Vrouw licht webwinkels op

3 minuten

Pakketten kwijtraken, kosten bij herroeping, producten die stuk gaan, allemaal zaken waar je als webwinkelier misschien wel dagelijks mee bezig bent. Maar oplichting, dat hoop je toch nooit mee te maken. Er is echter een vrouw geweest die acht maanden lang enkele grote webshops heeft weten op te lichten. Daar is ze uiteindelijk strafrechtelijk voor veroordeeld. Hoe kun je als kleinere webwinkel dit voorkomen?

Oplichting

Tsja, oplichting mag natuurlijk niet, maar hoe voorkom je het? Opvallend is dat, als ik het goed gezien heb, al deze webwinkels een mogelijkheid hebben op rekening te betalen. Achteraf dus. Dat is ook verplicht, maar mag je oplossen door onder rembours te verzenden. De kosten voor deze rembourszending mag je aan de klant doorberekenen. Deze webshops bieden echter de mogelijkheid om op basis van vertrouwen achteraf te betalen. Door middel van een acceptgiro bijvoorbeeld.
De vrouw gebruikte een andere naam en liet pakketjes op een ander adres bezorgen, maar vulde een e-mailadres in waar zij wel zelf e-mails op kon ontvangen. Zo kon ze de track and trace codes ontvangen en zien wanneer en waar pakketjes werden afgeleverd. Kortom, ze heeft het heel slim aangepakt.

Oplossing

Dit wil je natuurlijk voorkomen, maar hoe? Een van de oplossingen heb ik hierboven al gegeven: verzending onder rembours. Er moet dan eerst aan de deur betaalt worden, voor ze het pakje mee kunnen krijgen. Dat zal een vreemde niet (zomaar) doen, dus is de kans al vele malen groter dat er in elk geval een correct adres ingevuld wordt en daarnaast zul je in elk geval eerst betaling ontvangen voor het pakje afgegeven zal worden. Gaat er iets mis, ben je hooguit de kosten van verpakken en rembours kwijt. Daarnaast kun je natuurlijk vooruitbetaling verlangen. Dan doen problemen zich pas weer voor bij herroeping, maar dat zijn dezelfde kosten en risico’s die je bij elke eerlijke klant ook hebt.
De laatste oplossing is, dat je eventueel naam en adres van klanten mag controleren voor je de bestelling werkelijk accepteert. Neem dit wel op in je algemene voorwaarden, anders is er sprake van een eenvoudig aanbod en aanvaarding en zit je aan de bestelling vast. Je kunt tenminste controleren of naam en adres bij elkaar matchen. Gevaar is hooguit dat iemand iets als cadeau heeft besteld en daardoor naam en adres niet bij elkaar horen of de naam niet te vinden is via openbare bronnen.

Lees ook:
Mag ik annuleringskosten rekenen?
To Keurmerk or not to Keurmerk
Algemene Voorwaarden: wat zijn het en hoe schrijf je ze?
Wanneer regels klantenservice worden

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Boek hier jouw Oploskoffie

Wil je een enkele of een dubbele?

Kies je gewenste datum en tijd

Zie ik je wel of zie ik je niet?

Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

Waar wil je het over hebben?

Wie ben je?

0.00
Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

Haal alles uit je oploskoffie

Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

Vooraf stukken bestuderen

Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

Opname

Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
Vooraf stukken bestuderen

Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

236

Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
Opname

Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

49

Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
Je investering: 
0.00
 (excl. BTW)