Mag je persoonsgegevens delen?

Een sponsor die in ruil voor het sponsoren van een event, blog of vlog ook de persoonsgegevens wil ontvangen van mensen die zich inschrijven. Iemand die mee heeft gewerkt aan een weggever en ook de e-mailadressen wil ontvangen van iedereen die het heeft opgevraagd. Samen een webinar geven en persoonsgegevens van deelnemers delen. Mag dat?

Altijd informeren

Je moet betrokkenen altijd informeren over de persoonsgegevens die je verwerkt, op welke grondslag je dat doet en met welk doel je dat doet.

Je moet betrokkenen daarom ook informeren over met wie je persoonsgegevens zult delen. Dat kan meteen al bij de inschrijving voor het event, webinar of e-maillijst. Sterker nog, dat moet zelfs vooraf.

Toestemming nodig?

Als een evenement door meerdere partijen wordt georganiseerd en daarover goed wordt geïnformeerd via de privacyverklaring, is daarmee al duidelijk wie de persoonsgegevens zal ontvangen.

Maar het is niet per se logisch dat een sponsor ook de persoonsgegevens ontvangt. In dat geval heb je toestemming nodig om de persoonsgegevens aan deze derde partij door te mogen geven.

Het is dus belangrijk om te bepalen of het doorgegeven van de persoonsgegevens, en de verwerking van de persoonsgegevens door de derde, verenigbaar was het met doel waarvoor de persoonsgegevens oorspronkelijk waren verkregen. Dat kun je bijvoorbeeld bepalen door de vraag te stellen of het voor de betrokkene redelijkerwijs te verwachten was dat de persoonsgegevens zouden worden verstrekt aan de andere partij.

Grondslag en doel

Als het doorgeven van de persoonsgegevens niet met toestemming gebeurt, maar wel verenigbaar is met het oorspronkelijke doel waarvoor de persoonsgegevens zijn verwerkt, is er nog steeds een geldige grondslag nodig.

Die grondslag is nodig voor de verstrekking van de persoonsgegevens aan de andere partij.

De ontvangende partij heeft natuurlijk ook weer een grondslag en een doel nodig voor de verwerking van de persoonsgegevens.

CATEGORIE:

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is ‘de social media jurist van Nederland’ en oprichter van Charlotte’s Law & Fine Prints. Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.