Regels bij Reviews op je Blog

5 minuten

Mijn schoonvader zou al niet meer naar me luisteren. Review? Recensie zul je bedoelen! Maar ja, we kijken nu eenmaal naar grote bloggers in onder meer de Verenigde Staten, dus nemen we daar ook wat terminologie van over. Een review is een recensie. Meestal van een product, soms van een dienst. Aan welke juridische regels ben je als blogger verbonden wanneer je een review schrijft. Mag je de filmposter gebruiken wanneer je vertelt naar welke film je bent geweest? Waar kun je goed gebruik van maken en wat mag je absoluut niet doen? De regels voor reviews.

Auteursrecht smoesjes: de foto staat op heel veel websites

Review geeft recht op citeren

Als je zeker wil weten dat je mag citeren, moet je een review of recensie schrijven. Juist om aan te geven waar je over schrijft, mag je daar een afbeelding bij gebruiken. Denk aan een filmposter bij een recensie over een film of een still wanneer dat typerend is voor de film of je dat deel van het verhaal extra wil uitlichten. Door de recensie vermeld je vanzelf al duidelijk om welke film het gaat en heb je dus al aan naamsvermelding gedaan. Wil je de trailer gebruiken? Zoek hem op YouTube op en embed hem. Embedden is zonder toestemming toegestaan. Zo mag je bij de recensie van een boek altijd de boek cover tonen. Wil je een stukje tekst uit het boek overnemen, zorg er dan voor dat dit stuk niet te lang is en dat het stukje relevant is voor je recensie. Wil je een recensie schrijven over muziek? De cover van het album mag je laten zien. Laat geen hele liedjes horen, maar altijd een klein stukje. Eventueel kun je een link naar bijvoorbeeld Spotify publiceren, waar de muziek te horen is. Soms staat de muziek helemaal ergens openbaar en kun je ook dat embedden.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Productfoto’s van anderen gebruiken bij je review

Wil je productfoto’s van iemand anders gebruiken bij je recensie of review? Bijvoorbeeld omdat iemand het boek zo mooi gefotografeerd heeft, op een stapel met andere boeken, zorg dan in elk geval dat je de naam van de maker van de foto er nog expliciet bij vermeld. Een voorwaarde om een tekst of afbeelding of ander werk te mogen citeren, is dat er een naam bij het werk komt te staan.
Als de foto alleen ter versiering wordt gebruikt en in die zin dus niet ‘nodig’ is voor de review, kun je de foto beter niet gebruiken. Maak zelf een foto, vraag om toestemming voor het gebruik van de foto of maak gebruik van embedden.

Review over gekregen producten?

Heb je een product of een dienst gekregen, dan mag je daar natuurlijk gewoon over schrijven. Belangrijk is wel om het erbij te vermelden. Als je iets gratis hebt gekregen, zal dat namelijk (onbewust) toch je mening beïnvloeden. Iets dat je gratis krijgt kun je, juist omdat je het gekregen hebt, juist minder waarderen dan wanneer je het zelf gekocht zou hebben. Of juist andersom: als je het gekregen hebt neem je soms andere factoren als prijs en verkrijgbaarheid niet mee, waardoor je er veel enthousiaster over bent dan wanneer je het zelf had moeten kopen. Lees hierover ook onze longread over reclame op blogs.

Hoe om te gaan met affiliate links?

Niks mis met een affiliate link. De vraag is natuurlijk wel, of jouw recensie nog wel zo objectief is als je er een affiliate link bij plaatst. Niemand die een product of dienst zal kopen als jij het net volledig hebt afgekraakt. Als je er geld aan wil verdienen, zul je misschien alleen positieve punten opschrijven of in elk geval de positieve punten extra benadrukken en de negatieve punten wat afzwakken. Het heeft daarom de voorkeur dat je, al is het maar onderaan de blogpost bijvoorbeeld, vermeld dat je affiliate links hebt gebruikt. Als je gebruik maakt van een disclaimer met uitleg, kun je natuurlijk ook een link naar die disclaimer plaatsen.

Producten of Diensten vergelijken

Je mag ook gerust verschillende producten of diensten met elkaar vergelijken. Als jij willekeurig bepaalt welke dat zijn, is er niets aan de hand. Het is hooguit prettig voor je lezers om te weten welke criteria je hebt gebruikt bij het uitzoeken van de verschillende producten of diensten en op welke punten je de producten en diensten beoordeelt. Als het bijvoorbeeld de bedoeling is om door de vergelijking een bedrijf of product van een vriend beter naar voren te laten komen, dan ben je waarschijnlijk niet objectief geweest in het bedrijf/dienst/product waar je het mee vergelijkt. Zorg dat je voldoende eerlijk en transparant blijft.

Vrijheid van Meningsuiting

Geef vooral je eerlijke mening. Als je van een adverteerder alleen iets positiefs op mag schrijven, noem het dan liever (ook) een advertorial.
Uiteraard mag je mening super positief zijn, maar schrik er niet voor terug om nadelen te noemen, wanneer je simpelweg van mening bent dat iets niet goed is of dat je bijvoorbeeld nog iets mist. Ook als je over een persoon negatief bent, hoeft dat niet meteen verboden te zijn. Je moet je mening vooral goed onderbouwen. Wil je weten waar die grenzen liggen? Lees dan onze blogs over vrijheid van meningsuiting. Vooral de blogs ‘Dus ik mag alles zeggen wat ik wil‘ en ‘Mogen we nog negatieve recensies publiceren‘, zullen je een eind op weg helpen.

Lees ook: Hoe schrijf ik een goede boekrecensie?

 27,48

Koop: Wetboek voor Bloggers


Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)