Iedereen lijkt op dit moment wel op de een of andere manier blogger of influencer te willen worden. Gouden bergen. Gewoon ‘even’ zorgen voor veel followers, fotootje posten, weinig moeite en veel geld. Of toch niet? Er is inmiddels al veel over gezegd en geschreven in en door de media. Welke conclusie kunnen we trekken?
Massa = kassa?
Je hebt heel veel volgers nodig om als influencer te kunnen werken, toch? Dat was vroeger zeker het geval. Veel volgers = veel bereik. Met veel volgers is het absoluut makkelijker om goede deals te krijgen. Zij krijgen het meest betaald. Maar zeker niet alleen de grote influenders, YouTubers en bloggers kunnen geld verdienen hiermee. Contact is belangrijk. Enagement. De adverteerder wil tenslotte ook veel verkopen. Dan is vooral het bereiken van de doelgroep belangrijk en dat doe je niet meer alleen met massa.
Micro influencers
Steeds meer adverteerders zijn op zoek naar micro-influencers. Kies je niche. Focus.
Micro influencers hebben over het algemeen meer contact met hun volgers. Ze hebben ook een specifieke doelgroep. De kans is daardoor groter dat de volgers van de influencers ook werkelijk wat zullen kopen.
Als micro-influenceer moet vooral je engagement rate goed zijn. Minimaal 1% tot 2%. Dit draait dus om de hoeveelheid likes en reacties op een post, ten opzichte van het aantal volgers.
Creativiteit en kwaliteit van de content
Is het zo makkelijk om influencer te worden? Kost het echt zo weinig tijd? Dat lijkt misschien wel zo, maar valt vies tegen. Influencers zijn natuurlijk gewoon ondernemers. Administratie, contracten en andere saaie taken horen er gewoon bij.
Bovendien wordt er van een influencer verwacht dat ze creatiever zijn dan de adverteerder. Ze willen dus niet dezelfde soort content als ze zelf zouden kunnen maken. Bovendien moet de content van voldoende kwaliteit zijn. Niet alleen voor de adverteerder, maar ook om je engagement rate hoog genoeg te houden.
Hoeveel verdient een Influencer?
$200.000 voor één post kan. Als je 9.5 miljoen volgers hebt.
Of $250,- voor 4 posts.
Soms krijg je alleen maar gratis producten.
Bij AdFactor zie je dat een instagram post gemiddeld tussen de €500 en €1.250 kost, met een paar uitschieters naar boven. Dat is dus nog niet wat de influencer eraan verdient. AdFactor is tenslotte een tussenpersoon die nog een hoop werk doet en zorgt voor contact met zowel de adverteerder als de influencer en beide partijen daardoor werk uit handen neemt.
Voor een blogpost op een van de WayneParkerKent websites betaal je €3000,-. Dit is inclusief een social post.
De meeste waarde zit voor een adverteerder nog steeds in een blog, volgens The Cirqle.
In veel gevallen houdt de influencer er ongeveer 70% van over, maar dat verschilt per bureau.
Lees hierover ook de blogpost: Twitterdrama over Influencers en Inkomsten
Een cursus om Social Influencer te worden?
Klinkt goed, toch? Hoppa, cursus volgen en je bent een professional.
Maar de truc? Je moet vooral authentiek zijn. Jezelf zijn dus.
Nou ja, laten we wel wezen, je kunt natuurlijk best vanalles leren over het maken van een feed waarmee je het beste likes kunt krijgen. Dan is een boek als Snap!* goed of een korte training van Kirsten Jassies, auteur van In beeld met Instagram in 60 minuten*.
Je kunt overigens niet alleen een cursus volgen om Influencer te worden, maar ook hoe je moet vloggen:
Heb je 40 minuten over? Bekijk dan deze, wellicht wat saaie, maar zeer nuttige presentatie. Daar leer je al veel over wat het vergt om influencer te zijn en wat een adverteerder belangrijk vindt.
Vloggers?!
We hebben echt geen TV meer nodig jongens. Vooral niet met YouTube documentaires als deze, van Vet Gezellig. Zeer het kijken waard! Gaat over wat vloggen nu eigenlijk is, wat mensen daar voor moeten doen en ook of een cursus vloggen zin heeft. Dit moet je kijken!
Ook deze YouTube documentaire over Britse vloggers geeft je een mooi kijkje in de wereld van een aantal (full time) YouTubers, vlaggers en content creators.
Altijd maar uploaden
Een dagje ziek zijn als vlogger zit er niet echt in. De vloggers die het meest verdienen, uploaden dagelijks en slaan geen dag over. De gevolgen kunnen heel groot zijn als je opeens niet meer in je normale ritme upload. Alleen al omdat YouTube je video’s dan minder onder de aandacht brengt. De content lijkt dus wel makkelijk, maar discipline is wel nodig.
Bureaus
Er zijn veel bureaus die zorgen dat influencers en adverteerders aan elkaar gekoppeld worden.
Er zijn bureaus die juist voor de influencers werken, maar er zijn ook bureaus die juist voor merken werken. Daarnaast bestaan er nog platformen waar je als influencer vooral kunt pitchen.
Interviews met bureaus voor bloggers/vloggers/influencers/content creators etc.
Interviews met bureaus voor merken/adverteerders
Content Creator zijn is echt ondernemen
Influencers, vloggers, bloggers, content creators, YouTubers of welke naam je ze ook wil geven, ze zijn allemaal ondernemers. Als jij er een wil worden, zul je dus als ondernemer moeten gaan denken. Wanneer je een ondernemer bent en je in moet schrijven bij de Kamer van Koophandel, lees je in mijn blogpost ‘Wanneer is bloggen een onderneming?‘
Wellicht sluit jij je graag aan bij een bureau, zodat zij je kunnen vertegenwoordigen. Klinkt fijn en ach, je draagt er graag een bedrag voor af. Zij zorgen voor de afspraken. Dat betekent alleen niet dat je meteen al overal van af bent.
Jij moet ook een contract sluiten met dit bureau of de MCN. Die moet je niet zomaar tekenen. Weet wat je tekent! Is het bijvoorbeeld een exclusieve deal of mag je ook buiten het bureau om deals sluiten en campagnes maken? Wanneer krijg je betaalt? Wat als de adverteerder niet tevreden is over de content die je gemaakt hebt? Hoe ga je om met instructies en mag je eventueel op een later moment een campagne alsnog afslaan omdat je het niet bij jezelf vindt passen? Hoe en wanneer mag het contract worden opgezegd?
Wil je eer lezen over ondernemen als blogger/vlogger, influencer en content creator? Lees dan zeker deze blogs:
- Mascha Feoktistova (Beautygloss/Vloggloss) over ondernemen en vloggen
- Ondernemen als blogger of vlogger, waar moet je aan denken?
- Annic van Wonderen over Ondernemen
Reclamerecht
Zowel de adverteerder als de influencer moeten zich houden aan het reclamerecht, zoals de Reclamecode Social Media. Beide partijen moeten dus op de hoogte zijn van die regels en de adverteerder heeft zelfs nog de plicht om de influencer te informeren. Die plicht heeft het bureau of de MCN die ertussen zit niet. En tja, niet iedereen houdt zich aan de regels of weet ze te vinden. Daardoor gaat er nog wel eens wat fout.
Ik heb al vaak geschreven over de reclameregels, dus die ga ik hier niet herhalen, maar als je er meer over wil lezen kan ik je in elk geval deze blogposts aanraden:
- Influencer Marketing: de juridische aspecten
- Reclameregels voor bloggers en influencers verduidelijkt
- Instagram helpt reclameregels na te leven
Lees nog meer!