Privacy en E-mailmarketing: dit moet je weten over de AVG

Gaat e-mailmarketing veranderen onder de AVG (GDPR)? Ja en nee. Spammen mocht natuurlijk al niet, maar er veranderen wel een paar zaken. Lees even mee.

Wanneer is een e-mailadres een persoonsgegeven?

Een e-mailadres is een persoonsgegeven, wanneer deze bij een specifiek persoon hoort. Bijvoorbeeld omdat de naam van de persoon erin verwerkt zit, maar ook het info@bedrijfsnaam.nl adres als het een e-mailadres van ZZP’er is, die zelf dat e-mailadres beheert.

Het zijn dus niet meer alleen de e-mailadressen van consumenten die onder de definitie persoonsgegevens vallen. Ook zakelijke e-mailadressen kunnen persoonsgegevens zijn.

E-mailadressen verzamelen

Hoe kom je nu aan e-mailadressen om mensen te mogen mailen? Daar heb je een zogenaamde grondslag voor nodig. De AVG kent zes grondslagen, waaronder toestemming, overeenkomst en gerechtvaardigd belang.

Uiteraard mag je gegevens van klanten opslaan. Dat is meestal ook nodig om met ze te kunnen communiceren en de overeenkomst uit te kunnen voeren en vaak zelfs om de factuur te kunnen sturen.

Daarnaast mag je gegevens opslaan als mensen daar toestemming voor hebben gegeven. Let wel op dat die toestemming vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig moet zijn. In een andere blogpost zal ik meer uitleggen over de toestemmingsvereisten.

Een bedrijfsbelang of marketingbelang zou een gerechtvaardigd belang kunnen zijn. Let wel op dat er pas een gerechtvaardigd belang is als het een gerechtvaardigd en rechtmatig belang is voor jouw onderneming, de verwerking noodzakelijk is voor dat belang en de belangen van jou als onderneming worden afgewogen tegen die van de betrokkenen (de personen van wie de persoonsgegevens zijn).

Alleen gebruiken voor het doel waarvoor het is verkregen

Je mag persoonsgegevens alleen inzetten voor het doel waarvoor je ze hebt verkregen. Als je werkt met de grondslag toestemming, moet je ook voor elk doel toestemming vragen. Stuur je meerdere nieuwsbrieven, zul je ook voor elke nieuwsbrief toestemming moeten krijgen.

Heb je e-mailadressen voor een ander doel gekregen dan om die personen te e-mailen, dan mag je ze dus niet zomaar e-mailen. Let daar ook op wanneer je e-mailadressen van derden krijgt. Hebben zij wel toestemming gekregen om de gegevens aan jou door te mogen geven zodat jij ze gaat e-mailen?

Heb je een e-mailadres alleen gekregen om een e-book toe te kunnen sturen? Dan mag je dus niet opeens ook nieuwsbrieven gaan sturen.

Informeren

Je moet transparant zijn over het verzamelen, gebruiken, beveiligen en wissen van gegevens. In totaal moet je over meer dan 11 zaken informeren. Bij toestemming nog voor iemand de persoonsgegevens aan je geeft of anders eigenlijk op hetzelfde moment (gelijk oversteken) en anders binnen een redelijke termijn nadat je de gegevens hebt verkregen.
Dat doe je het beste en makkelijkste door middel van een privacyverklaring.

Heb jij nog geen privacyverklaring?

Dubbel opt-in nodig?

Als je op basis van toestemming mensen wil gaan mailen, heb je dan een dubbele opt-in nodig?

Dubbele opt-in is niet per se nodig, maar de toestemming moet dus wel vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn. Als het slechts een enkele opt-in is, kan iedereen wel mensen voor een nieuwsbrief inschrijven, zolang ze daar maar het e-mailadres van hebben. Je moet toestemming kunnen bewijzen. Met een enkele opt-in zul je niet zeker weten wie dat e-mailadres heeft ingevuld. Daarom is een dubbele opt-in wel verstandig.

Opnieuw toestemming nodig voor bestaande lijsten?

Klanten mag je altijd mailen. Aan hen hoef je geen toestemming te vragen.

