Garantie op elektronische apparatuur?

5 minuten

Laatst stelde een webwinkelier mij de vraag of het klopt dat ze op elektronische apparatuur 6 maanden garantie moet bieden. Geen gekke vraag. Uit de manier waarop ze de vraag stelde werd mij duidelijk dat ze regelmatig wat heeft gelezen over haar verplichtingen als webwinkelier, maar nu toch een paar regels door elkaar haalde. Eigenlijk lopen er hier drie zaken door elkaar: Garantie, conformiteit en bewijs.

Elektronische apparatuur

Om meteen het eerste misverstand uit de weg te helpen: Voor elektronische apparatuur gelden eigenlijk geen andere regels dan voor andere producten. Het is natuurijk wel zo dat elektronische apparatuur vaak ingewikkelder in elkaar zitten en er daardoor eerder wat mis mee kan zijn, waardoor er eerder aanspraak gemaakt zal worden op conformiteit of garantie.

LawStories in je mailbox?

Bijna wekelijks een nieuwsbrief in je mailbox. Ondernemersverhalen, tips en nieuws over nieuwe wetten en uitspraken.

Gaan we regelen! Maar... hoe heet je eigenlijk?

Garantie

Garantie is geen verplichting. Het is eigenlijk een service. Iets extra’s.
Bij sommige producten wordt er door de fabrikant garantie meegeleverd. Meestal voor een specifieke periode en verbonden aan voorwaarden. In elk geval garandeert de fabrikant in dat geval dat een product of bepaalde onderdelen van het product het zonder problemen zullen doen, gedurende de garantieperiode. Gaat het onderdeel stuk, zal de fabrikant onder de voorwaarden repareren. Je hoeft dan niet aan te tonen hoe het stuk is gegaan. Maar is het stuk gegaan door onjuist gebruik of heb je het expres stuk gemaakt en kan de fabrikant dat aantonen, zal de garantie meestal komen te vervallen. Deze garantie gaat volledig buiten de (web)winkel om.
Ook jij als webwinkel kunt garantie geven of extra garantie verkopen. Let er dan goed op dat je duidelijke voorwaarden maakt. Zoals een bepaalde periode waarin de garantie geldt. Op welke onderdelen van het product geldt deze garantie en maak eventueel duidelijk wat er ook niet onder valt, om misverstanden te voorkomen. Maak duidelijk hoe men gebruik kan maken van deze garantie. Moet daar een formulier voor ingevuld worden? Moet het product meteen meegestuurd worden of wil je liever eerst foto’s zien van het mankement? Vallen verzendkosten ook onder de garantie of alleen de reparatie- of vervangingskosten. etc. etc.
Bedenk wel goed dat je als webwinkel naast deze garantie altijd een deugdelijk en conform product moet leveren en dus niet vast kunt houden aan garantiebepalingen die minder bieden dan volgens de conformiteitseis zou moeten.

Conformiteitseis

De conformiteitseis wordt ook wel eens de wettelijke garantie genoemd. Deze regels gelden in de gehele EU. Simpelweg houdt het in dat het product aan de verwachtingen moet voldoen.
Deze verwachtingen worden onder meer gewekt door de productomschrijving, prijs en merk. Hierbij geef ik graag mijn klassieke voorbeeld van de wasmachines.
Koop je een wasmachine dan heb je veel keuze. Van de goedkopere Proline/Candy/Indesit wasmachines tot de dure Miele wasmachines. De Indesit wasmachines zijn goedkoper en gaat vaak maar een paar jaar mee. Dat weten de meeste mensen ook wel. Indesit promoot zijn wasmachines ook niet met een lange levensduur oid. Miele daarentegen is een stuk prijziger. Zij presenteren zich graag als de beste in de markt. Vele mensen kennen ook wel weer mensen die al meer dan 10 jaar dezelfde Miele wasmachine hebben.
De conformiteitseis stelt vervolgens dat als een product sneller stuk gaat dan conform de presentatie etc. verwacht had mogen worden, de verkoper het product moet (laten) repareren of vervangen. Van een Indesit hoeven we maar te verwachten dat deze enkele jaren meegaat. Gaat deze na een jaar of 5 stuk hoeft de verkoper het product niet meer te repareren of vervangen. Gaat een Miele echter na 5 jaar stuk, dan is dit veel te vroeg en zal de verkoper gratis de reparatie of vervanging moeten verzorgen. Ongeacht welke garantiebepalingen dan ook!

