Vrouw licht webwinkels op
Pakketten kwijtraken, kosten bij herroeping, producten die stuk gaan, allemaal zaken waar je als webwinkelier misschien wel dagelijks mee bezig bent. Maar oplichting, dat hoop je toch nooit mee te maken. Er is echter een vrouw geweest die acht maanden lang enkele grote webshops heeft weten op te lichten. Daar is ze uiteindelijk strafrechtelijk voor veroordeeld. Hoe kun je als kleinere webwinkel dit voorkomen?
Oplichting
Tsja, oplichting mag natuurlijk niet, maar hoe voorkom je het? Opvallend is dat, als ik het goed gezien heb, al deze webwinkels een mogelijkheid hebben op rekening te betalen. Achteraf dus. Dat is ook verplicht, maar mag je oplossen door onder rembours te verzenden. De kosten voor deze rembourszending mag je aan de klant doorberekenen. Deze webshops bieden echter de mogelijkheid om op basis van vertrouwen achteraf te betalen. Door middel van een acceptgiro bijvoorbeeld.
De vrouw gebruikte een andere naam en liet pakketjes op een ander adres bezorgen, maar vulde een e-mailadres in waar zij wel zelf e-mails op kon ontvangen. Zo kon ze de track and trace codes ontvangen en zien wanneer en waar pakketjes werden afgeleverd. Kortom, ze heeft het heel slim aangepakt.
Oplossing
Dit wil je natuurlijk voorkomen, maar hoe? Een van de oplossingen heb ik hierboven al gegeven: verzending onder rembours. Er moet dan eerst aan de deur betaalt worden, voor ze het pakje mee kunnen krijgen. Dat zal een vreemde niet (zomaar) doen, dus is de kans al vele malen groter dat er in elk geval een correct adres ingevuld wordt en daarnaast zul je in elk geval eerst betaling ontvangen voor het pakje afgegeven zal worden. Gaat er iets mis, ben je hooguit de kosten van verpakken en rembours kwijt. Daarnaast kun je natuurlijk vooruitbetaling verlangen. Dan doen problemen zich pas weer voor bij herroeping, maar dat zijn dezelfde kosten en risico’s die je bij elke eerlijke klant ook hebt.
De laatste oplossing is, dat je eventueel naam en adres van klanten mag controleren voor je de bestelling werkelijk accepteert. Neem dit wel op in je algemene voorwaarden, anders is er sprake van een eenvoudig aanbod en aanvaarding en zit je aan de bestelling vast. Je kunt tenminste controleren of naam en adres bij elkaar matchen. Gevaar is hooguit dat iemand iets als cadeau heeft besteld en daardoor naam en adres niet bij elkaar horen of de naam niet te vinden is via openbare bronnen.
Lees ook:
– Mag ik annuleringskosten rekenen?
– To Keurmerk or not to Keurmerk
– Algemene Voorwaarden: wat zijn het en hoe schrijf je ze?
– Wanneer regels klantenservice worden