Van wie is een hashtag?

Een hashtag claimen. Om meerdere redenen handig, maar kun je er altijd je doel mee bereiken? Hoe zorg je ervoor dat een hashtag echt van alleen van jou of jouw merk is en een ander er niet mee vandoor kan gaan?

Instagramrecht voor bedrijven - van wie is een #hashtag?

Auteursrecht op een hashtag

Mocht je heel creatief zijn en humor hebben en denken: “laat ik de hashtag #zonueerst introduceren”, dan heb je een probleem. Er is namelijk een rechter geweest die besloten heeft dat op die drie woorden auteursrecht rust. Ongeacht de context waar het in gebruikt wordt. Het heeft namelijk een bepaalde kwinkslag door de rust tussen ‘zo’ en ‘nu eerst’. Win voor Bavaria natuurlijk, maar wij simpele zielen zullen daar niet zomaar mee wegkomen.

Je krijgt auteursrecht voor een werk dat voldoende creatief is. Dat zou in theorie ook een enkel woord kunnen zijn. Het probleem met een of enkele woorden is echter dat het niet zo eenvoudig is om daarmee echt creatief te zijn. Het is vaak al een afgeleide van iets anders. Hoe creatief kun je zijn als je pakweg 10 letters tot je beschikking hebt.

Kortom: je moet wel verdomd creatief zijn wil je auteursrecht op je hashtag kunnen claimen. Zonder auteursrecht mag iedereen gewoon met dezelfde hashtag aan de slag, ook voor andere doeleinden of bedrijven.

Merk in een hashtag

Als je eenmaal een merk hebt, dan geldt dat merkrecht natuurlijk ook wanneer je het gebruikt als hashtag of verwerkt in een hashtag. Dat wil zeggen dat een ander jouw hashtag met merknaam niet zomaar commercieel mag gebruiken. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je een consument niet kunt verbieden om die hashtag te gebruiken bij bijvoorbeeld een Instagramfoto. Nou zullen de meeste merken daar natuurlijk ook geen problemen mee hebben. Hoe meer de hashtag in positieve zin en bij relevante afbeeldingen of in relevante tweets wordt gebruikt, hoe beter natuurlijk.

Voor concurrenten geldt echter dat zij zich gewoon aan het merkenrecht moeten houden. Ze mogen de hashtag niet zomaar gebruiken. Adidas die bij een foto #justdoit plaatst, mag dus niet. Daarmee trekt Adidas namelijk ongerechtvaardigd voordeel. Adidas zou dan meeliften op de populariteit van de slogan ‘just do it’ van Nike.

Hashtags voor winacties en wedstrijden

Kan een hashtag genoeg zijn om iemand mee te laten doen aan een winactie of wedstrijd? Ook daarvoor moet je hashtag voldoende uniek zijn. Niet net zo origineel dat er een auteursrecht op zou kunnen rusten wellicht, maar wel zo uniek dat iedereen weet of aan de hashtag kan zien dat bij het gebruik van die hashtag je automatisch meedoet.

Tijdens mijn presentatie voor het Instagram event van Frankwatching gaf ik het voorbeeld van Stadsarchief Rotterdam en de Gemeente Rotterdam. Via Instagram schreven ze een wedstrijd uit. Met de hashtag #mijn14mei kon je deelnemen en van de winnaars zou de foto op het instagram account van Stadsarchief Rotterdam belanden. Ondanks dat 14 mei voor Rotterdam een belangrijke datum is, is de hashtag naar mijn mening niet uniek genoeg. Veel meer dan een datum met het woord ‘mijn’ ervoor is het immers niet. Dat daar voor Rotterdammers wel een betekenis aan gegeven kan worden, maakt het nog niet voor iedereen een unieke hashtag. Stel dat de hashtag een populaire hashtag wordt in april en de eerste twee weken van mei. Genoeg mensen die vervolgens die hashtag gaan gebruiken, eenvoudigweg omdat het populair is, maar nooit hadden kunnen en ook niet hadden hoeven denken, dat ze daarmee eigenlijk mee zouden doen aan een wedstrijd, met een mogelijke verveelvoudiging van hun foto tot gevolg.

