Webwinkelrecht: Philips gaf te veel korting
Afgelopen woensdag gaf Philips in zijn eigen webwinkel per ongeluk €75,- in plaats van €7,50 korting bij gebruik van een bepaalde kortingscode. Is Philips nu verplicht de producten met €75,- korting te leveren of moeten de kopers eerst nog €62,50 bijbetalen?
De juiste prijs?
De prijs op de website is de prijs waarvoor een consument het product moet kunnen kopen. Een webwinkel moet dus zorgvuldig nadenken over de juiste prijs én deze op de juiste manier invoeren op de website. De prijzen van de producten waren bij Philips niet het probleem. Die klopten wel. Er was iets mis met de kortingscodes.
LawStories in je mailbox?
Wel heel veel korting
Met een bepaalde kortingscode zouden consumenten afgelopen woensdag €7,50 korting kunnen krijgen op hun bestelling. Niet op een product dus, maar op de gehele bestelling.
Er was iets fout gegaan. Een werknemer had een ‘kleine, domme’ fout gemaakt. De €7,50 korting op de bestelling, werd €75,- korting per product. Eigenlijk twee fouten dus.
Op Nu.nl lees ik vervolgens:
Zo kon de korting meerdere keren gebruikt worden in één transactie en hoefden klanten soms maar enkele tientallen euro’s te betalen voor producten die honderden euro’s waard zijn.
Mogen consumenten rekenen op deze korting?
De vraag is natuurlijk of consumenten er ook op mochten rekenen dat ze nu €75 korting of meer kregen? Daarop krijg je van mij een juristen-antwoord: Dat hangt ervan af.
Allereerst is de vraag of voor de consumenten duidelijk was welke korting de code zou geven. Waarschijnlijk wisten ze wel dat het €7,50 zou zijn, maar misschien was niet duidelijk of dat per bestelling of per product zo zou zijn. Als het nou €75,- korting is op een product van €1000,- is het misschien geen gekke korting. Maar als het product bijvoorbeeld maar voor €90,- te koop stond, dan is een korting van €75,- al snel onrealistisch veel. Dan zou uit andere mededelingen gebleken moeten hebben dat het de bedoeling van Philips was om zulke hoge kortingen te geven.
Bevestiging van de bestelling doet er niet toe
Of de consument mag verwachten werkelijk deze korting te krijgen, hangt dus af van de specifieke situatie, de mededelingen van Philips en of die korting als ‘normaal’ of redelijk beschouwd kan worden. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. De vraag is dus vooral wat dat aanbod is geweest en of de consument er op mocht vertrouwen dat Philips dit aanbod had willen doen. Dat de bestelling automatisch is bevestigd, is volgens het Hof Den Bosch niet relevant, omdat de consument al bij het bestellen had moeten begrijpen dat de korting onredelijk zou zijn of daar aan had moeten twijfelen.
Fouten komen vaker voor
Het is niet de eerste keer dat dit soort fouten bij een webwinkel gemaakt worden.
Gratis HEMA taart
Wie herinnert zich nog de gratis HEMA taart van 5 jaar geleden? De taart kostte eigenlijk €4,- maar was door een menselijke fout twee dagen lang gratis te bestellen. Duizenden mensen bestelden de taart, soms wel meerdere tegelijk. HEMA gaf uiteindelijk iedereen die taarten had besteld, één gratis taart. Het was geen PR-stunt.
Te goedkope electronica bij Bol.com
Bol.com heeft een keer een Canon camera voor €29,- in plaats van €349,- te koop gezet. Waarschijnlijk wilde Bol.com de camera voor €290,- aanbieden. Later maakte Bol.com nog eens een vergelijkbare fout door een laptop van €1092,- voor €95,- op de website te plaatsen. Bol.com gaf de kopers wel nog een kortingsbon van €10,-, maar ze hebben de laptops niet voor dat bedrag geleverd.
Otto naar de rechter
Postorderbedrijf Otto werd voor de rechter gedaagd, omdat ze LCD televisies niet voor de op de website genoemde €99,- wilde leveren. De TV zou bij andere aanbieders tussen de €700 en €1300,- te koop hebben gestaan. Otto hoefde van Hof Den Bosch de TV’s niet voor €99,- te leveren.
Wil jij deze problemen met jouw webwinkel voorkomen? Bestel en lees dan Wetboek voor Webwinkels