Consumentenrecht na de Vrijmarkt

Het was een mooie dag gisteren. Een groter feest dan normaal, maar dat ging zeker niet ten koste van alle vrijmarkten. Op zo’n vrijmarkt kun je natuurlijk veel spelletjes spelen en luisteren naar muziek of kijken naar dans, maar het is vooral ook een grote rommelmarkt. Met name particulieren verkopen er hun (tweedehands) waar. Commerciële verkopers hebben meestal een vergunning nodig. Maar hoe zit het nou als de verkoper zei dat radio nog prima werkte en bij thuiskomst blijkt dat helemaal niet zo te zijn.

consumentenrecht en de vrijmarkt

Particulier of commerciële verkoper

Een groot verschil is of je te maken hebt met een particulier of met een winkelier / een professionele verkoper. Het is eigenlijk net als op marktplaats. Meestal koop je daar van een particulier, maar tegenwoordig vind je daar ook professionele verkopers met een aanbieding of advertentie. Via welk kanaal je koopt doet er niet toe. Van wie je koopt wel.

De professionele verkoper moet zich aan vele regels houden en een webwinkel zelfs aan nog meer regels. Een particuliere verkoper heeft veel minder verplichtingen. Koop je van een particulier heb jij als koper ook minder rechten.

Conformiteit

Als je iets koopt in een winkel moet dat product wel aan de verwachtingen voldoen. Dat wil zeggen de verwachtingen die gewekt worden door de verkoper, de productomschrijving of verpakking van het product. Gaat het product eerder stuk dan je had mogen verwachten, blijkt het van ander materiaal te zijn dan verwacht of missen er geadverteerde functionaliteit, dan kun je met het product terug naar de winkel en moeten zij het voor je oplossen. Of dat nu is dat ze het product laten repareren, omruilen voor de juiste versie of je geld teruggeven. Dat zijn ze zo bij wet verplicht. Daarom noemen sommige mensen dit ook wel eens ‘wettelijke garantie’.

Een particulier heeft deze verplichtingen niet. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een particulier opeens mag liegen over het product. Dat is onrechtmatig. Blijkt die camera niet te werken, terwijl de verkoper zei dat het als een zonnetje liep? Je zou dan mogen eisen dat de verkoper de camera terugneemt en jij je geld terugkrijgt. Paar problemen waarschijnlijk: je kent de verkoper helemaal niet, dus je kunt hem/haar lastig terugvinden (daarom moeten webwinkeliers ook altijd een KvK nummer op de website hebben staan) en als je de verkoper al hebt kunnen vinden is het nog maar de vraag of je al die moeite wilt doen voor een paar euro. Dat is misschien wel het risico dat je loopt bij een particuliere verkoper en ook een van de redenen waarom zij het voor minder kunnen verkopen.

Op een rommelmarkt of vrijmarkt kun je niet altijd goed zien of je met een particulier of professional te maken hebt. De professional, zeker als het een eenmanszaak is, kan tenslotte ook als particulier zijn/haar waar aan het verkopen zijn op dat moment.

Stenen winkel of Webwinkel

Via welk kanaal de professional verkoopt doet er voor de conformiteit niet toe. Maar webwinkels moeten aan meer regels voldoen dan een gewone winkel. Sommige ondernemers verkopen zowel vanuit hun gewone/stenen winkel als vanuit hun webwinkel. Via welk kanaal deze professionele verkoper verkoopt doet er namelijk wel toe. Iets dat je online koopt heb je tenslotte nog niet in het echt kunnen zien en keuren. Daarom krijg je als consument bepaalde rechten.

Koop je iets online, mag je meestal het product binnen 7 dagen (vanaf 2014 is dit 14 dagen) na ontvangst retour sturen. De kosten van het retourneren kunnen voor jouw rekening komen, maar al het overige betaalde zul je terug moeten krijgen. Daar hoef je geen reden voor op te geven en je hoeft ook geen genoegen te nemen met een tegoedbon of iets dergelijks.

In een gewone/stenen winkel is dat anders. Je hebt al kunnen zien in welke staat het product is en of de kleur inderdaad is zoals je hoopte etcetera. Je hebt geen recht op het retourneren van het product. Veel winkels bieden dit echter wel als service. Dan moet je vaak wel aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals teruggeven in de originele verpakken, met aangehecht prijskaartje en binnen een bepaalde periode. Je krijgt ook niet altijd je geld terug, maar bijvoorbeeld een beperkt geldige tegoedbon of je moet het product meteen al tegen een ander product ruilen.

 21,05

Koop: Wetboek voor Webwinkels


Lees ook:
Wanneer regels klantenservice worden
Veel webwinkels voldoen niet aan de regels
De offline webwinkel

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.