Toegegeven, ik ben een heel slechte nieuwsbriefverstuurder. Of was, want ik heb een nieuw systeem en daarmee hoop ik het toch wel vaker en beter te gaan doen. Inschrijven is opeens ook een stuk makkelijker geworden. En volgens Mariko Naber van Sell Your Stuff Online moet ik zeker elke week een nieuwsbrief versturen. Omdat je het ook niet moeilijker moet maken dan het is.
Welke content dan?
Als je mijn blogs al volgt, wil je in een nieuwsbrief natuurlijk niet alleen maar een samenvatting van die blogs lezen. Ik wil dus graag waarde toevoegen. Mijn nieuwsbrieven beginnen daarom altijd met een mini-blog (de ene keer iets minder mini dan de andere), geef nog vaak wat korte tips en geef zo af en toe eens korting op een van de diensten of producten. Maar eh, als ik even niet weet wat voor nieuws ik te melden heb, waarom zou ik dan een nieuwsbrief sturen.
Toch doen, zegt Mariko. Stuur een nieuwsbrief als er een nieuwe video online staat! Juist niet te veel gedoe eromheen. Weinig tekst, veel beeld.
Streven: elke week een nieuwsbrief
Eerst stuurde ik elke maand een nieuwsbrief. Toen elke twee weken. Maar eigenlijk lukte dat nooit. Of ik vergat het gewoon. Dus dacht ik dat elke drie weken wel zou lukken. Ook niet.
Maar: nu zijn we overgestapt van Mailchimp naar MailPoet. Man, wat een verademing is dat. Het heeft misschien juist minder mogelijkheden dan Mailchimp, maar het is overzichtelijker en sneller. Ik kan in minder stappen dezelfde content versturen. Me happy.
Lijsten beheren
Lijsten beheren vind ik er ook heel fijn in gaan. Belangrijk bovendien, met de komst van de AVG.
Om twee reden heb ik gekozen voor een dubbele opt-in. Het is een misverstand dat een dubbele opt-in een verplichting is volgens de AVG. Je moet toestemming wel kunnen bewijzen en deze moet vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig gegeven zijn. Daarom vind ik een dubbele opt-in toch wel prettig.
Het maakt de kans namelijk wel heel veel kleiner dat die vervelende ex, waarmee je net de relatie verbroken hebt, boos is en je op alle mogelijke nieuwsbrieven inschrijft die hij maar tegenkomt, om je zo te kunnen sarren.
Bovendien voorkomt het dat nieuwbrieven in de spam-box belanden. Door te bevestigen is voor de meeste e-mailproviders namelijk duidelijk dat het kennelijk wel gewenste e-mail is.
Lees ook de blogpost over E-mailmarketing en de AVG.
Een weggever bij de nieuwsbrief of een nieuwsbrief bij de weggever?
Let trouwens wel op dat je bij het bouwen van een e-maillijst niet meer iemand automatisch op de nieuwsbrief mag inschrijven als ze gegevens achterlaten om een weggever, zoals een e-book of whitepaper, te kunnen krijgen. Er moet namelijk expliciet toestemming gegeven worden voor het ontvangen van de nieuwsbrief.
Dat kan bijvoorbeeld door een tweede aanvinkvakje te maken. Die mag alleen niet verplicht zijn (anders is de toestemming niet meer ‘vrij’ gegeven).
Je kunt het ook omdraaien: wie zich nu inschrijft voor de nieuwsbrief, krijgt de gratis weggever. Voor die laatste heb je immers geen toestemming nodig.
Als derde optie zou je er nog voor kunnen kiezen om mensen die het e-book hebben gedownload (en in die zin klant zijn geworden) nog eens te mailen over dat e-book en ze daar aan te sporen zich ook op de nieuwbrief in te schrijven. Je zou ze ook bij wijze van spreken vaker over dat e-book kunnen mailen (bij wijze van sales tunnel/marketing automation of hoe je het wil noemen). Je moet dan wel een opt-out bieden en de mails moeten dus te maken hebben met het e-book. Het mag niet je algemene nieuwsbrief zijn.
Noem je nieuwsbrief nooit een nieuwbrief
Je hoor het overal en ook volgens Mariko moet je je nieuwsbrief nooit een nieuwsbrief noemen. Gewoon niet doen!
Dus heet die van mij Digitale Oploskoffie. Ons juridisch advies noemen we namelijk al Oploskoffie (en hebben we geregistreerd als merk). Het is immers de koffie die (bijna) alles oplost. Digitaal geven we ook advies, dus zijn de mails digitale oploskoffie 🙂
Verwerkersovereenkomst
Vergeet je trouwens de verwerkersovereenkomst niet met de partij die je gebruikt om nieuwsbrieven en andere e-mails mee te versturen? Die partij verwerkt voor jou namelijk de persoonsgegevens. Zelfs zakelijke e-mailadressen zijn persoonsgegevens geworden.
Nieuwe Digitale Oploskoffie
Nou, ik ga me maar weer eens storten op het maken van een mooie, nieuwe, waardevolle Digitale Oploskoffie. Wil jij hem ook ontvangen? Of beter gezegd: welke wil je ontvangen. Inschrijven was nog nooit zo makkelijk.
Zonder gratis weggever. Mét unieke en waardevolle content.
Lees ook deze artikelen:
- E-mailmarketing en de AVG
- Waarom het niet erg is nieuwsbriefinschrijvingen te verliezen
- Wanneer mag je e-mails en nieuwsbrieven versturen?
Bekijk ook de cursus van Mariko over succesvolle nieuwsbrieven.