Instagram Wedstrijd Hashtag

Nou hebben ze het in Rotterdam slim opgelost, door niet al die afbeeldingen meteen maar te gaan gebruiken. Met winnaars hebben ze contact opgenomen en vervolgens alsnog om toestemming gevraagd om de foto te mogen gebruiken. Dat is slim, want zo kun je mensen wel makkelijk mee laten doen door ze de hashtag te laten gebruiken, zonder met de onzekerheid te zitten of mensen de voorwaarden wel hebben gelezen en daar mee akkoord zijn. Dat akkoord regelde Rotterdam achteraf.

Een hashtag kan dus niet (gemakkelijk) een ‘ik ga akkoord met de voorwaarden’ betekenen.

User Generated Hashtags

Bestaan die eigenlijk, user generated hashtags? Community hashtags? We nemen in elk geval wel gemakkelijk hashtags van elkaar over. Omdat we ze toepasselijk vinden of omdat we de hashtag gewoon goed, mooi, slim of simpelweg populair vinden. De vraag is alleen, kun je met hashtags zorgen voor user generated content? Helpt het als je in de biografie van een instagram account zet “als je #hupselsefluts bij je foto zet, maak je kans gefeatured te worden op ons instagram kanaal”. Waarschijnlijk niet. In die hashtag zit vaak de merknaam verstopt of het onderwerp van een bepaalde periode. Maar uit de hashtag zelf kan niet opgemaakt worden dat het bedoeld is voor user generated content en ‘regrammen’. Dus kun je het daar ook niet voor gebruiken.

 27,48 excl. BTW

Koop: Wetboek voor Bloggers


Leuke dingen voor je mailbox

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. #erislevennabloot heb ik verzonnen m.b.t. internetpesten. Met een daarbij passende foto (ik kan geen bijlage toevoegen hier). Dat is toch een hele unieke in mijn ogen. Sterk en toepasselijk, gezien het feit dat veel slachtoffers letterlijk een einde aan hun leven maken. Op mijn twitteraccount soy Loes heb ik deze slogan met foto staan, m.b.t. respect voor Laura Ponticorvo. Kan ik hier iets mee?
    Met vriendelijke groet Loes Bakens Bakens (Facebook)

  2. Hi!
    Met een alsmaar groeiende bedrijf en daardoor ook groeiende populariteit op Social Media, wordt onze hashtag #kunstinkaart (merknaam en rechtsnaam) steeds vaker gebruikt door nieuwe en kleinere concurrenten.

    Zoals wij hier lezen is het gebruik met commerciële doeleinden in eigen belang niet toegestaan toch? Wat is het makkelijkst om hier tegen te doen, naast het aardig vragen via de chats of mail?

    • Hoi Kirsten,
      Derden mogen inderdaad niet ongerechtvaardigd voordeel trekken met een geregistreerde merknaam. Een chatbericht of e-mail is wel een van de makkelijkste manieren om hen te vragen hiermee te stoppen. Als aardig vragen niet lukt, kun je ook minder vriendelijk optreden, bijvoorbeeld door een inbreukbrief te sturen. Of je dat wil, is natuurlijk aan jezelf.

      • Bedankt voor je antwoord Elske!

      • Hi Elske,

        Wederom hebben wij proberen hiermee, waarop Instagram op ons reageert (per mail):

        Thanks for your report. We note that you are claiming rights in a registration-based jurisdiction, and you have not provided information relating to a registered trademark. It appears that the number you sent us corresponds to a business registration.

        For this reason, it is not clear to us that the content you’ve reported infringes such trademark rights as you may have, and we are unable to act on your report at this time.

        Is het dus wel noodzakelijk een trademark op je merknaam te hebben? Zonder kan IG niks beginnen. Zoja, hebben jullie ervaring met goede trademark aanbieders?

Speak Your Mind

*