Moet het KvK nummer ook op de website staan?

Ben je ondernemer, dan heb je een website. Met veel informatie. Uiteraard contactgegevens, want anders verkoop je niks. Maar je werkt vanuit huis. Een huisadres vermeld je dus liever niet. Je noemt daarom maar het postadres. Dat scheelt alvast. Maar je KvK nummer zal uiteindelijk je vestigingsadres verraden. Moet je KvK adres ook op de website staan?

KvK nummer en andere bedrijfsgegevens op de website

Ja, KvK nummer moet op de Website

Veel zakelijke communicatie verloopt steeds vaker via elektronische weg, zoals e-mail en website. Dat brengt ook een aantal verplichtingen met zich mee.
Regelmatig krijg ik de vraag of het verplicht is om het KvK-nummer ook op de website van je bedrijf te vermelden. Het antwoord is eenvoudigweg JA. Het gaat zelfs verder dan alleen de website. Het KvK nummer moet opgenomen worden in alle (elektronische) communicatie en andere uitingen.

Door het KvK nummer op je website te vermelden, kunnen (potentiële) klanten makkelijker controleren of je wel een echt en betrouwbaar bedrijf hebt. Bovendien handig wanneer je een bijzondere schrijfwijze hebt van jouw bedrijfsnaam of je zelfs meerdere handelsnamen hebt. Je bent dan niet altijd even makkelijk bij de KvK te vinden onder de bedrijfsnaam, maar met het KvK nummer gaat het altijd goed!

KvK nummer vermelden op alle aankondigingen

De (…) in het handelsregister ingeschreven ondernemingen of rechtspersonen zorgen ervoor dat op alle van die onderneming of die rechtspersoon uitgaande brieven, orders, facturen, offertes en andere aankondigingen, met uitzondering van reclames, is vermeld onder welk nummer deze in het handelsregister is ingeschreven

art. 27 Handelsregisterwet

Wettelijk is vastgelegd dat (potentiële) klanten steeds moeten weten met welk bedrijf ze aan het communiceren zijn. Elk bedrijf is daarom verplicht om onder meer zijn identiteit (zoals handelsnaam en, indien van toepassing, de rechtsvorm), vestigingsplaats, BTW nummer en dus het KvK nummer te vermelden in alle geschriften en aankondigingen.
Behalve op de website is het dus ook, in principe, bij alle andere vormen van communicatie verplicht om de identiteit, vestigingsplaats en KvK nummer van het bedrijf te vermelden. Denk daarbij aan e-mail en papieren post, offertes, facturen etc.

Echt álle aankondigingen?!

De wet maakt nauwelijks onderscheid in de aankondigingen. Alleen reclames, zoals advertenties, zijn uitgesloten. Maar niet alle commerciële uitingen zijn ook reclames. Denk maar aan alle contentmarketing van tegenwoordig. Dat is toch meer een door de wet bedoelde aankondiging dan een reclame.
Strikt theoretisch zouden smsjes, WhatsApps, tweets, Facebook berichten etc. hier dus ook onder vallen. Dat lijkt mij echter wat onredelijk. In 140 tekens, waar meestal ook nog een mention vanaf moet, is geen ruimte om nog een KvK nummer te noemen. Daarbij zullen lezers dat zelfs wat overdreven vinden. Ondanks dat de wet hier niets over zegt, zou ik zeggen dat het onredelijk is te verwachten dat het KvK nummer ook in deze uitingen gebruikt moet worden. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het KvK nummer genoemd moet worden op je Facebook pagina en de zakelijke Google+ pagina. Dus niet in elke uiting, maar wel in de algemene informatie bij het profiel van jouw onderneming.
Zelfs de vraag of het KvK nummer genoemd moet worden op een visitekaartje vind ik voor discussie vatbaar.

Waar moet het KvK nummer wel genoemd worden?

Zet je KvK nummer in elk geval op je website en in je e-mail handtekening. Noem het ook in je algemene voorwaarden en in je offertes en facturen.
In elk geval in alle communicatie die je wellicht als ‘officieel’ zou betitelen, al is dat geen juridische term.

Lees ook:

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.