Andere lijsten moeten aan de nieuwe AVG voldoen. Kun je de toestemming niet bewijzen en/of heb je niet op een andere geldige grondslag de gegevens verkregen en/of heb je de mailadressen niet gekregen met het doel te mogen e-mailen? Dan doe je er verstandig aan opnieuw duidelijke toestemming te vragen.

Heb je het voorheen al zorgvuldig aangepakt en zijn je lijsten op orde? Dan hoef je nu niets te doen.

Voorkom spam!

Het kan zijn dat je rechtmatig aan de e-mailadressen bent gekomen en dus een goede grondslag en geschikt doel te pakken hebt. Als die grondslag niet de toestemming is en je klanten over andere zaken wil mailen dan die gerelateerd zijn aan de opdracht, mag je toch nog niet zomaar mailen.

Dat komt niet door de privacywet AVG, maar door te Telecommunicatiewet. Je mag dan geen geautomatiseerd systeem gebruiken voor ongevraagde commerciële communicatie. Je hebt dan nog steeds toestemming nodig om mensen te mogen mailen.

Denk bijvoorbeeld aan het geval dat je gegevens ‘openbaar’ hebt gevonden op LinkedIn of een ander sociaal netwerk. Dat deze gegevens voor iedereen zichtbaar zijn, wil nog niet zeggen dat je deze mensen geautomatiseerd mag benaderen of direct acquisitie mag plegen.

Opt-out!

Verder is heeeeeeeel belangrijk dat je zorgt voor een gemakkelijke opt-out. Die optie moet je in elke nieuwbrief bieden. Daarbij mag dan niet nog eens gevraagd worden om welk e-mailadres het gaat. En het systeem van Emerce, waarbij je dan aan moet vinken welke nieuwsbrief je niet meer wil, mag eigenlijk ook niet, omdat het niet voldoende duidelijk is.

Bewaartermijn

Heeft iemand zich uitgeschreven, heb je de persoonsgegevens waarschijnlijk niet meer nodig voor het doel waarvoor je ze hebt verkregen. Vanuit de dataminimalisatieverplichting moeten gegevens dan ook verwijderd worden. Tenzij je in de privacyverklaring al duidelijk hebt aangegeven hoe lang de gegevens ook na uitschrijving nog bewaard zouden worden (en waarom dan)

Emerce – zo moet het niet

Helaas is Emerce een voorbeeld van hoe het vooral niet moet:

  • Je mag mensen niet voor meer nieuwsbrieven inschrijven dan waar ze zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven.
  • Gegevens moeten verwijderd of geanonimiseerd worden, wanneer ze niet meer gebruikt worden voor het doel waarvoor ze verzameld zijn.
  • Uitgeschreven = uitgeschreven. Dan mag je niet later weer opnieuw contact opnemen.
  • Uitschrijven moet zo gemakkelijk mogelijk en vooral ook duidelijk zijn.

Laat je privacybeleid controleren

About Charlotte Meindersma

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Comments

  1. Super handig artikel weer! Dankje voor de fijne uitleg.

  2. Marianne says:

    Bedankt voor je wegwijs, Charlotte.

    Ik heb een vraag over documenteren van toestemming.

    SITUATIE
    Op een beurs leggen we nieuwe contacten en ontvangen we visitekaartjes.
    We verwerken de gegevens in in onze database.
    We nemen contact op met betrokkene via e-mail of telefoon.
    We zijn transparant en wijzen op hoe de relatie tot stand is gekomen (ontmoeting op beurs x).
    We wijzen betrokkene op ons privacystatement (Telefonisch ook verplicht? “In het kader van de AVG wijs ik u op ons privacy statement”. In de praktijk wil je dat niet.)

    VRAAG
    Hoe documenteer ik, bewijs ik, dat ik deze persoonsgegevens zelf heb ontvangen van betrokkene? Het kan namelijk ook lijken op koude acquisitie met niet-algemene bedrijfsgegevens. De visitekaartjes willen we liever niet archiveren.

