Wanneer heb je een disclaimer nodig in je reclame?
Tijdens de Super Bowl van 2022 zag ik de ‘Don’t Eats’ reclame van Uber Eats, waarin ze niet eetbare boodschappen bezorgen. Een soort flitsbezorging, maar dan door Uber Eats. De acteurs eten luiers en drinken afwasmiddel. Want als het door Uber Eats bezorgd wordt, zul je het wel kunnen eten, toch? Telkens stond onderin dat het ‘prop food’ was en je het dus niet kon eten. Maar wanneer is in Europa nou zo’n disclaimer nodig?
T-Mobile disclaimer over 5G bereik
Eerder schreef ik al over de vergelijkende reclame van T-Mobile en de disclaimer die daar in beeld kwam.
Daar was de disclaimer juist niet goed genoeg. Ze maken namelijk een duidelijke vergelijking en doen een behoorlijke claim over hun dienst. Dat kun je met een mini-disclaimer niet zomaar nuanceren, als het aan Europees recht ligt.
LawStories in je mailbox?
De overdrijving van Uber Eats
Uber Eats overdrijft juist lekker in hun ‘Don’t Eats’ reclamespotje. Het zijn overduidelijk boodschappen en producten die je helemaal niet kunt eten en die daar ook niet voor bestemd zijn. Bovendien laten de acteurs ook duidelijk merken dat ze het allemaal maar smerig en oneetbaar vinden.
Een mooie overdrijving, waardoor meteen opvalt dat je met Uber Eats niet alleen eten kunt bestellen, maar bij wijze van flitsbezorgen ook boodschappen kunt laten brengen.
Toch staat er steeds een disclaimer onderin. ‘Prop food.’ De producten zijn niet geschikt voor consumptie.
Tsja, dat snapt iedereen toch wel? Ook als je niet vooraan stond bij het uitdelen van de IQ’s of gewoon niet zo snel van begrip bent, heb je dit meteen wel door. Het is niet moeilijk, ingewikkeld of (te) genuanceerd. Geen verborgen boodschap.
In de EU is dan zo’n disclaimer totaal overbodig. Je moet zelf ook wel begrijpen dat je een luier niet kunt eten en afwasmiddel niet kunt drinken.
Specsavers heeft een disclaimer waarover we klagen
In Nederland draait op tv een reclamespotje van Specsavers over oplaadbare hoortoestellen. De oplader krijg je er echter niet standaard bij. Dat zeggen ze niet, maar laten ze wel in beeld zien. Kort, maar wel vrij groot.
Onzin, vonden veel marketeers op Linkedin. Met opmerkingen als “serveersuggestie” en “altijd met je sterkste verkoopargument beginnen” of “to much information at the wrong place/moment”. Vanuit marketingoogpunt goed te begrijpen. Zo’n negatieve mededeling helpt natuurlijk niet om mensen warm te krijgen voor je product.
Maar dit is juist wél nodig. Een reclame als deze wordt namelijk gezien als ‘uitnodiging tot aankoop’ en dat moet je al voldoende informatie over het product hebben vermeld. Het oplaaddoosje wel nadrukkelijk in beeld brengen, maar niet meeleveren, zou zonder deze duidelijke disclaimer misleidend zijn.
Specsavers had hier twee dingen kunnen doen:
- Het oplaaddoosje helemaal niet in beeld brengen. Dan was de disclaimer ook niet nodig geweest. Maar ja, dan is het weer lastiger in beeld brengen dat ze oplaadbaar zijn en wat het gemak is. Geen ideale oplossing.
- Het product duurder maken en een basismodel van het oplaaddoosje meteen meeleveren. Maakt wellicht de verkoop van een luxer model lastiger en het hoortoestel lijkt daardoor duurder, waardoor de aankoopdrempel hoger is. Misschien ook niet ideaal dus.
Kortom, een ideale oplossing is er niet. Specsavers moest kiezen of delen. Waarschijnlijk richt zo’n reclame-uiting het minste schade aan, omdat mensen toch eerst naar de winkel komen voor dit product. Bijverkoop van een oplaaddoosje is dan een stuk makkelijker en omdat er geen prijs is met een basisdoosje, is het verkopen van een luxer model ook gemakkelijker.
Een disclaimer nodig bij je reclame-uiting?
Waar het eigenlijk om gaat is dat je reclame niet misleidend mag zijn.
Een duidelijke overdrijving kan dus best. Dat is niet misleidend, omdat mensen het herkennen als een duidelijke overdrijving. Hier is geen disclaimer bij nodig.
Is je reclame informatiever of genuanceerder, dan moet je vooral zorgen dat de informatie klopt. Je kunt daar niet te losjes mee omspringen om het vervolgens met een disclaimer weer recht te zetten. Een disclaimer heft een gebrek aan informatie of onjuiste informatie nog niet op. In elk geval niet als je dat té klein doet. Specsavers heeft het in die zin goed aangepakt, door het niet als mini-disclaimer op te nemen, die bijna onleesbaar is, maar door het als informatie te brengen en dus als onderdeel van het aanbod.