ACM verlaagt boetes naar draagkracht webwinkels

In het najaar van 2016 deelde de ACM aan meerdere webwinkels boetes uit. Ook aan voormalig eigenaars, individuen dus, van webwinkels die inmiddels van iemand anders zijn. De ACM kan natuurlijk niet ruiken wat de financiële situatie is van een (voormalig) eigenaar van een webwinkel of wat de omzet van een webwinkel is. Een boete moet voldoende afschrikken, maar het is niet de bedoeling dat een webwinkel of een persoon daardoor faillissement moet aanvragen. Na bezwaar heeft de ACM daarom de boetes voor twee webwinkels verlaagd.

ACM verlaagt boetes voor 2 webwinkels

ACM controleerde modewinkels op retourbeleid

De ACM heeft modewinkels gecontroleerd op het naleven van de retourregels. Ze kregen namelijk via Consuwijzer daar veel klachten over en ook uit onderzoek van Consumentenbond bleek dat veel modewebwinkels zich niet goed aan de regels hielden. Op basis van de Twinkel top 100, die de webwinkels met de hoogste omzet meldt, het lidmaat schap van Thuiswinkel en Webshop Keurmerk, onderzoeken van de Consumentenbond en klachten bij ConsuWijzer heeft de ACM onderzoek verricht.

Waarschuwing voor keurmerken

Eerst werden de twee keurmerken al aangesproken op de misstanden en aan hen werd in 2015 de gelegenheid gegeven orde op zake te stellen en het retourbeleid waar nodig aan te passen. De webwinkels die zijn aangesloten bij de keurmerken zijn dus niet direct door de ACM benaderd. Daarnaast zijn nog 40 andere grotere en kleinere modewebwinkels telefonisch door ACM aangesproken op het onjuiste retourbeleid.

De ACM heeft overigens niet de verplichting om eerst te waarschuwen. Niet elke webwinkel die een boete opgelegd heeft gekregen is dus vooraf gewaarschuwd.

Boetes op basis van draagkracht

Een boete mag het bedrijf niet onevenredig treffen. Voor de ACM boetes uitdeelt vinden er nog hoorzittingen plaats. Webwinkels hebben vooraf dus al de gelegenheid om te vertellen waarom zij vinden dat ze überhaupt geen boete zouden moeten krijgen of waarom de boete in elk geval gematigd zou moeten worden. De twee webwinkels die bezwaar hebben gemaakt tegen de boete die ze kregen (€50.000,-) hebben pas bij bezwaar aangetoond wat hun financiële situatie is. Daar heeft de ACM dus niet eerder rekening mee kunnen houden. Na het bezwaar werd, vanwege hun financiële situatie, de boete verlaagd.

Liever voorkomen dan genezen

Dit soort boetes hadden overigens gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Op de website van de ACM staat al veel informatie over de verplichtingen van webwinkels en ook een een aantal juridisch advieskantoren die zich met webwinkelrecht bezighouden hebben hierover geschreven en zorgen voor updates. Van een van de beboete personen vond dat de informatie lastig vindbaar was. Behalve dat het gewoon in de wet staat en je daar aan moet voldoen, was dus wel degelijk mogelijk om op een andere manier aan duidelijke informatie te komen.

Jij leest dit al en hebt dus al een goede bron voor informatie gevonden. Lees dan ook de volgende blogposts:

  • 5 onmisbare tips over het ontbindingsrecht
  • ACM pakt ook kleine webwinkels aan op retourregels
  • Zijn producten zonder verpakking minder waard?
  • Wil je echt alles goed voor elkaar hebben? Lees dan Wetboek voor Webwinkels.

     21,05

    Koop: Wetboek voor Webwinkels


    Over Charlotte

    Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.