    • Als je je gegevensverwerking gaat baseren op de grondslag toestemming (en niet een van de andere grondslagen), zul je moeten bewijzen dat je de toestemming daadwerkelijk hebt. Ook moet je laten zien dat de toestemming “geïnformeerd” en “specifiek” gegeven is. Dit zul je moeten kunnen aantonen aan de Autoriteit Persoonsgegevens. De last om dat te bewijzen ligt in dat geval wel bij jou. Hoe je daar concreet invulling aan moet geven is nu nog vrij open gelaten. Lees ook deze pagina van de Autoriteit Persoonsgegevens over de verantwoordingsplicht.

  3. Goed artikel! Ik vraag mij alleen af wat ik moet doen met de E-mail adressen die ik heb verworven aan de hand van visitekaartjes cq LinkedIn connections.

  4. Ik werk bij een subonderdeel van een grote organisatie. Vanuit dat onderdeel versturen we al jaren een nieuwsbrief naar medewerkers, ‘omdat ze medewerkers zijn’. We hebben hiervoor nooit om toestemming gevraagd. We hebben (tot nu toe) ook nooit een opt-out gehad in deze nieuwsbrief, omdat (ik citeer opnieuw de organisatie) ‘we vinden dat medewerkers nu eenmaal op de hoogte behoren zijn van wat er zich binnen onze organisatie afspeelt.’
    (NB: mijn persoonlijke mening hierover wijkt af van hoe de organisatie hiermee omgaat.)

    Vooruitkijkend op de AVG vraag ik me nu af:
    – Behoren de medewerkers die al jaren deze nieuwsbrief ontvangen tot de groep ‘bestaande klanten’, ookal hebben we ze nooit om toestemming gevraagd? Of moeten we ze voor 1 mei alsnog om toestemming vragen?
    – Deze medewerkers zijn al jaren gewend dat de nieuwsbrief geen opt-out bevat. De organisatie zegt: ‘Oké, binnenkort is dat verplicht, maar zet het dan maar heel klein onderaan, zodat mensen zich niet massaal gaan afmelden.’ Mag dat of moeten we het juist expliciet onder de aandacht brengen?

    • De opt-out moet er gewoon zijn, onderaan de nieuwsbrief. Die links zijn meestal niet zo groot. Dat hoef je nu niet extra onder de aandacht te brengen.
      Je kunt medewerkers overigens vergelijken met klanten. Je zou medewerkers daarom best ongevraagd e-mails mogen sturen over de organisatie. Naar hun zakelijke e-mailadres, niet naar het privé-e-mailadres.
      Verder kun je natuurijk wel de eis stellen aan werknemers dat ze over bepaalde zaken binnen de organisatie op de hoogte horen te zijn. Ik kan me daarom best voorstellen dat er een soort personeelsnieuwsbrief is die mogelijk wel verplicht gemaakt kan worden.

  5. Hoi Charlotte,
    Dank voor alle informatie over de AVG. Helder!
    Maar heb je een idee hoe er met deze nieuwe regelgeving tegen het werk van headhunters wordt aangekeken? Zij benaderen ervaren kandidaten rechtstreeks (per telefoon of mail) voor een bepaalde openstaande functie. Logischerwijs hebben kandidaten daar vooraf geen toestemming voor gegeven.
    Betekent dit dat na 25 mei alle headhunters hun kantoren moeten sluiten of kunnen zij een beroep doen op gerechtvaardigd belang?
    Ik ben benieuwd naar je reactie.
    mvgr Sander van Nieuwenhuijzen

    • Daar kan zeker gerechtvaardigd belang een grondslag zijn, maar belangrijk is dan wel dat er niet geautomatiseerd een bericht gestuurd wordt, maar persoonlijk (anders is het spam) en de gegevens moeten wel snel genoeg weer verwijderd worden.

      • Dank voor je snelle reactie.
        De kracht van een headhunter is dat men over zoveel mogelijk relevante gegevens beschikt om een kandidaat gericht te kunnen benaderen voor een bepaalde positie. Meestal gebeurt dit per telefoon (mobiel). Het verzamelen van relevante gegevens is “het kapitaal” van een headhunterskantoor. Zowel op korte als op langere termijn.
        Het is voor een goede uitvoering van de activiteiten van een headhunter niet handig als de gegevens snel na een contact met een kandidaat weer verwijderd moeten worden.
        Valt dit volgens jou op te lossen onder de AVG?

