Auteursrecht: Is een Instagram Theme gebruiken een goed idee?
Instragram is serious business. Je kunt als ondernemer eigenlijk niet meer zonder. Zelfs niet in de B2B sectoren. Met veel volgers op Instagram kun je de omzet van je webwinkel verhogen en zorgen voor meer bezoekers van je blog of YouTubekanaal. Je krijgt de meeste volgers door mooie foto’s en een professionele, homogene feed. Dat wil zeggen dat je alle foto’s op dezelfde manier bewerkt zodat je feed een eenheid vormt. Dat lijkt misschien op papier super simpel, maar hoe doe je dat? Bovendien: wat als iedereen dezelfde truc gaat gebruiken?
Creëer eenheid in je Instafeed
Eenheid en herkenbaarheid voor je Instagram feed is belangrijk. Zorg voor een eigen stijl! Maar hoe doe je dat?
Je creëert een ‘slick feed’ of een homogene Instagram feed door ervoor te zorgen dat je feed eruit ziet als één geheel. Als je het meteen al goed doet, zorg je voor steeds dezelfde soort foto’s of je zorgt bijvoorbeeld voor een bepaald ritme door foto’s met quotes af te wisselen. Maar laten we wel wezen, niet iedereen kan dat from scratch. Een beetje hulp is dus fijn én kan de manier zijn om je feed te perfectioneren. De meest effectieve manier om eenheid binnen je feed te creëren, is door al je foto’s op dezelfde manier te bewerken. Je kunt je foto’s natuurlijk in Instagram bewerken met filters en door het aanpassen van bijvoorbeeld het contrast van een foto of je kunt het mobiel bewerken met andere apps. Weet je zelf toch niet goed hoe je een consistente feed maakt? Dan kan een zogenaamd Instagram Theme uitkomst bieden. Dit is in feite een opsomming van instellingen die je toe kunt passen op al je foto’s om een bepaalde look and feel te creëren. Op Pinterest kun je talloze Instagram Themes vinden met voorbeeldfoto’s zodat je gemakkelijk jouw stijl kan kiezen en toepassen. Klinkt simpel en effectief, maar aan het gebruik van zo’n Instagram Theme zitten ook een aantal nadelen.
LawStories in je mailbox?
Auteursrecht op een Instagram Theme?
Algemene stijlen zijn niet auteursrechtelijk beschermd, daarvoor is het niet concreet genoeg. Op een huisstijl kan wel auteursrecht rusten, indien deze huisstijl een concrete en creatieve combinatie is van een combinatie van een aantal keuzes, zoals kleurgebruik, lettertype, lay-out etc. Een huisstijl mag niet één op één worden overgenomen en ook niet te veel op een andere huisstijl lijken, anders is er sprake van auteursrechtinbreuk. Een Instagram Theme lijkt in veel opzichten op een huisstijl. Er wordt immers een combinatie van keuzes gemaakt wat betreft de instellingen van de fotobewerking om een kenmerkende look and feel van de feed te bereiken. Toch is het moeilijk om een bestaand Instagram Theme, dat je van Pinterest hebt geplukt, te beschermen. Het draagt namelijk niet de stempel van de maker (jij neemt namelijk slechts de instellingen over) en het wordt al snel te banaal of te triviaal. Je hebt geen eigen creatieve keuzes gemaakt. Net zoals er geen auteursrecht rust op een lijst met ingrediënten van een recept. Daarvan is alleen de creatieve omschrijving beschermd. Je kunt iemand dus moeilijk verbieden om hetzelfde Instagram Theme te gebruiken aangezien het in feite een recept is voor een bepaald uiterlijk van je feed. Wil je origineel blijven, dan is het beter om toch maar eindeloos te klooien totdat je je eigen instellingen hebt geperfectioneerd. En dan is de aller beste manier om je Instagram feed te beschermen: Je instellingen geheim houden!
Past die perfectie wel bij je?
Zoals je aan de Charlotte’s Law Instagram feed kunt zien, hanteert Charlotte niet een consistente stijl. Nou ja, nu ze de blogposts is gaan delen zit er wel meer ritme in, in de verhouding 1 blogpost : 2 gewone foto’s. Een standaard kleurenpalet en instellingen wordt niet gebruikt.
Of je nu zelf je eigen Instagram Theme samenstelt, of dat je een geprepareerd thema gebruikt, je doet er slim aan om je te bedenken of zo’n homogene feed wel bij je past. Heb je een webshop in kinderkleding, dan is een dromerige pastelgekleurde tijdlijn wellicht erg geslaagd. Ben je een freelance jurist, accountant of schrijver, dan levert zo’n afstandelijke, homogene feed misschien niet zoveel op en is het mogelijk beter om de mens achter het account te laten zien. Gewoon de echte kleuren gebruiken en fotograferen wat je echt ziet. Zorg dan juist voor afwisseling en een kijkje in je echte leven, dat is immers niet altijd het zelfde en net zo min perfect!
Nog even over auteursrecht
Simpelweg omdat we het vaak fout zien gaan: maak je eigen foto’s! Regrammen mag niet zonder toestemming. Foto’s van Google plukken om ze te publiceren op Instagram, is over het algemeen ook een auteursrechtinbreuk. Bovendien: erg authentiek is het niet.
Lees meer over Instagram:
Tip: Lees de blogpost van Manon Toma over het inplannen van Instagram posts