Je kent het wel. Wakker worden met het gevoel dat je nauwelijks hebt geslapen terwijl de klok toch echt beweert dat je 8 uur geleden in slaap bent gevallen en je dus keurig aan de aanbevolen tijd voor rust hebt voldaan. Omdat je bed al bijna als antiek kan worden bestempeld, bedenk je dat deze wellicht aan vervanging toe is. Een nieuw bed zal bijdragen aan een betere nachtrust en je helpen om ’s ochtends op te staan als een verbeterde versie van jezelf. En wie wil dat nou niet? Wij gingen dus op zoek naar dat droombed.
Een pretpakket bed
Veel moeite hoefden we niet te doen. De folders met pakketaanbiedingen bezaaiden onze deurmat alsof het klimaatprobleem slechts een fabel is. Omdat je door de bomen het bos niet ziet kozen we, net als menig ander consument, voor een pakket. Je weet wel: bodem, matras, topmatras, ombouw en poten voor één prijs. Maar wat als één van de tot het pakket behorende onderdelen kapot gaat? We hadden een pakketprijs betaald en zonder dat ene onderdeel is het bed niet meer compleet en dus geen pakket meer. Dan mag de hele boel terug toch?
Consumentenrecht en Conformiteit
Het consumentenrecht regelt de rechten van natuurlijke personen die iets kopen bij een professionele verkoper en niet handelen in uitoefening van hun beroep of bedrijf. Als jij een bed koopt en niet handelt in de uitvoering van je beroep of bedrijf, dan ben jij een consument. Consumenten hebben recht op een deugdelijk product. Een die voldoet aan de redelijke verwachtingen die je van het product mag hebben. Het bed moet conform de overeenkomst en verwachtingen zijn: de conformiteitseis. Als een deel van het bed, zoals het matras of de bodem kapot gaat, dan voldoet het niet aan de overeenkomst. Het bed is dan non-conform. Je mocht namelijk verwachten dat je in ieder geval goed zou kunnen slapen in jouw nieuwe bed en dat er niet binnen drie maanden een kuil in het matras zou ontstaan.
Herstel of vervanging
De winkel moet het kapotte product herstellen of vervangen. We klaagden bij de winkel en die bood aan het matras te vervangen. We moesten hiermee akkoord gaan. Als consument moet je namelijk de verkoper de kans geven om het product te herstellen of te vervangen mits dat redelijkerwijs mogelijk is. Helaas ging het nog eens drie maanden later opnieuw mis. Er was weer een kuil in het matras ontstaan, terwijl wij toch echt niet te zwaar zijn voor het door ons gekochte matras. De winkel bood weer aan het matras te vervangen. Mag dit? Ja dat mag! Er wordt van een consument verwacht dat je een aantal keer duldt dat het aangeschafte product wordt vervangen of hersteld. Tot onze grote frustratie gaat het onlangs vervangen matras, dit keer nog eerder dan de vorige keren, weer kapot. Ons geduld was op en we zeiden tegen de verkoper dat ze alles mochten komen ophalen. We kopen wel een bed bij de concurrent!
Pakket geleverd, pakket retour?
Zo gezegd, zo gedaan toch? Think again! Hoewel je als consument een pakketprijs krijgt aangeboden en het hierdoor lijkt alsof je ‘één’ product koopt, bestaat het in het geval van een bed wel degelijk uit losse onderdelen. De vraag of je het bed als een geheel moet zien of als de losse onderdelen hangt af van de koopovereenkomst. Staat daar dat je de losse onderdelen gekocht hebt, met elk een eigen prijs en misschien een korting voor het totaal of staat er alleen een prijs voor het geheel op factuur?
De onderdelen kunnen ‘los’ van elkaar bestaan en dus ook makkelijk vervangen worden. Een matras, bodem of topmatras is eenvoudig los te kopen. In bovenstaand voorbeeld, waar apart is betaald voor het matras, kun je alleen het matras retourneren. Dit is anders wanneer een onderdeel onlosmakelijk aan een ander deel van het product verbonden is. Zoals bij een boxspring, waar je geen losse ombouw en losse lattenbodem hebt, maar alles in een geheel zit. Scheurt de stof van de boxspring, mag het hele onderstel terug.
Een ander voorbeeld zijn de speakers die in een televisie zijn bevestigd. Wanneer deze niet werken en ze kunnen niet vervangen of hersteld worden, dan kun je de gehele televisie retourneren en moet er een nieuwe televisie aangeboden worden of moet je je geld terugkrijgen.
Maar hoe zit het met de rest van het bed als ik het matras retour geef? De rest van de overeenkomst blijft gewoon in stand. Je houdt dus garantie op de andere onderdelen zoals de bodem, de ombouw en het topmatras. Dat wordt shoppen bij een andere beddenwinkel voor een nieuw, passend, matras.
An offer you can’t refuse?
Natuurlijk zijn er goede aanbiedingen maar ga niet klakkeloos in op pakketaanbiedingen en kijk zelf goed naar wat losse onderdelen kosten. Indien een onderdeel in een pakketaanbieding voor een lage prijs wordt genoteerd moet je soms veel geld bijleggen om ergens anders een soortgelijk onderdeel te kopen als het onderdeel non-conform blijkt te zijn. Je krijgt bij een retour namelijk de prijs terug die je ervoor hebt betaald, en in sommige pakketten is die prijs erg laag.
Dus beste verkopers van die ene beddenwinkel: ik hoop dat het matras dit keer aan mijn redelijke verwachtingen voldoet en anders kunnen jullie ter voorbereiding alvast lezen hoe het zit.
Juridisch advies nodig? Neem contact op!