  6. In het artikel staat “Klanten mag je altijd mailen. Aan hen hoef je geen toestemming te vragen.”

    Dat lijkt mij niet correct.

    De Code Email verbindt hier voorwaarden aan en de AVG ook, dus je mag niet “altijd” aan klanten mailen.

    • Altijd moet je met een korreltje zout nemen. Het moet wel in het kader van de klantrelatie zijn natuurlijk. Dus iets in het kader of enigszins verbandhoudend met producten of diensten die al gekocht zijn. Er mogen niet opeens uitingen van derden toegestuurd worden die daar niets mee te maken hebben.

      • Hi Charlotte, dank voor jouw heldere blogs. Ik heb een aanvullende vraag over klanten. Moet ik in het kader van de e-Privacy verordening straks toestemming vragen aan NIEUWE klanten om (productgerelateerde) nieuwsbrieven/magazines te versturen? Ik las op een collega blog nl het volgende waardoor ik de indruk kreeg dat ik wel een opt-out moet bieden op de koopovereenkomst: “Eenvoudig gezegd vereist de e-Privacy verordening toestemming via opt-in voor e-marketing, tenzij de persoonsgegevens verzameld zijn in het kader van een (koop)overeenkomst en de betrokkene op dat moment de mogelijkheid had om zich te verzetten (opt-out).” https://dejuristenamsterdam.nl/featured-2/mag-bestaande-klanten-nog-mailen-gdpr/
        En ben ik onder AVG verplicht bij opt-in om frequentie van nieuwsbrieven te vermelden?
        veel dank alvast.

        • Je hoeft aan klanten (bestaand en nieuw) geen toestemming te vragen om ze e-mails te sturen die gerelateerd zijn aan de producten of diensten die ze eerder al bij je hebben afgenomen. Je moet ze wel een duidelijke en eenvoudige opt-out mogelijkheid bieden.

          Wat De Juristen zeggen bedoelen ze denk ik wel hetzelfde, maar is wellicht wat onhandig geformuleerd. Die opt-out hoeft er namelijk niet vooraf te zijn, maar moet in elke e-mail/nieuwsbrief/magazine opnieuw geboden worden.

          De frequentie van nieuwsbrieven hoef je niet te vermelden. Kan soms uit marketingoogpunt wel verstandig zijn, om te voorkomen dat je misschien irritatie wekt als je elke dag gaat mailen bijvoorbeeld.

  7. Bedankt voor het artikel en de youtube video, heel fijn.

    Het is me nog niet helemaal duidelijk of/ of welke opt-in nodig is wanneer e-mails alleen worden geregistreerd bij aankoop van een product.

    Wanneer heb je geen opt-in nodig? Wanneer een soft opt-in (al een aangevinkt selectievakje)? En wanneer een hard opt-in?

    – Een service email (bv. Bevestiging, aankomende verlenging)?
    – Een email sturen met product gerelateerde tips?
    – Een email sturen met een aanbieding van een eigen relevant product?
    – Een email sturen met een aanbieding van een relevant product van derden?

    De e-mails zullen alleen vanuit ons worden verstuurd en niet met derden gedeeld.

    Hopelijk is mijn vraag duidelijk.

    • Soft opt-in mag nooit!

      Je mag klanten mailen over producten en diensten die ze al hebben afgenomen en alles gelieerd daaraan. Dus service e-mails mogen zonder opt-in. Productgerelateerde tips ook, maar zorg dan wel voor een opt-out!
      ‘Een aanbieding van een eigen relevant product’ is te vaag. He moet in verband staan met reeds gekochte producten of diensten. Anders heb je een opt-in nodig.
      Zonder opt-in mag je niet voor of namens derden iets sturen. Als de e-mail grotendeels over je eigen producten en diensten gaat en je geeft nog een kleine tip over iets bij een ander, is dat natuurlijk geen probleem, maar het mag geen verkapte mailing namens die derde zijn.

  8. Ben benieuwd naar dat verbolgblog over optin vereisten? Ik geloif niet dat ik het al kan vinden?

  9. Handig overzicht. Als het vervolgblog over opt-in online komt, is het een idee om dit hier in de comments te laten weten zodat mensen het weten? Alvast bedankt!

