Schadevergoeding of Factuur?
Veel fotografen en merkhouders willen wat doen als er een inbreuk is gepleegd op hun werk of merk. Logisch natuurlijk, anders had je bijvoorbeeld dat merk nooit hoeven registreren. Daarbij maken ze echter één grote fout.
Factuur
De meeste ondernemers roepen vervolgens ‘ik heb ze een gepeperde rekening gestuurd’ of ‘daar gaat een dikke factuur heen’.
Een factuur stuur je wanneer je een product of dienst verkocht hebt. Voor de meeste producten en diensten moet je btw heffen. Kortom, je hebt de dienst of het product geleverd en daar heeft jou klant voor betaald. Jouw klant mag meestal gebruik blijven maken van jouw product of dienst. Zoals de huisstijl die je voor hen gemaakt hebt of de stofzuiger die je leverde. Daarom betalen ze ook btw, dat staat voor belasting toegevoegde waarde.
Bij een inbreuk, van een klant of niet, stuur je dus geen factuur met btw. Dat impliceert namelijk dat ze inbreuk mogen blijven maken. Of eigenlijk, dat je de inbreuk legaliseert. Daarom moet je juist géén factuur sturen.
LawStories in je mailbox?
Schadevergoeding
Maar wat dan wel? Je wilt tenslotte wel je schade vergoed krijgen.
Daarom moet je schadevergoeding rekenen. Bij schadevergoeding heb je geen product of dienst geleverd en is daarom altijd zonder btw. Het heeft tenslotte ook geen toegevoegde waarde (meer).
Je stuurt een brief, of e-mail, waarin je uitlegt wat er waarom inbreuk maakt. Vervolgens geef je aan binnen welke termijn ze moeten ophouden de inbreuk te plegen. Daarna meld je de schadevergoeding en de termijn waarbinnen ze deze moeten betalen. Deze termijnen kunnen en mogen heel anders zijn dan de termijnen die je normaal hanteert bij een factuur. In plaats van 30 dagen, zouden dat er bijvoorbeeld best maar 7 kunnen zijn.
Schade berekenen
Hoe bereken je de schade? Dat blijft soms lastig en is erg afhankelijk van het geval.
In het geval van een fotograaf waarvan een klant inbreuk maakt, bijvoorbeeld omdat de foto wel in een magazine mocht staan, maar niet op een billboard , mag de schade volgens de toepasselijke algemene voorwaarden berekend worden. Meestal door middel van een boetebeding. Of zoals bij de algemene voorwaarden van de Fotografen Federatie, drie keer de licentievergoeding.
Maar meestal is er helemaal geen sprake van een overeenkomst met een klant en kun je niet terugvallen op de algemene voorwaarden. Je zult de werkelijke schade moeten berekenen.
De eerste vraag is daarom: hoe hoog zou normaal gesproken de vergoeding zijn geweest? Elk soort gebruik kent zijn eigen prijs. Een beroep op de richtprijzen voor fotografie slaagt bij de rechter steeds vaker. Maar dan ga je er vanuit dat er naamsvermelding is geweest. Ontbreekt deze, kun je daar een toeslag voor vragen. Die ligt over het algemeen tussen de 25% en 100% van de licentievergoeding in.
Inbreuk op een merk is daarentegen een heel ander verhaal. Het is geen inbreuk op een of enkele werken, maar door de merkinbreuk heeft de ander klanten bij jou weg proberen te kapen. De gederfde winst is daarom van belang. Die is lastig te bereken en aan te tonen, want staat niet 1 op 1 met de winst van de inbreukmaker. De inbreuk kan tenslotte ook reputatieschade hebben opgeleverd, waardoor je minder verkocht hebt.
De schade is daardoor erg situatie afhankelijk.
Lees bij de Belastingdienst meer over BTW en schadevergoeding.
Lees ook:
– Auteursrechtinbreuk. Eerst waarschuwen?
– Waarom moet ik betalen voor licenties?
– Hoe hoog mag de boete voor schending copyright zijn?