• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Koffiezaak
  • GGIJZ
  • Mijn account
Charlotte's Law & Fine Prints

Charlotte's Law & Fine Prints

Juridisch Advies voor Ondernemers

  • Advies
    • Oploskoffie
    • Auteursrecht
    • Portretrecht
    • Privacy
    • Merken
    • Marketing
  • Boeken
  • Store
  • Spreker
  • Blog
    • Auteursrecht
    • Merkenrecht
    • Marketing
    • Contracteren
    • Privacy
    • Overige
  • Over Charlotte’s Law
    • Publicaties & Presentaties
    • Klanten
  • Contact
    • English
  • Boek je oploskoffie

Idee! En nu beschermen

16 februari 2021 door Charlotte

Pling! Er gaat een lampje fel branden. Er is een geniaal idee geboren. Het beste idee ooit. Dit gaat het helemaal worden. Je wilt nu alleen niet dat een ander er met jouw idee vandoor gaat. Help! Wat te doen?

Het start bij een idee

Het idee is gelukkig meestal slechts het begin. Je hebt dan juist nog alle mogelijkheden voor je liggen en er is nog niks aan de hand.

Het lastige is alleen ook dat, juist omdat een idee nog ‘niks’ is, je het ook niet kunt beschermen. Er rust nog geen auteursrecht op. Alleen op de uitwerking van dat idee kan auteursrecht rusten.

Houd het idee geheim

Een idee bescherm je eigenlijk het beste door het geheim te houden. Hoe minder mensen ervan weten, hoe minder mensen ermee vandoor kunnen gaan. Bovendien is er geen risico dat mensen zich bijvoorbeeld verspreken of het zelf weer als basis gebruiken voor een ander idee.

Maar vaak wil je een idee toch delen. Om het beter te kunnen maken, om het uit te kunnen voeren of om een andere reden. Hoe los je dat dan op? Met een geheimhoudingsverklaring. Daarin spreek je precies af wat iemand wel of niet met je idee mag doen. Omdat wat kracht bij te zetten, spreek je bovendien een boete af. Daardoor moet iemand in elk geval bepalen of het die boete wel waard is. Zet de boete dus ook zo hoog in, dat de boete ‘duurder’ is dan het verkopen of uitvoeren van het idee aan geld kan opleveren.

Archiveer

Op het moment dat je een idee hebt, ben je vaak ook nog aan het brainstormen, schetsen aan het maken, moodboards aan het knutselen en hersenspinsels aan het opschrijven. Bewaar dit alles! Je denkt nu misschien dat het vodjes zijn en het allemaal niets waard is, maar het kan later aantonen dat je het (uitgewerkte) idee niet van iemand anders hebt gejat, maar zelf hebt bedacht.

Je kunt er soms ook mee aantonen dat jij juist de eerste was. Geef elk document een datum. Deponeer zo’n vodje eens als i-depot bij het BBIE. Dan krijgt het een erkende datumstempel. Daarmee kun je in elk geval aantonen op welk moment die vodjes bestonden. Het is niet erg om hetzelfde idee vaker te registreren. Doe het vooral niet te laat.

Auteursrecht op een idee

Zodra je idee is uitgewerkt, tot een product of dienst, is de kans groot dat het beschermd is door het auteursrecht. Daar hoef je niets voor te doen! Auteursrecht ontstaat namelijk vanzelf. Sterker nog, behalve als i-depot kun je het nergens registreren!

Een idee goed uitwerken kan dus juist wel verstandig zijn, omdat het daardoor automatische bescherming krijgt van het auteursrecht.

Idee voor een goede naam

Heb je een idee voor een goede naam? Wil je die uitbaten binnen 5 jaar tijd? Weet je ook al voor welke producten en/of diensten? Dan is het een goed idee de naam als merk te registreren.

Dat kan overigens ook met een logo of ander beeldmerk.

Wat wil je met je idee doen?

Bedenk goed wat het doel is van je idee. Of je het zelf gaat uitwerken en uitbaten of dat je daar anderen bij nodig hebt. Deel het in elk geval pas als je het voldoende hebt uitgewerkt, zodat het is beschermd door het auteursrecht of nadat je iemand een geheimhoudingsovereenkomst hebt laten tekenen. Vertrouwen is namelijk wel de basis, maar voorkomt de problemen niet, laat staan dat je ze op kunt lossen als ze eenmaal zijn ontstaan.

Lees ook:

  • 3x je idee beschermen
  • Prijsgeven of geheimhouden
  • Iedereen mag dus zomaar mijn werk namaken?

Categorie: Auteursrecht, Contracteren Tags: copyright, idee, pitch, video

Over Charlotte

Charlotte Meindersma is 'de social media jurist van Nederland' en oprichter van Charlotte's Law & Fine Prints.
Ze drinkt graag oploskoffie, in de spreekwoordelijke zin van het woord. Bovendien is ze amateur-marketer en was ze in een vorig leven fotograaf.

Footer

Charlotte’s Law Updates

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Écht ondernemen – bemoei je met je eigen zaak

Winkelwagen

Juridisch

Charlotte's Law & Fine Prints BV

Goeman Borgesiuslaan 77
3515 ET Utrecht
(bezoek alleen op afspraak)

KvK 70392897
BTW NL858305458B01
Cookie- en Privacyverklaring


Portretfoto's door Arnold Reyneveld en Prisca Visser

© 2011-2023 Charlotte's Law & Fine Prints BV · Alle rechten voorbehouden. Onze Cookie- en privacyverklaring is van toepassing.