  10. arvidkuipers says:

    Hoi Charlotte,
    Tof artikel weer 🙂 Dankje 🙂

    Ik heb nog een vraagje over die opt-out.

    Als een niet-klant zich uitschrijft voor m’n nieuwsbrief, dan komt hij automatisch op ‘unsubscribed’ te staan in het mailingprogramma. En dan kan ik hem ook niet meer mailen. Het programma blokkeert dat automatisch.

    In het kader van niet-langer-bewaren-dan-nodig, zou ik dan zijn gegevens moeten verwijderen, helemaal? Of kan ik hem op unsubscribed laten staan?

    Want als ik hem verwijder, dan:
    – verwijder ik ook alle bewijslast over hoe en waarop hij zich heeft ingeschreven.
    – loop ik het risico dat ik deze persoon opnieuw ga mailen als hij alsnog een klant van me wordt. Terwijl hij eerder dus heeft aangegeven geen nieuwsbrieven meer te willen ontvangen. Maar dat weet ik dan niet meer, want zijn gegevens zijn verwijderd.

    Mag ik op die gronden zijn email-adres in het mailingsysteem bewaren als zijnde ‘unsubscribed’?
    Ik vind daar niet zoveel over. Misschien dat artikel 11.1 van toepassing is (dan zou ik alles gewoon kunnen wissen – denk ik).

    • Hier moet je ook weer toestemming onder de AVG en toestemming in de zin van de Telecommunicatiewet uit elkaar trekken. Je mocht misschien de gegevens wel verwerken, maar had toestemming nodig om te mogen e-mailen. Als de toestemming om te e-mailen wordt ingetrokken, maar er een andere grondslag voor de verwerking blijft bestaan, is het voldoende om het op unsubscribed te laten staan. Als je door het intrekken van de toestemming ook geen grond meer hebt op basis waarvan je de persoonsgegevens mag verwerken, zul je ook de gegevens zelf moeten verwijderen.

      • arvidkuipers says:

        ok dus als ik het goed begrijp… ik heb verder geen relatie met deze fictieve subscriber. Hij is geen klant, staat niet op een andere mailinglijst. En hij unsubscribed zich van mn mailing.

        Kan ik dan op grond van artikel 6.1.c in de AVG-wet zijn gegevens op ‘unsubscibed’ laten staan? Daarmee voorkom ik immers dat hij opnieuw mail krijgt (eender omdat hij klant wordt, of omdat iemand anders hem met de beste bedoelingen aanmeldt voor mijn nieuwsbrief) en zo voldoe ik dan aan de wettelijke verplichting dat iemand die zich afmeldt ook echt geen mail meer mag ontvangen. Ik kan geen andere manier bedenken om dit op te vangen namelijk.

        Heb ik dat goed?

        • Dat hangt ervan af op basis van welke grondslag je die gegevens vooraf al verwerkt had. Als je vooraf ook gebruik hebt gemaakt van toestemming voor de verwerking zelf, dan ziet het intrekken van de toestemming niet alleen op het versturen van de e-mail, maar ook op de verwerking. Dan moet dus ook de naam etc. uit het systeem.

          • arvidkuipers says:

            wauw, wat snel!
            Dank je 🙂 Dat ga ik even een nachtje laten bezinken 🙂

            Fijne avond

  11. Hoi Charlotte,
    Nog een vraagje. Bedrijven mogen hun klanten altijd mailen? Ook als de klant geen opt-in heeft gegeven? Dus wanneer iemand een dienst heeft afgenomen, dan mag ik hem/haar een ‘commerciele nieuwsbrief’ of een nieuwsbrief met ‘tips’ sturen?
    Groetjes,
    Evy

  12. Mag je (zoals ik altijd dacht te denken) alleen een vinkje vooraf (automatisch) invullen bij een betaal-relatie, of mag het ook indien het optin-formulier enkel tot doel dient om je in te schrijven voor een specifieke nieuwsbrief?

  13. Hoi Charlotte,

    Ik ben niet echte bekend met deze materie, maar komt het er nu op neer dat je op geen enkele wijze reclame voor nieuwe producten kunt sturen aan (geselecteerde) bedrijven waar je nooit eerder contact mee hebt gehad?

