samen laten stellen. Je hebt daar regels in opgenomen over hoe je bepaalde zaken wilt regelen, mocht dat nodig zijn omdat er iets is misgegaan. Je wilt dus een beroep kunnen doen op deze algemene voorwaarden.
Stel je de algemene voorwaarden niet op de juiste manier ter hand, dan zijn ze niet van toepassing op de koop en kun je geen beroep meer doen op de algemene voorwaarden, wanneer dat nodig is. Veel consumenten zullen zich laten overbluffen door jou, als webwinkelier. Vergeet echter niet dat consumenten steeds mondiger worden en steeds beter op de hoogte zijn van hun rechten. Dat betekent dat jij ook zorgvuldiger zult moeten zijn in het toepassen van deze wet- en regelgeving.
Lees ook:
– Algemene voorwaarden: nodig of overbodig?
– Algemene voorwaarden: wat zijn het en hoe schrijf je ze?
– Valkuilen bij algemene voorwaarden webwinkelrecht
– Wijzig je webshop vanwege nieuwe consumentenregels
– Herroepingsrecht – de nieuwe regels