6 maanden

Waar komen die 6 maanden nou toch vandaan? Nou, in het geval van de conformiteitseis is het zo dat wanneer een product binnen 6 maanden stuk gaat, de consument niet hoeft aan te tonen dat het een productiefout is, maar de juist de winkelier moet aantonen dat het een fout van de consument is. Zoals dit ook de gehele periode van de garantie geldt.
Na deze 6 maanden is het onder de conformiteitseis zo dat je er juist vanuit mag gaan dat het product door toedoen van de consument stuk is gegaan. Producten verslijten tenslotte ook door gebruik en dat maakt het product nog niet onconform. Daarnaast moet de consument het product wel goed onderhouden, waar nodig en waar mogelijk. De consument zal dan aan moeten tonen dat het een productie- of fabricagefout is of het product al ondeugdelijk is geleverd.
Overigens moet de consument wel zo snel mogelijk na ontdekking van het defect dit melden. Het mag dus niet zo zijn dat de consument het product ontvangt, al op dag 3 merkt dat het stuk is en vervolgens 5 maanden wacht met het melden ervan.

Tips:

  • – Maak goede afspraken met je leverancier over de verwachtingen van het product. Zo kun je er voor zorgen dat jouw kosten zo laag mogelijk blijven.
  • – Wees goed op de hoogte van de levensduur van het product. Pas daar eventueel prijs en productomschrijving op aan.
  • – Zorg voor een goede klachtenregeling. E-mail, telefoon of formulier? Eerst foto’s opsturen of meteen product retourneren?
  • – Beoordeel waar het product door stuk is gegaan en laat het repareren of vervangen wanneer nodig. Wanneer dit niet mogelijk is mag de overeenkomst ook ontbonden worden en zul je het verkoopbedrag (of een deel ervan) moeten terugbetalen aan de consument.

    Lees ook:
    To Keurmerk or not to Keurmerk
    Consumentenrecht na de vrijmarkt
    Wanneer regels klantenservice worden
    Veel webwinkels voldoen niet aan de regels
    Informatieplicht voor webwinkels
    Eerste Hulp Bij Online Gedonder

  • Boek hier jouw Oploskoffie

    Wil je een enkele of een dubbele?

    Kies je gewenste datum en tijd

    Zie ik je wel of zie ik je niet?

    Kies eerst je oploskoffie (enkel of dubbel) en kies je tijdstip en locatie.

    Waar wil je het over hebben?

    Wie ben je?

    0.00
    Vertel eerst over je onderwerp en over jezelf.

    Haal alles uit je oploskoffie

    Met deze add-ons haal je nog meer uit je Oploskoffie.

    Vooraf stukken bestuderen

    Heb je e-mails, brieven of documenten waarvan je wil dat Charlotte die vooraf gelezen en bekeken heeft, zodat je die tijdens de Oploskoffie kunt bespreken? Bestel dan hieronder “Vooraf stukken bestuderen” erbij! (Een enkel mailtje kun je natuurlijk ook tijdens de oploskoffie voorleggen)

    Opname

    Niet druk meeschrijven, maar vol het gesprek in. Dat kan met een opname. Je ontvangt binnen 24 uur na het gesprek een downloadlink die één week geldig is.

    Vergrootglas die document onder de loep neemt ter voorbereiding op een Oploskoffie
    Vooraf stukken bestuderen

    Vliegende start dankzij tevoren bestudeerde documenten of website

    236

    Opnameindicatie voor een Oploskoffie met rood rondje
    Opname

    Binnen 24 uur in je mail; makkelijk terugluisteren of tekstsuggesties (laten) uitwerken

    49

    Laatste vraag: Wat is je KVK nummer? (optioneel)
    Je investering: 
    0.00
     (excl. BTW)