    Als dat zo is, wat zijn dan wel toegestane methodes om (nieuwe) bedrijven te benaderen voor acquisitie?

    Met vriendelijke groet,

    René
    mytap

  14. Hi Charlotte,

    Weet jij hoe het zit met social media en de website van een kerk? Ik post namelijk foto’s en ervaringen van mensen op Facebook, instagram en de website. Moet ik daar dan schriftelijke toestemming voor hebben?

    Hetzelfde geldt voor mijn werk, een museum. Daar plaatsen we met regelmaat foto’s van mensen in een tentoonstelling of bij een activiteit. Moet ik die allemaal iets laten tekenen? Ik hoor het heel graag, bedankt!

  15. Hoi Charlotte,

    Fijn artikel en filmpje, heel duidelijk! Wat ik me alleen nog wel afvraag, is of klanten ook toestemming moeten hebben gegeven om je nieuwsbrief te ontvangen? Dat werd me niet helemaal duidelijk uit het filmpje. Omdat een aantal keer werd gezegd dat je klanten uiteraard gewoon mag e-mailen, maar mag je dan automatisch ook marketing gerelateerde zaken mailen?

    En hoe zit dat dan met oud klanten? Sowieso kan naar mijn idee een oud klant weer snel een nieuwe klant worden door er contact mee te onderhouden. Maar mag dat dan wel?

    Alvast erg bedankt!

    Groetjes,
    Charlotte 🙂

    • Je mag klanten mailen over zaken die gerelateerd zijn aan het product of de dienst die ze al eerder bij jou gekocht hebben. Als jouw nieuwsbrieven dus altijd gaan over zo’n gerelateerde product of dienst, dan mag je ze jouw nieuwsbrieven sturen. Als jouw nieuwsbrieven over iets anders gaan, dan mag het niet.
      Je mag ze mailen tot ze zich weer uitschrijven. Onder elke nieuwsbrief moet een opt-out geboden worden.

  16. M. Helder says:

    Hallo Charlotte, bedankt voor de uitgebreide info! Ik heb toch nog een vraag.. Wij hebben tot nu toe een soft opt in gebruikt op het bestelformulier van de online shop, zijn die verkregen mailadressen dan nog geldig vanaf 25 mei of niet? We weten per klant wanneer ze zich hebben ingeschreven. Ik lees tegenstrijdige dingen erover, dus ik vraag het maar even aan een juridisch onderlegde professional :).. Met vriendelijke groet, M. Helder

  17. Martijn Vroemen says:

    Hallo Charlotte, wat een goeie info. Als mensen op hun eigen initiatief met mij linken op linked-in: mag ik dan hun email adres toevoegen aan mijn nieuwsbrief?

    • Nee, dat mag helaas niet. LinkedIn staat los van je nieuwsbrief. Ze zijn dan geen klant van je en ze hebben ook niet actief toestemming gegeven om op jouw lijst te komen staan. Dat moet je dus nog apart aan ze vragen.

  18. Joost says:

    Dag Charlotte,

    Dank voor je heldere verhaal! Ik heb de volgende vraag.

    Volgens mij mag ik een nieuwe geïnteresseerde niet ‘benadelen’ door zijn aanvraag voor een leadmagnet (freebie) te weigeren als hij aangeeft niet te willen worden opgenomen op mijn algemene mailinglijst (voor nieuwsbrieven en aanbiedingen)?.

    M.a.w.: iemand die opteert voor een leadmagnet door achterlaten van zijn mailadres MOET ik deze sturen, ook als hij aangeeft dat hij niet op mijn algemene mailinglist.

    Klopt dit? Of mag ik zelf bepalen dat de leadmagnet alleen beschikbaar voor mensen die ook op mijn algemene mailinglist willen (uiteraard na dit schriftelijk aangegeven te hebben).

    Alvast dank! Groet, Joost

    • Je mag het dus geen voorwaarde maken.

