• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Webshops informeren consument slecht over kosten

26 mei 2014 door Charlotte

Webwinkels moeten consumenten goed informeren over een heleboel zaken. Verzendkosten bijvoorbeeld. Terwijl dit voor veel consumenten toch erg belangrijk is. De consument is tenslotte altijd de kosten voor de heenzending kwijt en bij ontbinding van de overeenkomst kan het zelfs zo zijn dat de consument zelf opdraait voor de kosten voor het retour zenden van het product. Hoe kun je dat oplossen?

Afrekenen bij een Webwinkel of Webshop

80% van de webwinkels informeert slecht

De eigenaar van een webwinkel deed onderzoek naar een aantal concurrenten. Ik vraag me af of de cijfers representatief zijn, maar volgens hem zouden 80% van de onderzochte webwinkels niet goed informeren over de verzendkosten. De prijzen zouden er sneaky op het laatste moment bij geplaatst worden. Dat is niet transparant genoeg. Bovendien worden de regels vanaf 13 juni 2014 strenger!

Informeer over de totale prijs

Webwinkels en webshops moeten duidelijkheid geven over de totale prijs. Dit is dus inclusief verzendkosten, belastingen en andere bijkomende kosten, mocht je die rekenen.
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat je vooraf niet goed in kunt schatten wat die bijkomende kosten zullen zijn. Iemand die bijvoorbeeld heel veel producten bestelt, kun je misschien wel in één keer verzenden, waardoor de kosten lager zijn. Of ze bestellen juist weer zoveel, dat het niet in één doos past en je vaker verzendkosten zult rekenen.
Je mag daarom ook op je website uitleggen hoe je zulke kosten zult berekenen.

Voorbeelden van goede oplossingen!

Natuurlijk kan het een goede oplossing zijn om vaste verzendkosten te hanteren. Dan is het altijd duidelijk! Wil je toch wat kunnen differentiëren, bijvoorbeeld omdat je goedkope producten ook wat goedkoper wilt kunnen verzenden, zijn daar verschillende oplossingen voor.

Verzendkosten Imakin
De verzendkosten bij Imakin zijn bijvoorbeeld altijd zichtbaar. Handig! Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is dat er bij de producten zelf staat of het als brievenbuspost of als pakketpost verzonden moet worden. Heel erg is dat echter niet, want de verzendkosten zijn meteen in het winkelmandje al zichtbaar, zonder verder te gaan in het bestelproces. Dus eerst een overzicht en daarna pas persoonsgegevens invullen. Goed voorbeeld dus!

Vaste Verzendkosten bij Een Nieuw Avontuur
Bij Een Nieuw Avontuur betaal je altijd €3,95 verzendkosten. Geen gedoe of verrassingen dus. Blijken de kosten voor de webwinkel hoger te zijn, nemen zij die dus op zich.

Verzendkosten per product
Miss Honeybird verkoopt haar producten via Etsy. Daar staat naast de producteigenschappen een tabje met informatie over verzending en de kosten daarvan. Zo kun je per product zien wat de verzending kost en hoeveel er gerekend wordt wanneer je nog meer andere producten koopt.

Duidelijke verzendkosten bij Ook In Het Paars
Ook in het Paars heeft een combinatie van bovenstaande mogelijkheden. Rechts blijft steeds staan wat de verzendkosten zijn voor brievenbuspost, pakketpost en wanneer verzendkosten gratis zijn. Bovendien staat er per product aangegeven of het met brievenbuspost of per pakketpost verzonden kan worden.

Vergeet de BTW niet!

Wanneer je apart verzendkosten rekent, is het verzenden een dienst die je levert. Je moet daarom over deze verzendkosten ook btw rekenen. Vergeet dat niet in je administratie op te nemen!

Lees ook:
– Webwinkels mogen geen 100% vooruitbetaling eisen
– Herroepingsrecht, maar dan leuk
– Meer klanten met een juridisch goede webwinkel

Categorie: Overige, Webwinkelrecht Tags: consumentenrecht, e-commerce, webshop

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Postadres:
Postbus 111
2501 CC Den Haag

Bezoekadres:
Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht


KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.