      Wie wel de leadmagnet wil ontvangen, maar niet op de algemene mailinglist wil, zul je de leadmagnet moeten sturen.
      Je mag ze daarna wel nog een opvolgende mail sturen om bijvoorbeeld te vragen wat ze ervan vonden, of omdat je ze nog iets wil aanbieden dat past bij die leadmagnet. Dan zou je alsnog kunnen vragen of ze op de algemene lijst willen.

  19. Hi Charlotte,

    Ik las in je artikel dat je klanten gewoon mag e-mailen. Hoe zit dat met potentiele klanten? Zij staan in ons systeem als leads, maar hebben geen opt-in gegeven voor de nieuwsbrief. Mogen wij ze evengoed tips en nieuwtjes over ontwikkelingen mailen over ons product?

    Groet, Willeke

  20. edwin says:

    hoe lang heb je als bedrijf om uitschrijving email database te completeren

  21. Richard says:

    Hoi Charlotte,

    Iets waar ik momenteel tegenaan loop is de wijze waarop ik aan nieuwe klanten kom. Tot dusver was dat een kwestie van vooral LinkedIn en websites afspeuren om de ideale match te maken bij wie ik mijn vraag kon neerleggen.

    De AVG belemmert mij in dusverre, dat ik niet meer willekeurig en direct koude acquisitie kan plegen. Naar ik het begrijp, moet ik dus eerst een mail sturen aan een via internet verkregen e-mail adres, waarbij de kans meteen al vele malen kleiner is dat iemand ja zegt. Het gaat dan tevens om buitenlandse partijen.

    Of begrijp ik het verkeerd? Heb je tips om nieuwe, onbekende klanten toch op een succesvolle (en legale) wijze te benaderen? Mag je ook geen korte omschrijving van een paar woorden van een product geven?

    Wanneer jij zelf een zoveelste mail ontvangt van een aanbieder of diegene jou zijn product mag aanprijzen, is het voor de aanbieder een stuk lastiger om door die standaard “nee, bedankt” door te breken.

    Deze vraag staat dus los van nieuwsbrieven.

    Dank!

    • Je mag inderdaad geen ongevraagde commerciële mails versturen naar personen. Soms wel naar een algemeen e-mailadres. Je kunt ze altijd benaderen met een specifieke vraag, zonder ze meteen een aanbod te doen. Dat helpt al.

  22. Dankjewel voor de uitleg. Ik vraag me nog twee zaken af:

    1. Als je als aanbieder van nieuwbrief service gebruik maakt (zoals Mailchimp) en je wil overstappen naar een andere nieuwsbriefservice… hoe kan je dat doen op een manier die klopt binnen de regelgeving? Me dunkt dat de overstap naar een andere provider niet de toestemming annuleert, maar de bewijslast kan wel lastiger worden aangezien de opt-in bij de vorige provider is gebeurd.

    Ikzelf overweeg zo’n overstap, maar als ik daarmee niet meer aan AVG voldoe, kan het zijn dat het niet meer mogelijk is om over te stappen zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen. Als je veel in een lijst hebt geïnvesteerd zit je dan door AVG gewoon vast bij een provider, wat de regels wel erg onhandig zou maken.

    2. Nieuwsbrieven bij nieuwsbriefdiensten programmeren soms dat als iemand op een link klikt over een bepaald onderwerp, dat feit wordt gebruikt om die persoon automatisch weer wat informatie over dat onderwerp toe te sturen (per slot geeft de volger interesse aan), wat technisch betekent dat die persoon op de achtergrond in een andere lijst wordt toegevoegd.

    Een voorbeeld zou zijn een lijst waarin info over internet marketing wordt verstuurd en als de persoon reageert op zoekwoord analyse, dat hij dan follow-up mailtjes krijgt over specifiek dat onderwerp. Technisch is dat een aparte lijst, maar de toestemming voor het hoofdonderwerp is al gegeven in de hoofdlijst.

    Benieuwd naar je antwoord.

    groet, Hans

Trackbacks

  1. […] vast weten waar ze het over heeft. En deze jurist schrijft ook nog eens leuk en begrijpbaar. Als je hier klikt lees je een mooi blog van haar over Privacy en E-mailmarketing. Verder schreef zij ook een […]

  2. AVG/GDPR voor e-mailmarketing

    Inhoud Een e-mailadres is een persoonsgegeven Een

Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.